loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گروه تاریخ و اندیشه معاصر

در سال 1379 فعالیت پژوهشی خود را در مؤسسه امام خمینی (ره) با رویکرد «مطالعات میان رشته ای» با مدیریت دکتر موسی نجفی آغاز کرد. هدف اصلی از اتخاذ رویکرد میان رشته ای، حرکت در مسیر اسلامی سازی و بومی سازی علوم فوق بوده است. با توجه به اهداف کلان مؤسسه امام خمینی (ره)، این گروه به دنبال بازخوانی و بررسی مباحث تحولات معاصر ایران و ارائه نظریات جدید در این حوزه، با هدف تبیین مبانی نظری و عقبه تاریخی انقلاب اسلامی ایران و چشم انداز آینده آن یعنی تشکیل تمدن اسلامی می باشد. پس از حدود 10 سال پژوهش در این حوزه و تألیف حدود 15 جلد کتاب, در سال 1388 بر اساس مصوبه هیئت رییسه مؤسسه، گروه آموزشی و پژوهشی «تاریخ اندیشه معاصر» با رویکرد میان رشته ای تصویب شد.
شورای علمی گروه
دکتر موسی نجفی, حجج اسلام دکتر مهدی ابوطالبی, دکتر ابوذر مظاهری, دکتر رضا رمضان نرگسی, دکتر عبدالرسول یعقوبی, دکتر ذبیح الله نعیمیان, دکتر علیرضا جوادزاده.

برنامه های آموزشی
الف. برگزاری یک دوره دکتری علوم سیاسی با گرایش مسائل ایران (4 نفر)
ب. تأسیس رشته جدید تاریخ اندیشه معاصر و تدوین سرفصل ها در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
مهمترین آثار منتشرشده
از گروه تاریخ اندیشه معاصر 12 جلد کتاب به صورت گروهی تحت عنوان مشترک آموزه و 8 جلد کتاب به صورت فردی منتشر شده است که مهم ترین آنها عبارتند از:
مشروطه؛ فقیهان و اجتهاد شیعه
مدرنیته و عصر مشروطیت
شرق شناسی نوین و انقلاب اسلامی(نقد نظریه های غربی در تحلیل انقلاب اسلامی)
غرب و انقلاب اسلامی 2 جلد
تشیع و مدرنیته د رایران معاصر 3 جلد
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 8 مهر 1388
  • شناسه
    4538
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی