loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سید حسین نصر

سیدحسین نصر سال 1312در تهران به دنیا آمد. پدرش، سید ولی‌الله، همانند پدر بزرگش پزشک دربار بود و اهل کاشان. او از جانب مادر نواده شیخ فضل الله نوری است. نصر تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ای نزدیک خانه خود در خیابان جمهوری گذرانید. در همان کودکی شروع به آموختن زبان فرانسه کرد و علوم اسلامی را نزد پدر خود می‌آموخت. سپس به دبیرستان فیروز بهرام جهت ادامه تحصیل رفت.

در دوازده سالگی به آمریکا فرستاده شد. او در مدرسه شبانه روزی پدی در نیوجرسی ثبت نام کرد. در سال 1950 رتبه ممتاز اول مدرسه خود را به دست آورد. در چهار سال تحصیلات این مدرسه، نصر زبان انگلیسی، علوم، تاریخ آمریکا، فرهنگ غربی و تعالیم مسیحی را آموخت. نصر برای ادامه تحصیلات دانشگاهی انستیتوی تکنولوژی ماساچوست را برگزید. در همان زمان بورس تحصیلی به او تعلق گرفت و او نخستین دانشجوی ایرانی بود که در مقطع لیسانس در آن موسسه  به تحصیل پرداخت. او رشته فیزیک را برای ادامه تحصیل برگزید.

نصر در MIT تحت تاثیر فیلسوف بزرگ فریتهوف شوان قرار گرفت و بالاخره توانست با کارنامه‌ای درخشان فارغ التحصیل شود. تحصیلات تکمیلی خود را سپس در دانشگاه هاروارد آغاز کرد و پس از دریافت کارشناسی ارشد در رشته ژئوفیزیک دو سال بعد در سال 1958 در رشته تاریخ علم با گرایش علوم اسلامی با درجه دکتری فارغ التحصیل شد. نصر بعد از فراغت از تحصیل به ایران آمد و ریاست دانشگاه صنعتی شریف را عهده دار شد.نصر در زمینه عرفان و فلسفه اسلامی دستی چیره دارد و مباحث وی با استاد شهید مرتضی مطهری و علامه رفیعی قزوینی بازتاب‌های مثبت و فراوانی داشت.

دکتر نصر از همکاران اصلی هانری کربن در تهیه کتاب «تاریخ فلسفه اسلامی» بوده‌است  و از شاگردان وی می‌توان به دکتر غلامعلی حداد عادل و ویلیام چیتیک اشاره کرد. وی مدتی نزد علامه طباطبایی به تلمذ پرداخت و بسیار تحت تأثیر علامه قرار گرفت و کتاب «شیعه در اسلام» آن زنده یاد را به انگلیسی باز گرداند. نصر به دلیل عمق مطالعات علم شناسی، فلسفی، اسلامی و دین‌شناسی تطبیقی، پیوند با جریان فکری «حکمت خالده» و شخصیت برجسته آن فریتهوف شوان، تالیف کتب فراوان درباره اسلام در دنیای کنونی به زبان انگلیسی تبدیل به جهانی‌ترین اندیشمند مسلمان دنیای معاصر شده‌است.

آثار این اندیشمند به زبان‌های مختلفی از جمله انگلیسی، عربی، فرانسه، ترکی، اندونزیایی، مالزیایی، هلندی، ایتالیایی، ژاپنی، آلبانیایی، صربی-کرواتی، اردو، بنگالی، پرتقالی و اسپانیایی ترجمه شده‌است.
پس از چندین سال تدریس در دانشگاه های مختلف در آمریکا، بالاخره پیشنهاد کرسی دائم استادی در دانشگاه جرج واشینگتن به وی داده شد که او هم پذیرفت و تا به امروز در همانجاست. پس از انقلاب نصر به اتقاق خانواده خود به آمریکا مهاجرت کرد و فرزندش ولی رضا نصر نیز از شناخته شدگان مسائل خاور میانه و اسلام است و از اعضای فعال شورای روابط خارجی آمریکا به شمار می‌رود.

آثار مهم دکتر نصر عبارتند از:
جوان مسلمان و دنیای متجدد - معرفت و امر قدسی - اسلام و تنگناهای انسان متجدد - تاریخ فلسفه اسلامی (با همکاری هانری کربن) - سه حکیم مسلمان (ابن سینا، ابن عربی و سهروردی).- آموزه‌های صوفیان از دیروز تا امروز - قلب اسلام (پس از حادثه 11 سپتامبر نوشته شد)- کتابشناسی بیرونی - آرمانها و واقعیات اسلامی - هنر اسلامی و معنویت - جلال الدین رومی، شاعر و حکیم والامقام ایرانی - مقدمه‌ای بر اصول جهان شناسی اسلامی - نیاز به علم مقدس. - محمد، مرد خدا - مکه مکرمه و مدینه منوره - دین و نظام طبیعت- هنر مقدس در فرهنگ ایرانی - سنت عقلانی اسلامی در ایران - معرفت و معنویت
  • زادروز
    1312
  • محل تولد
    تهران
  • ملیت
    ایرانی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 13 آبان 1387
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    شنبه 11 آذر 1402
  • شناسه
    2093
اخبار مرتبط