loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حوزه هنری استان تهران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا به حکم رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام (ره) در سال 1360 سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس و به سرپرستی آیت الله جنتی شروع به فعالیت نمود. از همان ابتدای شروع بکار حوزه هنری نیز بعنوان یکی از زیر مجموعه های آن سازمان بصورت معاونت هنری وظایف محوله را عهده دار گشت.

استمرار این وضع حقوقی تا سال 1377 ادامه داشت تا اینکه در این سال اساسنامه حوزه هنری از سوی دفتر مقام معظم رهبری تهیه و ابلاغ گردید که بر اساس ماده 2 آن شخصیت حقوقی حوزه هنری اینگونه تعریف شده است: "حوزه هنری نهادی است فرهنگی و هنری که از نظر حقوقی مستقل ولی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی می باشد."
بدین ترتیب حوزه هنری بر اساس اساسنامه ابلاغی اقدام به دایر نمودن نمایندگی های خود در سطح مراکز استانها نمود که در حال حاضر در 32 شهرستان و مرکز استان این گستره دیده می شود.
حوزه هنری استان تهران نیز در چارچوب اقدامات انجام شده در سال 1383 به صورت مستقل با رویکرد جوان محوری و انجام فعالیتها بر اساس نگرشی علمی در راستای اهداف اصلی حوزه هنری مندرج در ماده6 اساسنامه ابلاغی، تشکیل گردید که در حال حاضر شهرهای کرج و ری را نیز تحت پوشش قرار داده است.

اهداف حوزه هنری بر اساس اساسنامه
فراهم ساختن زمینه رشد و شکوفایی و گسترش هنر مبتنی بر معرفت اسلامی و متعهد به ارزشهای انقلاب اسلامی.
بهره گرفتن از هنر در تبیین و ترویج مبانی و ارزشهای اسلامی و فضایل اخلاقی.
تبیین و معرفی وجوه گوناگون و ویژگیهای ذاتی و فنی و ادبیات اسلامی.
دفاع از آرمانها و اصول انقلاب اسلامی از طریق شناخت علمی و دقیق جریانهای هنری معارض با تفکر اسلامی و کشف راه های اصولی مقابله فرهنگی با آنها.
ایجاد زمینه رشد استعدادها و خلاقیتهای هنری و ادبی از طریق شناسایی ، تربیت، تقویت و معرفی هنرمندان برجسته مسلمان.
ایجاد جریانهای هدایتگر هنری بر بنیاد تولید و نمونه آفرینی هنری و ادبی.
وظایف حوزه هنری بر اساس اساسنامه
مطالعه و تهیه و تنظیم سیاستها و برنامه های مناسب جهت گسترش هنر اسلامی.
جرای سیاستها و برنامه ها در ابعاد و زمینه های مختلف هنر و ادبیات انقلاب اسلامی.
تلاش در جهت شناسایی و بکارگیری نیروهای متعهد و جوان در مقولات هنری و ادبی و شکوفایی استعدادهای آنان.
انجام مطالعات و پژوهش های مورد نیاز.
تولید و نمونه آفرینی هنری و ادبی.
دایت و پشتیبانی انجمن ها و تشکل های اسلامی، مردمی در حوزه هنر.
ایجاد زمینه های تجمع و تشکل هنرمندان مسلمان و متعهد و بهره گیری از توانایی های آنان.
برخورد منتقدانه و هدایتگرانه با معاندین و معارضین هنر اسلامی.
اهتمام در ایجاد انگیزه های اسلامی و تقویت خلاقیت های هنرمندان متعهد.
تولید و عرضه آثار و فرآورده های هنری و ادبی مورد نیاز.
ایجاد مراکز پژوهشی، آموزشی و تربیتی هنری.
ارتباط با مراکز و مؤسسات فرهنگی و هنری اسلامی.
ایجاد و اداره مراکز اطلاع رسانی در زمینه هنر اسلامی.
برگزاری، مشارکت و شرکت در مسابقات و جشنواره های ادبی و هنری اسلامی.
فعالیتها و برنامه های حوزه هنری
1. واحد هنرهای تجسمی
این واحد در زمینه های مختلفی فعالیت می نماید. از آن جمله می توان به انتشار کتاب، انتشار نشریه، دیدار با بزرگان هنر، برگزاری کلاسهای آموزشی، تهیه و گردآوری عکس از چهره های فرهنگی کشور اشاره کرد.

2. واحد سینمایی
فعالیتهای این واحد شامل تولید فیلم(کوتاه و بلند)، تولید فیلم های 100 ثانیه ای، تولید فیلمنامه، برگزاری کارگاه های آموزشی (فیلم نامه نویسی، کارگردانی و ...) و شرکت در جشنواره های داخلی و خارجی می باشد.

3. واحد هنرهای نمایشی
اهم فعالیتهای واحد هنرهای نمایشی شامل تولید نمایشنامه، تولید و اجرای نمایش با موضوعات مذهبی، دینی و دفاع مقدس، تولید آثار نمایشی در ژانر تئاتر خیابانی و ژانر تئاتر کودک و نوجوان، برگزاری کلاس های آموزشی (بازیگری، نویسندگی، کارگردانی، نمایش عروسکی، طراحی صحنه و ...)، برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی، حضور فعال تولیدات نمایشی در جشنواره های داخلی و بین المللی می باشد.

4. واحد پژوهش و نشر
این واحد به منظور تحقیق و پژوهش در حوزه هنر (ادبیات، تئاتر، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی و ...) با رویکرد اندیشه اسلامی تأسیس شده است. حیات دفتر پژوهش و نشر در گرو فعالیتهای دیگر واحدهای هنری حوزه هنری استان تهران و در واقع جذب آثار مکتوب یا طرح های در دست تألیف این واحدهاست.

5. واحد آفرینشهای ادبی
این واحد در موارد متنوعی فعالیت دارد؛ از آن جمله می توان به برگزاری کلاسهای نقد ادبی، نشست های تخصصی گوناگون درباره ادبیات و حوزه های مرتبط با آن، انتشار نشریه ادبی و همکاری با شاعران و نویسندگان استان اشاره کرد.

6. واحد موسیقی
موسیقی یکی از مؤثرترین و عامه پسندترین جنبه های هنر است. واحد موسیقی حوزه هنری در زمینه هایی چون ساخت موسیقی با موضوعات حماسی، دینی، دفاع مقدس و...، برگزاری کلاس های آموزشی (نت خوانی، نت نویسی، آشنایی با انواع سازهای ایرانی و ...) و شرکت در جشنواره های داخلی فعالیت می نماید.



شماره تماس:

دفتر مرکزی (استان تهران): تهران، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان دوازدهم، شماره 3
تلفن: 88736391-3(روابط عمومی)

مرکز ری:
شهرری، چهارراه چشمه علی، کوچه سهیلی، شماره 21
تلفکس: 33773071-2
مدیر مرکز: حجت اله ناظری
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    سه‌شنبه 2 آذر 1389
  • شناسه
    7707
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط