loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

صادق آئینه وند

وی در سال ١٣٣٠ ه.ش در یکی از روستاهای تویسرکان متولد شد و تحصیلا و ابتدایی را در زادگاه و دوران دبیرستان را دراسد آباد همدان به پایان رسانید و درهمین دوران بود که به فعالیتهای فرهنگی و سیاسی پرداخت و با کانون فعالیتهای جوانان ولی عصر (عج) همدان ارتباط یافت.آئینه وند در این سال در دانشگاه تهران به تحصیل در رشتة ادبیات عرب پرداخت و فعالیت های سیاسی و فرهنگی خود را نیز ادامه داد. تأسیس تشکلی اسلامی با عنوان کتابخانة دانشجویی ن والقلم و ما یسطرون از جمله فعالیت های او در دوران دانشجویی قبل از انقلاب است.وی درهمان دانشگاه به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات عرب پرداخت و همراه با آن ، مقداری دروس حزوی را نیز خواند. در ١٣٦١ ش به عضویت هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درآمد و در گروه تاریخ آن دانشگاه، مشغول به کار گردید. یک سال بعد، با سمت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی، عازم سوریه شد و همزمان ، در ١٣٦٣ ش به تحصیل در مقطع دکتری ادبیات عرب در دانشگاه قدیس یوسف لبنان پرداخت و پس از اتمام تحصیل و بازگشت به ایران در دانشگاه های تربیت مدرس، تهران، الزهراء و قم ، دروس تاریخ اسلام و سیرة نبوی و تاریخ نگاری در اسلام و ادبیات عرب تدریس کرد.تا ١٣٧٢ش مسئولیتهای فرهنگی متعددی از جمله مدیریت کل پژوهش ها و برنامه ریزی فرهنگی، ریاست مرکز سیاست علمی و پژوهشی وزارت آموزش عالی و ریاست دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس(١٣٧٥) و … را برعهده داشت. در سال ١٣٧٣ ش به عنوان استاد نمونة کشور به دریافت لوح تقدیر از ریاست جمهوری وقت، نایل آمد و تاکنون مقالات گوناگونی از او در نشریات معتبر داخلی و خارجی منتشر شده است .آئینه وند در چندین کنگره بین المللی به عنوان داور و عضو هیئت علمی حضور داشته که از جملة آنها بوده است؛ تاریخ پزشکی در اسلام، سید جمال الدین اسدآبادی، خوارزمی، امام خمینی و فرهنگ عاشورا. او از کنگرة تاریخ پزشکی و نیز از ریاست دانشگاه باقرالعلوم ، لوح تقدیر دریافت کرده است.
آثار:
تألیف فارسی ؛ ادبیات انقلاب در شیعه / پژوهش هایی در تاریخ و ادب / تاریخ نگاری در اسلام / علم تاریخ در گسترة تمدن اسلامی / علم تاریخ در اسلام / قیامهای شیعه در تاریخ اسلامتألیف عربی ؛ الأدب السیاسی الملتزم فی الاسلام / الأدب السیاسی فی الاسلام / من أدب التشیع با الخوارزمترجمه ؛ حجربن عدی انقلابی شهید ، محمدفوزی / خاندان وحی در احادیث اهل سنت ، عبدالمصطفی محمد امین قلعه جی / سلسلة زنان بزرگ صدر اسلام ، ام کلثوم ، فاطمه بنت اسد ، فاطمه بنت الحسین ، ٦ ج ، علی محمد دخیل / شک و شناخت ، ترجمة المنقذ من الضلال، امام محمد غزالی / فرهنگ اصطلاحات سیاسی ، جمال برکات / قیام عبدالقادر جزایری ، محمد کامل حسن المحابی / مالک بن نبی اندیشمند مصلح ، اسعد سمحرانی / مشکاه الأنوار ، امام محمد غزالی / نقش و رسالت مسلمانان در ثلث آخر قرن بیستم ، مالک بن نبی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 12 فروردین 1389
  • شناسه
    6143
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی