loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمدمهدی رسولی

رسولی داستان نویس، فیلمنامه نویس و نقاش معاصر دارای آثار هنری متعدد و دغدغه ادبیات پایداری دارد. او داستانی به نام "پدر بزرگ همه چیز را نگفته بود" برای نوجوانان نوشته که درباره ی مرگ است. در این داستان، پسر نوجوانی پس از مرگ پدربزرگش به یاد حکایت ها و صحبت هایی از او می افتد که پیش از مردن برای او درباره مرگ و جهان پس از مرگ گفته بود و به همین بهانه به دنبال کشف اطلاعات بیش تری درباره ی مرگ انسان هاست. رسولی مجموعه داستانی نیز با نام "آنچه قاصد گفت" با نه داستان کوتاه با موضوع هشت سال دفاع مقدس به نگارش در آورده است. این داستان ها در سال های دوران دفاع مقدس و دهه های ۶۰ و ۷۰ نوشته شده اند و ویژگی این داستان ها در این است که در منطقه نظامی و یا حتی گاه در حین عملیات نوشته شده است. برخی از این روایات ها به صورت پراکنده در همان سال ها در روزنامه جمهوری اسلامی و کیهان به کوشش مرتضی سرهنگی و سید مهدی شجاعی منتشر شده بود.

رمان جدیدی نیز توسط رسولی به نگارش درآمده که مراحل پایانی خود را می گذراند. قهرمان این رمان از اعضای یک گروه سیاه لشکر سینماست که زمانی و در مقطعی از زندگی به دلایلی متوجه می شود که در زندگی واقعی اش نیز گویی سیاه لشکر است. این شخصیت داستانی در نهایت خودش را پیدا می کند و برای آخرین بار تصمیم می گیرد که دیگر سیاهی لشکر نباشد."بند بازی روی تن آب"،رسولی نیز شامل نوشته هایی پراکنده و بخش هایی از چند سفرنامه در موضوعات دو دهه اخیر است. این نقاش و نویسنده همچنین مجموعه داستانی را نیز در حوزه ادبیات جنگ و دفاع مقدس آماده انتشار دارد و کتابی را نیز در حوزه ادبیات کودک آماده چاپ کرده است.

در نمایش نامه "تیغ و ترنج" صحنه هایی از تعزیه خوانی دوست محمد و دیگر تعزیه خوانان به موازات رفتن آفاق ـ همسر دوست محمد ـ به امامزاده برای گرفتن شفای کودک بیمارش به پیش می رود. دوست محمد که رفتن به امام زاده را برای علاج کودک بی فایده می داند، آفاق را از این کار برحذر می دارد. اما در پایان متوجه می شود که کودکش شفا یافته است. دوست محمد پس از شفای کودکش در پایان تعزیه رو به ضریح کرده و می گوید: این من و این تیغ بران، یا ببخشایم به قرآن. مجموعه حاضر مشتمل بر دو نمایش نامه تحت عنوان "تیغ و ترنج"و"شب موش" است.

رمان"رقص بسمل"در دوازده فصل، به روایت زندگی یک رزمنده به نام ابراهیم، بر اساس اختلاف نسل های قبل و بعد از دفاع مقدس، در دهه های پس از آن پرداخته است. ابراهیم که پس از تحمل سال ها اسارات به ایران بازگشته، به خاطر تفاوت موجود بین باورهای خود و عقاید خانواده اش از آن ها فاصله می گیرد و با سفر به عتبات عالیات، با شکنجه گر عراقی اش به نام خلف بعیم برخورد و مسیر زندگی اش تغییر می کند. وقایع رخ داده در جنگ، درگیری های ابراهیم و خانواده اش، از زبان شخصیت اصلی داستان و در بازداشتگاه آمریکایی ها در عراق بازگو می شوند
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 28 دی 1388
  • شناسه
    5435
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط