loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمدعلی بهمنی

محمدعلی بهمنی زادهٔ ۲۷ فروردین ۱۳۲۱ شاعر و غزل سرای ایرانی است. بسیاری بر این عقیده اند که غزل های او وام دار سبک و سیاق نیما یوشیج ست. نخستین شعر بهمنی در سال ۱۳۳۰، یعنی زمانی که او تنها ۹ سال داشت، به چاپ رسید
وی دربارۀ تولّد خود می گوید: «دو ماه به زمان تولّدم باقی مانده بود، که برادرم در دزفول بیمار می شود. خانواده هم از این فرصت استفاده می کنند تا به عیادتش بروند. این است که در قطار به دنیاآمدم و در شناسنامه ام درج شد متولّد اندیمشک، چون دایی من در ثبت احوال آن منطقه بود، شناسنامه ام را همان زمان می گیرد. البتّه زیاد آنجا نبودم، همان زمان ۱۰ روز یا یک ماه را در آنجا سپری کردیم، در اصل تهرانی هستیم. پدرم برای ده ونک و مادرم برای اوین است. در اصل ساکن خود بندرعباس بودیم. دوران کودکی را تهران، بخش شمیرانات، شهر ری، کرج و... به صورت پراکنده بودیم، چون پدرم شاغل در راه آهن بود، مأموریت های ایستگاهی داشتند.از سال ۱۳۵۳ به بندر عباس رفتم.»
او در چاپخانه با فریدون مشیری که آن روزها مسؤول صفحۀ شعر و ادب هفت تار چنگ مجلۀ روشنکفر بود، آشنا شد و نخستین شعرش در سال ۱۳۳۰، یعنی زمانی که او تنها ۹ سال داشت، در مجلۀ روشنفکر به چاپ رسید. شعرهای وی از همان زمان تاکنون به طور پراکنده در بسیاری از نشریات کشور و مجموعه شعرهای مختلف و جُنگ ها، انتشار یافته است.

بهمنی از سال ۱۳۴۵ همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و برنامۀ صفحۀ شعر را با همکاری شبکه استانی خلیج فارس ارائه داده است. بهمنی در سال ۱۳۷۴ همکاری خود را با هفته نامۀ ندای هرمزگان آغاز می کند و صفحه ای تحت عنوان تنفس در هوای شعر را هر هفته در پیشگاه مشتاقان خود قرار می دهد.

وی از سال ۱۳۵۳ ساکن بندرعباس شد و پس از پیروزی انقلاب، به تهران آمد و مجدداً در سال ۱۳۶۳ به بندرعباس عزیمت کرد و در حال حاضر نیز، ساکن همانجاست. محمدعلی بهمنی مسؤول چاپخانۀ دنیای چاپ بندرعباس و مدیر انتشارات چی چی کا (در گویش بندرعباسی به معنی قصّه) در بندرعباس است
برخی اثار استاد:

باغ لال (١٣۵٠)
در بیوزنی (١٣۵١)
عامیانه ها (١٣۵۵)
گیسو، کلاه، کفتر (١٣۵۶)
گاهی دلم برای خودم تنگ می شود (١٣۶٩)
غزل (١٣٧٧)
شاعر شنیدنی است (١٣٧٧)
عشق است (١٣٧٨)
نیستان (١٣٧٩)
کاسۀ آب دیوژن، امانم بده (١٣٨٠)
این خانه واژه های نسوزی دارد (١٣٨٢)
من زنده ام هنوز و غزل فکر می کنم (۱۳۸۸)
  • زادروز
    1321
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 13 شهریور 1389
  • شناسه
    7418
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط