loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آلدوس هاکسلی

آلدوس لئونارد هاکسلی (به انگلیسی: Aldous Leonard Huxley) (زاده ۲۶ ژوئیه ۱۸۹۴ - درگذشته ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳) نویسندهٔ بریتانیایی بود. پدرش، پسر توماس هنری هاکسلی زیست شناس معروف بود که به بسط و گسترش نظریه موسوم به تکامل یاری رساند.
مادرش نیز خواهر همفری وارد رمان نویس و از خویشاوندان نزدیک متیوآرنلد بود و اصل و نسبی والا داشت.
بی تردید میراث فکری و فرهنگی خانواده اش تأثیر مهمی بر او نهاد. با این که او را بیشتر به خاطر رمانها و مقالاتش می شناسند، تعدادی داستان کوتاه، شعر و سفرنامه نیز از او به جا مانده است.
آلدوس هاکسلی در انگلستان به دنیا آمد، پس از اتمام تحصیلات خود مدتی به تدریس اشتغال داشت و سپس طی سفری به ایتالیا، کار نویسندگی را آغاز کرد. هاکسلی پس از نگاشتن چندین اثر خود در شمار داستان سرایان و شرح حال نویسان مشهور انگلیسی درآمد. همچنین او را به خاطر احاطه حیرت انگیزش بر اغلب علوم و فنون زمان خویش، بهترین مغز دوران خود نامیده اند.

هاکسلی از خانواده ای مشهور و ادب دوست بود و نیمه پایانی عمر خود را از سال ۱۹۳۷ تا هنگام مرگ در لس آنجلس گذراند.

معروف ترین رمان او دنیای قشنگ نو نوشتهٔ سال ۱۹۳۲ است، که داستان آن در قرن بیست و ششم در لندن اتفاق می افتد. عنوان کتاب از قسمتی از نمایشنامهٔ «توفان» از ویلیام شکسپیر گرفته شده است. مقالهٔ معروف او با نام درهای ادراک نیز در سال ۱۹۵۴ منتشر شد که به شرح تجربیات او پس از مصرف مسکالین می پردازد.

هاکسلی یکی از پیشاهنگان ادبیات مدرن در نیمه اول قرن بیستم محسوب می شود.

مؤلفه ای که در زندگی اش نقش داشت مرگ مادرش در اثر سرطان بود. زمانی که ۱۴سال داشت، این واقعه حسی از گذرا بودن شادمانی های انسانی به او القا کرد. در ۱۶سالگی وقتی در مدرسه آتن تحصیل می کرد بیماری ای چشمی او را تقریباً نابینا کرد. اما چندی بعد نابینایی اش را آنقدر بازیافت که به دانشگاه آکسفورد برود و به تحصیل بپردازد. به علت همین بیماری اش نتوانست عازم جبهه های جنگ جهانی اول شود یا به تحقیقات علمی ای که رؤیایش را درسرمی پروراند ادامه دهد. هرچند، اندیشه های علمی با او ماند و او بسیاری از آنها را در آثارش به ویژه کتاب مشهور «دنیای قشنگ نو» مورد استفاه قرار داد.
هاکسلی زمانی که در آکسفورد بود بتدریج وارددنیای نویسندگی شد و با نویسندگانی مانند اتین استریچی و برتراند راسل ملاقات کرد و دوست نزدیک دی.اچ.لورنس شد.
  • زادروز
    ۲۶ ژوئیه 1894
  • محل تولد
    انگلستان
  • نام کامل
    آلدوس لئونارد هاکسلی (به انگلیسی: Aldous Leonard Huxley)
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 14 اردیبهشت 1388
  • شناسه
    3393
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط