loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سید رحیم صفوی

سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی (که در جریان مبازرات قبل از انقلاب و برای عدم شناسایی توسط عوامل ساواک نام مستعار رحیم را برای خود برگزیده بود)، پسر سیدعباس متولد ۱۳۳۱ خورشیدی در روستای همام از بخش باغ بهادران شهرستان لنجان، از توابع استان اصفهان از والدینی آذربایجانی می باشد.

پدرش صاحب مزرعه ای بوده و تا زمانی که در روستا زندگی می کردند، شغل او کشاورزی بود. کمبود آب زراعتی و پیشنهادهای اقوام، باعث شد که خانواده صفوی از روستا به شهر اصفهان مهاجرت کنند.

یحیی صفوی در سال ۱۳۴۸ آخرین سال تحصیلی در مقطع دبیرستان را گذرانده و در همین سال بود، که مادرش ملوک آغا رئیسی دهکردی بر اثر بیماری سرطان درگذشت و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد. بعد از فوت مادر، نقش و مسئولیت تربیت فرزندان، کاملاً به عهدهٔ پدرشان بود.
ی در دوران اوج گیری انقلاب، در اصفهان بسیار فعال بود و در روزهای اول انقلاب به همراه علی صیاد شیرازی به ساماندهی انقلابیون اصفهان پرداخت. سر لشکر صفوی در سال ۱۳۵۰ ودر آغاز مبارزات انقلاب ، در رشته زمین شناسی در دانشگاه تبریز قبول شده و راهی آن شهر میشود . وی بزرگترین مشکل خود را در تبریز آشنا نبودن به زبان آذری و نداشتن خوابگاه میداند : "زمانی که وارد تبریز شدم با مشکلاتی روبه رو بودم، از جمله اینکه با زبان آذری آشنا نبودم و یک کلمه از زبان آذری را نمیفهمیدم و چون ترکی بلد نبودم، جواب گرفتن برایم دشوار بود.این مشکل باعث شد که از همان ماههای اول مصمم بشوم زبان آذری را فراگیرم. طی آن سالهایی که در تبریز بودم آنقدر آذری یاد گرفتم که توانستم در خیابان و بازار به راحتی آذری حرف بزنم و هیچ کس هم نمیفهمید که من اصفهانی هستم."در دوران دانشجویی وی به همراه عده ای از دانشجویان از جمله شهید مهندس مهدی باکری اقدام با ایجاد تشکل های دانشجویی کرده و همراه با مردم در تظاهرات شهر تبریز شرکت داشتند.در یکی از این درگیریها وی از ناحیه پا مورد اثابت گلوله قرار گرفته و مجروح میشود.
وی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، که بعد از ۱۰ سال فرماندهی بر این نهاد مقدس، توسط رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ با سردار محمدعلی جعفری جایگزین شد. او در حال حاضر به عنوان دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مربوط به نیروهای مسلح فعالیت می کند.

آثار
از جنوب لبنان تا جنوب ایران: صفوی، یحیی ۱۳۸۳.
از جنوب لبنان تا جنوب ایران: صفوی، یحیی ۱۳۸۵.
ایستگاه آسمان: صفوی، یحیی ۱۳۸۹.
روزهای مقاومت: صفوی، یحیی ۱۳۹۰.
طریق سعادت: صفوی، یحیی، ۱۳۳۱ - ۱۳۸۴.
وحدت جهان اسلام-چشم انداز آینده: صفوی، یحیی
مقدمه ای بر جغرافیای نظامی ایران (جلد۱): صفوی، یحیی
مقدمه ای بر جغرافیای نظامی ایران (جلد۲): صفوی، یحیی
مقدمه ای بر جغرافیای نظامی ایران (جلد۳): صفوی، یحیی
مقدمه ای بر جغرافیای نظامی ایران (جلد۴): صفوی، یحیی
مقدمه ای بر جغرافیای نظامی ایران (جلد۵): صفوی، یحیی
  • زادروز
    1331
  • محل تولد
    اصفهان
  • نام کامل
    سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 18 فروردین 1389
  • شناسه
    6227
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط