loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رابرت هایزر

رابرت هایزر، ژنرال آمریکایی بود که در سال های انقلاب اسلامی ایران معاون وقت فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا بود و برای انجام ماموریت هایی ویژه در ۱۴ دی ۱۳۵۷ به ایران سفر کرد.
وی برای مأموریتی ویژه در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۵۷ به تهران آمد تا دولت آمریکا را در تصمیم گیری های بعدی و اطلاع از اوضاع ایران یاری کند. او در طول مدت اقامت بیش از یک ماههٔ خود در ایران، فقط یکبار به دیدار محمدرضا پهلوی رفت و در آن جلسه، از روز و ساعت خروج محمدرضا پهلوی از ایران مطلع شد. علی رغم اینکه سفر وی به صورت محرمانه انجام شده بود، اما خبر ورود وی در دو روز بعد، یعنی در ۱۶ دی ۱۳۵۷ فاش شد.

این خبر در روزنامه های عصر روز ۱۶ دی ۱۳۵۷ اعلام شده بود که معاون فرماندهی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بدنبال تشکیل کنفرانس سران در «گوادلوپ» و در ساعات اوّلیه کنفرانس با مأموریت ویژه ای از طرف دولت آمریکا به تهران اعزام شده است. این جریان موجب پخش شایعاتی در میان مردم می گردد که آمریکا می خواهد مجدداً کودتایی شبیه کودتای ۲۸ مرداد در ایران به راه بیندازد. رادیوهای خارج از ایران نیز گزارش دادند، این ژنرال چهار ستاره که نام او «رابرت هایزر» می باشد، با مقامات نظامی ایران دیدار و گفتگو کرده است و هدف دیدار او از ایران مشخص نشده است.

او در کتاب خاطراتش نوشته است: «من برای بررسی این مسأله، مخفیانه به تهران آمدم که کودتا چگونه میسر است و آیا اصلاً به مصلحت هست یا نه؟ پس از بررسی های بسیار، از واشنگتن دستور رسید که دولتی قوی به رهبری شاپور بختیار تشکیل شود. در صورتی که این کار شکست بخورد کودتای نظامی انجام خواهد شد.»

به نوشتهٔ مرکز اسناد انقلاب اسلامی ماموریت هایزر در ایران چهار موضوع را دنبال می کرد:

ممانعت از عملیات خودسرانه و حساب نشده ارتش پس از فرار شاه از ایران
موظف سازی ارتش به حمایت از دولت بختیار و کودتای نظامی در صورت لزوم
مشخض سازی سرنوشت قراردادهای فروش سلاح های پیشرفته آمریکا به ایران
ممانعت از بتصرف درآمدن وسایل و سلاح های مدرن آمریکا در ایستگاه های رادار در ایران توسط شوروی
اما در نهایت با گسترش دامنهٔ اعتراضات و انقلاب، کاری از دست هایزر و کاخ سفید برنیامد و چند روز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تهران را ترک کرد.

با این حال به نوشتهٔ خبرگزاری فارس او پس از خروج از ایران و دیدار با سران آمریکا برای اجرای مرحلهٔ نهایی برنامهٔ طراحی شده بار دیگر به ایران بازگشت. بر این اساس او در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در ساختمان ستاد مشترک ارتش در زیرزمین این ستاد همراه با سایر افسران آمریکایی گرفتار شده بود. قرار بود این کودتا با نام رمز «کورتاژ» در شب ۲۲ بهمن روی دهد و طی آن ده ها هزار نفر از رهبران و افراد انقلابی دستگیر و به قتل برسند که به انجام نرسید.
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 13 آبان 1387
  • شناسه
    2112
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی