loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عزت الله الوندی

لوندی نویسنده کودک و نوجوان، داستان نویس و شاعر متولد سال 1353 تویسرکان و فارغ التحصیل رشته ادبیات فارسی می باشد. وی کار نویسندگی را به صورت حرفه یی از سال 76 با چاپ کتاب "فردوسی" آغاز کرده است. از جمله آثار دیگر الوندی عبارتند از: "مردی که در بالش من راه می رود"، "پشت شیشه های مات"، "دوباره برمی گردی مرد بارانی"، "ایوان بهار" ، "جان پاتیس"، "داراب نامه"، "تپه های بی مهتاب"، و "دیو کوچولو بچه آدم".

آثار الوندی در جشنواره های مختلفی مطرح بوده است از جمله: کتاب کانون پرورشی فکری و همینطور در مطبوعات کانون پرورشی فکری و جشنواره رشد و جشنواره ادبیات پایداری. وی با تعدادی از مطبوعات نیزهمکاری داشته است از جمله: سلام، ایران، جامعه، توانا، بیان، آفتاب یزد، جام جم و همشهری. الوندی مسئوول اجرائی جشنواره مطبوعات کودک و نوجوانان کانون و از داوران همین جشنواره و جشنواره ادبی دفاع مقدس از جمله کتاب سال بنیاد حفظ آثار در بخش زندگینامه داستانی بوده است. وی مسؤول کارگروه شعر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است.

رمان "جان پاتیس" با محوریت جنگ تحمیلی در 200 صفحه نوشته شده است. داستان این رمان به جاسوسی آمریکایی می پردازد که با گذرنامه ایتالیایی به خاک کشورمان وارد شده و گرای برخی از مناطق استراتژیک را به ارتش امریکا می دهد. الوندی همچنین داستان بلند کودکانه ای با عنوان "مردی که در بالش من راه می رود" را در ژانر فانتزی نوشته است. وی "داراب نامه" اثر کلاسیک طرسوسی را در قالب رمانی ویژه نوجوانان بازآفرینی کرده است.

کتاب "تپه های بی مهتاب" زندگی نامه ی داستانی سردار شهید علی چیت سازیان است. چیست سازان که از 15 سالگی در جبهه های جنگ تحمیلی حضور داشته در همان روزهای اولیه ی جنگ آموزش یک لشکر را برعهده می گیرد و به فرماندهی اطلاعات عملیات لشکر انصارالحسین (ع) منصوب می گردد و سرانجام نیز در آذرماه 1365 به شهادت می رسد.

کتاب "دوباره بر می گردد مرد بارانی" که جلد چهل و ششم از مجموعه قصه سرداران است به همت کنگره بزرگداشت سرداران شهید و بیست و سه هزار شهید استان های خراسان گردآوری شده است. این جلد بر اساس گوشه هایی از زندگی شهید سید حسین فاضل الحسینی و در قالب داستان کوتاه به طبع رسیده است. "برگی از یک زندگی"، "عکس یادگاری"، "دیوارسفید"، "تپه الشکل" و ... عناوین برخی داستان های کتاب است.

در کتاب "دیو کوچولو بچه آدم" که از جمله داستان های تخیلی است و برای گروه سنی "ب" به چاپ رسیده است، می خوانیم همیشه هروقت دلش می خواست برای قاقالی لی که به او وعده داده شده بود، گریه می کرد تا این که یک روز آن را به دست آورد. اما درست کمی قبل از آن توجهش به آن سوی پنجره و دنیای آدم ها جلب شد. پدر و مادرش به او گفتند که آدم ها موجودات خطرناکی هستند و رفتن به دنیای آنها کار اشتباهی است. اما دیو کوچولو به دنیای آدم ها رفت و حقایق را دریافت.

در کتاب "فردوسی" از مجموعه فرزانگان زندگی نامه داستانی فردوسی خالق شاهنامه برای گروه های سنی "د" و "ه" تدوین شده است. در ابتدای کتاب سال شمار زندگی فردوسی و سپس زندگی نامه او به گونه داستانی فراهم آمده است همچنین گزیده ای از اشعار به همراه توضیح و معرفی برخی از اعلام و اسامی متن و سرانجام فهرست منابع درج شده است. فردوسی در سال 329 ه .ق در روستایی از توابع توس متولد شد. در سال 357ه .ق داستان های بیژن و منیژه و رستم و اسفندیار را سرود. در سال 370ه .ق پس از آشنایی با شاهنامه ابومنصوری برخی از داستان های آن را به نظم کشید. حدودا در سال 384ه .ق نخستین تدوین شاهنامه را پس از پایان بردن بیشتر داستان های شاهنامه فراهم آورد . در حدود سال های 395تا 400ه .ق با تجدید نظر در شاهنامه و افزودن ابیاتی سازگار با اعتقادات مذهبی خود و افزودن گشتاسب نامه دقیقی شاهنامه را به سرانجام رساند و ظاهرا به محمود غزنوی اهدا کرد. او سرانجام در سال 411ه .ق درگذشت و در باغ خود در حوالی توس به خاک سپرده شد.
  • زادروز
    1353
  • محل تولد
    تویسرکان
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 29 اسفند 1388
  • شناسه
    6062
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط