loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

لیلا صادقی

لیلا صادقی (۲۸ فروردین ۱۳۵۶ در تهران-)، داستان نویس، شاعر و منتقد ادبی اهل ایران است.
لیلا صادقی تحصیلات متوسطه خود را در رشته ادبیات و علوم انسانی آغاز کرد، و سپس در ۱۳۷۴ در مقطع کارشناسی ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی به تحصیل ادامه داد.
بعد از چاپ کتاب اولش، ضمیر چهارم شخص مفرد (۱۳۷۹) وارد عرصه ادبیات داستانی شد. پس از انتشار مجموعه داستان وقتم کن که بگذرم (نشر نیلوفر، ۱۳۸۰) و اگه اون لیلاست، پس من کی ام؟! (نشر آوامسرا، ۱۳۸۱)، به دلیل ویژگی های تصویری، بینامتنی و فراروی از سنت های داستان نویسی، نام او به عنوان نویسنده ای هنجارگریز در ادبیات داستانی شناخته شد.
او همچنین به تحصیل در رشته مترجمی انگلیسی دانشگاه آزاد (۱۳۸۱)و در رشته زبان شناسی همگانی در مقطع کارشناسی ارشد (۱۳۸۵) در دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد و در مهرماه ۱۳۸۸ از پایان نامه خود با عنوان کارکرد گفتمانی سکوت در داستان کوتاه دفاع کرد. کتابی برگرفته از پایان نامه اش در سال ۱۳۹۲ از سوی نشر نقش جهان (خوارزمی) منتشر شد که نامزد دریافت جایزه جلال آل احمد در بخش نقد ادبی در سال ۱۳۹۳ شد.
یکی از ویژگی های شاخص آثار او، تجربهٔ ساختارهای نو برای ارائه داستان هایش است که اثر چندرسانه ای داستان هایی برعکس (۱۳۸۸) به همراه یک لوح فشرده مشتمل بر تکه داستان های صوتی، تصویری و نوشتاری از جمله این تجربه های نو است.
همچنین مجموعه شعر-داستان از غلط های نحوی معذورم (نشر ثالث، ۱۳۹۰) که شامل شعرهای دوره های مختلف زندگی اوست، با قالبی نو ارائه شد که تلفیق دو جهان شعر و داستان به صورت دو کتاب در یک کتاب با دو طرح روی جلد بود. مجموعه شعر-داستان دیگری از او در سال ۱۳۹۲ به انتشار رسید به نام «گریز از مرکز» که تلفیقی از ژانر شعر و داستان و تصاویر کیوان مهجور، نقاش ایرانی ساکن کانادا است. در این کتاب، روایت سیمرغ منطق الطیر با بیانی امروزی و با نگاهی جدید به روایت سی بادبادکی که قصد رسیدن به کوه قاف را دارند، تغییر داده می شود. از دیگر آثار صادقی، رمان «پریدن به روایت رنگ» است که به گفته او در سال ۱۳۸۸ نگارش آن پایان یافت اما به دلایل مختلف انتشار آن به طول انجامید و در ۱۳۹۳ از سوی نشر خوارزمی (نقش جهان) منتشر شد. او همچنین نشست های نشانه شناسی ادبیات داستانی را در سال های۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ برگزار کرد که ماحصل آن نشست ها دو کتاب به نام های «نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر: بررسی آثار ابراهیم گلستان و جلال آل احمد» و «نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر: بررسی آثار سیمین دانشور و صادق چوبک» است. همچنین کتاب های «کارکرد گفتمانی سکوت در داستان کوتاه معاصر»، برگردان «در جستجوی نشانه ها» اثر جاناتان کالر، برگردان «استعاره و مجاز با رویکرد شناختی» و برگردان کتاب «درآمدی بر شعرشناسی شناختی» اثر پیتر استاک ول از دیگر آثار او در زمینه نقد و بررسی ادبیات داستانی است. او در حال حاضر در رشته زبان شناسی، در مقطع دکتری دانشگاه تهران درحال تحصیل است.

کتاب شناسی
ضمیر چهارم شخص مفرد، (داستان)، نشر هامون, ۱۳۷۹
وقتم کن که بگذرم، (داستان)، نشر نیلوفر، ۱۳۸۱
اگه اون لیلا ست، پس من کی ام؟!، (داستان)، نشر آوامسرا، ۱۳۸۱
وهم بزرگ: من زیر نظرم! (برگردان)، نوشته مارک استانلی بوبین، نشر آوامسرا، ۱۳۸۱
داستان هایی برعکس، (ابر رمان)، نشر نگاه، ۱۳۸۸
از غلط های نحوی معذورم، (شعر-داستان)، نشر ثالث، ۱۳۹۰
در جستجوی نشانه ها: نشانه شناسی، ادبیات، واسازی، جاناتان کالر، لیلا صادقی، تینا امرالهی، فرزان سجودی (ویراستار)، تهران: علم، ۱۳۸۸
استعاره و مجاز با رویکرد شناختی، (برگردان مجموعه مقالات)، برگردان: دکتر فرزان سجودی، لیلا صادقی، تینا امراللهی، نشر خوارزمی (نقش جهان)، ۱۳۹۰
کارکرد گفتمانی سکوت در داستان کوتاه ایرانی معاصر، (تألیف: زبان شناسی ادبی)، نقش جهان، ۱۳۹۲
گریز از مرکز، (شعر-داستان)، تهران: نشر مروارید، ۱۳۹۲
پریدن به روایت رنگ، (رمان)، نشر، ۱۳۹۳
درآمدی بر شعرشناسی شناختی، پیتر استاکول، برگردان: لیلا صادقی، نشر مروارید، ۱۳۹۳
  • زادروز
    1356
  • محل تولد
    تهران
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 27 آذر 1393
  • شناسه
    21281
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی