loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

احمد جنتی

دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران

آیة الله احمد جنّتی در سوم اسفند 1305 هجری شمسی در محله لادان واقع در غرب شهرستان اصفهان ، چشم به جهان گشود. پدرش مرحوم ملا هاشم از روحانیون وارسته و بزرگی بود که از شنبه تا چهارشنبه در شهر اصفهان حضور داشت و به تدریس علوم حوزوی می پرداخت و روزهای پایانی هفته را در روستا به سر می برد. مردم روستای او که بیشتر کشاورز و دامدار بودند و عمدتاً از نظر اخلاقی در جایگاه مناسبی قرار داشتند، اگر دچار اختلافی می شدند برای حل و فصل مسائل خود به او مراجعه می کردند، وی تا پایان عمر رابطه اش را با حوزه علمیه اصفهان قطع نکرد و از محضر عالمان بزرگی همچون حاج آقا رحیم ارباب و حاج سید علی نجف آبادی بهره برده بود در آمدش منحصر به وجوه شرعی و یا از طریق وعظ و خطابه بود. او یک فرزند بیشتر نداشت . مادر آیة الله احمد جنّتی نیز زنی پاک و صبور بود و علاوه بر خانه داری ، قرآن و برخی از کتب دینی را تدریس و بعضی از جلسات مذهبی را نیز اداره می کرد و با صبر و قناعت ، زندگی می گذارند.

دوران تحصیل :

در زادگاه آیة الله جنّتی و کل آن منطقه مدرسه ای وجود نداشت ؛ از این رو او به مکتب خانه رفت و خود، اندکی از دروس جدید را خواند و بعدها در قم ، مقداری زبان انگلیسی فرا گرفت . او دورة ادبیات عرب و مقدمات سطح را تا سال 1324 در حوزه علمیه اصفهان خواند. دوران نوجوانی او با اختناق رضاخانی همراه بود: پوشیدن لباس روحانی برای بسیاری از طلاب ممنوع شده بود؛ آنها می بایست برای پوشیدن آن لباس ، مجوّز دریافت کنند و تنها به تعداد کمی از آنان مجوز داده می شد. عمامه ها را از سر طلاب برمی داشتند؛ کلاههای نمدی را پاره می کردند؛ از سر زنان چادر بر می داشتند؛ مجالس روضه به تعطیلی کشیده شده بود و مساجد به خلوتی می گرایید و ... آیة الله جنّتی خود، از نزدیک شاهد چنین روزگاری بود.

او پس از تکمیل مقدمات و طی کردن برخی از دروس سطح ، به حوزه علمیه قم آمد تا از محضر عالمان و فرزانگان آن دیار نیز بهره ببرد. با ورود به قم به تکمیل دروس دورة سطح پرداخت و در درس خارج بزرگانی همچون آیة الله العظمی بروجردی (ره ) و امام خمینی (ره ) شرکت می جست . در این مدت از شرکت در بحث های اخلاق و تفسیر نیز غافل نماند. او در این مدت در مدرسه فیضیه و حجتیه حجره داشت .

استادان و دوستان :

آیة الله جنّتی بخشی از دروس مقدمات را نزد پدرش و بخشی را نزد مرحوم سید ابوالقاسم هرندی خواند. او بخشی از معانی و بیان را نزد مرحوم سید محمد باقر ابطحی و بخشی دیگر را نزد حاج شیخ احمد فیاض فرا گرفت و معالم را نزد مرحوم حاج شیخ علی مشکاتی آموخت .

در قم شرح لمعه را نزد مرحوم شهید صدوقی آموخت و برای آموختن بخشی از رسائل و قوانین به نزد مرحوم آیة الله بهاءالدینی رفت . بخشی از کتاب مکاسب را نزد مرحوم حاج سید محمد باقر طباطبایی بروجردی فرا گرفت . و برای آموختن کفایه به نزد مرحوم حاج شیخ عبدالجواد اصفهانی و مرحوم مجاهدی رفت . بخشی از مکاسب را نیز نزد مرحوم حاج آقا روح الله کمالوند آموخت .

با تکمیل دورة سطح به درس خارج بزرگانی چون آیة الله العظمی بروجردی (ره )، آیة الله العظمی گلپایگانی ، آیت الله العظمی حجّت کوه کمره ای (ره ) و آیة الله العظمی امام خمینی (ره ) رفت و سالها در درس فقه و اصول ایشان به طور جدی شرکت کرد. او در طی این سالها در بعضی از درسهای اخلاق نیز شرکت می نمود،تا علاوه بر آموختن علم ، عمل به آنها را نیز فراگیرد.

آیة الله احمد جنتی در دوران تحصیل خود با فضلائی چون شهید سعیدی ، شیخ محسن حرم پناهی ، شهید مفتح ، سید کرامت الله ملک حسینی ، شیخ ابوالقاسم خزعلی و شیخ محمد علی موحدی کرمانی به مباحثه درس می پرداخت و با بزرگانی چون شهید بهشتی ، شهید قدوسی ، آیة الله مصباح یزدی ، آیة الله سبحانی ، آیة الله مشکینی و آیة الله امینی رابطة دوستانه و مصاحبت داشت .

فعالیتهای علمی و فرهنگی :

آیة الله جنتی تا کنون آثار علمی و فرهنگی فراوانی از خود بر جای نهاده است . او مدت چهارده سال در مدرسة علمیه حقانی به تدریس دروس دورة مقدمات و سطح پرداخته است . مدرسه علمیة حقانی ، مدرسه ای بود که با هزینة یکی از تاجران با تقوای زنجان و با مدیریت شهید قدوسی آغاز به کار کرد. این مدرسه که بسیاری از بزرگان کنونی حوزه ، در ادارة آن شرکت داشتند، با ابتکار شهید بهشتی و با طرحی نو و شیوه ای تازه در تدریس و تحصیل و با برنامه ای منسجم و امروزی ، به تربیت و آموزش طلاب از مقدمات تا سطح می پرداخت که بسیاری از مدیران و متصدیان امور قضایی و اصحاب فرهنگ و پژوهشگران امروز جامعه در آن پرورش یافتند. طلاب این مدرسه در بسیاری از فعالیتهای علمی و سیاسی دورة طاغوت و پس از آن ، در اداره و برنامه ریزی علمی و فرهنگی سیاسی انقلاب اسلامی شرکت کردند و این حاصل تلاش استادان این مجموعه ، از جمله آیة الله احمد جنتی بود.

آیة الله جنتی به ترجمة برخی از کتب حدیث پیشینیان ، از جمله «اثبات الهداة »، «ایقاظ الهجعه »، «تحف العقول » و «المواعظ العددیة » پرداخته است .

فعالیتهای سیاسی :

فعالیتهای علمی و فرهنگی و تحصیل فقه و اصول مانع فعالیتهای سیاسی آیة الله جنتی نگردید. فعالیتهای سیاسی در پروندة زندگانی او گاه بیشتر و بهتر می درخشد. آیة الله احمد جنتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ، در سخنرانیها، اجتماعات عمومی و جلسات خصوصی همواره به افشای ماهیت پلید حکومت پهلوی و ضرورت براندازی این حکومت وابسته می پرداخت . او که خود سالها شاگرد مرجع عالی قدر شیعه ، امام خمینی (ره ) بود، همواره دیگران را به پیروی از راه امام (ره ) دعوت می کرد. از سوی دیگر در درون حوزه ، ضمن ملاقات با علما و مراجع ، آنها را از آخرین اخبار حرکت انقلابی امام و مردم با خبر می ساخت .

او با عضویت در جامعة مدرسین حوزه علمیه قم ، به برنامه ریزی هماهنگ برای برپایی راهپیمایی ها، نوشتن اعلامیه ها و ارتباط با دیگر مراکز مرتبط با نهضت امام خمینی (ره ) ـ همانند جامعه روحانیّت مبارز ـ می پرداخت . آیة الله جنتی همواره ارتباط خود را با امام (ره ) حفظ می کرد تا با الهام گیری از ایشان ، از آخرین فعالیتهای مبارزاتی در قم ، نجف و دیگر شهرها اطلاع پیدا کند.

او بارها در قم ، رفسنجان و جزیرة خارک مورد تهدید و تعقیب رژیم شاه قرار گرفت و چند بار در قم بازداشت شد. او سه نوبت به زندان رفت و مجموعاً سه ماه زندانی شد و یک بار هم دستگیر و به مدت سه سال به اسدآباد همدان تبعید شد.

فعالیتهای وی پس از انقلاب نیز ادامه یافت . با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، آیة الله جنتی در مسؤولیتها و سنگرهای گوناگونی به ایفای نقش پرداخت . نخستین مسؤولیت او پس از پیروزی انقلاب ، قضاوت در دادگاه های انقلاب با حکم امام خمینی (ره ) بود. بر کناری و گاه اعدام قضات دوران حکومت شاه ، فقدان قوانین و آیین نامه های اجرایی در دادگاهها، عدم آشنایی افرادِ مؤمن و انقلابی با سیر اجرایی کار قضاوت و مشکلات متعدد دیگر، کار در دستگاه قضایی سالهای نخستین انقلاب را دشوار ساخته بود. با وجوداین مشکلات ، بزرگانی چون شهید قدوسی ، شهید بهشتی و آیة الله جنتی در این عرصه پای نهادند به تدوین و اصلاح ساختار قضایی کشور پرداختند. دستگاه قضایی منسجم امروز کشور ما، حاصل تلاش این عزیزان در آن سالهاست .

از مسؤولیتهای مهم آیة الله جنتی عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی ، از نخستین روزهای تشکیل این نهاد مقدس است . شورای نگهبان از نهادهای مهم انقلاب به شمار می آید که با وجود آن ، می توان گفت توطئه هایی چون داستان مشروطه تکرار نخواهد شد و همواره ، مصوّبات مجلس ، از صافی فقه اسلام و قانون اساسی خواهد گذشت . این نهاد همواره مورد هجمة دشمنان انقلاب قرار گرفته است . آیة الله جنتی در طول عمر 24 ساله این نهاد، بارها با عنوان عضو فقیه این شوری ، به دفاع از این نهاد و مبانی انقلاب اسلامی پرداخته است .

برخی از فعالیتها و مسؤولیتهای وی پس از انقلاب به شرح زیر است :

1ـ دبیری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

2ـ ریاست سازمان تبلیغات اسلامی

3ـ نمایندگی امام و رهبری در اتحادیة انجمنهای اسلامی دانش آموزان

4ـ عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی با حکم امام و رهبری

5ـ دبیری شورای نگهبان قانون اساسی

6ـ امامت جمعة موقت قم ، کرمانشاه و تهران

7ـ عضویت در شورای پشتیبانی جنگ

8ـ مدیریت در دادگاههای انقلاب اسلامی

9ـ نمایندگی مجلس خبرگان در دورة اول و دوم از استان خوزستان و در دورة سوم از استان تهران و عضویت در هیأت تحقیق مجلس خبرگان

10ـ عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام

11ـ عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی

12ـ عضویت در هیأت مؤسس جامعة الزهرا ـ سلام الله علیها ـ با حکم امام (ره )

13ـ عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی با حکم رهبری

14ـ عضویت در شورای عالی تبلیغات خارجی با حکم رهبری

15ـ مسوؤلیت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر

16ـ عضویت در کمیسیون صدا و سیما به عنوان نائب رئیس

17ـ نمایندگی مقام معظم رهبری در کمک رسانی به مردم بوسنی و هرزگوین .
  • زادروز
    1305
  • محل تولد
    اصفهان
  • نام کامل
    آیة الله احمد جنّتی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 5 مهر 1388
  • شناسه
    4482
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی