loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمدباقر تحریری

ایشان در تهران در سال1334 شمسی در خانه ای روحانی چشم به جهان گشود.

والده ی محترمه ی ایشان خانمی متدین و پاکدامن و از محبین اهل بیت (علیهم السلام) از خانواده ی متدین و سطح متوسط از جهت دنیایی می باشد.

پدر ایشان از علما و اولیای الهی است که عمر شریفش را در تحصیل و فراگیری معارف الهیه قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و عمل به آن ها و نشر آن ها گذراند، و در یک خانواده ی متدین و محب اهل بیت (علیهم السلام) در تهران متولد شد و از ابتدای جوانی با این که به تحصیل و کسب مشغول بود. با اهل حال و معنویت مانند: مرحوم حاج شیخ رجب علی خیاط ارتباط داشت و در همان سنین وارد حوزهی علمیه ی دینی شد، و با بزرگانی از اهل معرفت و معنویت مانند: مرحوم آیت الله شاه آبادی و آقا سید رضا دربندی و.... ارتباط پیدا کرد.

در ادامه به حوزه علمیه قم وارد شد و به درس آیات عظام : سید شهاب الدین نجفی مرعشی ، گلپایگانی ، امام خمینی ، سلطانی ، خندق آبادی ، سید کاظم عصار و آیت الله العظمی بروجردی شرکت می کرد ، علاوه بر این با بعضی از شاگردان مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی مانند حاج سید حسین قمی و حاج شیخ عباس تهرانی و نیز با آیت الله العظمی بهجت ارتباط اخلاقی و معنوی داشت و تحت تربیت سلوکی و عرفانی مرحوم آیت الله العظمی علامه حاج سید محمد حسین طباطبایی قرار گرفت ، در عین حال با عارف واصل مرحوم حاج شیخ جواد انصاری همدانی ارتباط حالی داشت.

در پایان مدت سی سال در تهران سمت امامت جماعت و تشکیل جلسات گوناگون و منبر و ارشاد و تربیت جوانان مشغول بود که در نهایت سال 1368 در خانه ی خدا قبل از تشکیل نماز جماعت به لقای معبود پیوست.

مراحل زندگی:

استاد شیخ محمد باقر تحریری (دامت برکاته) پس از سنین شش سالگی به دبستان و سپس 2 سال به دبیرستان رفته و در خلال این ایام ارتباط با مجالس مذهبی و استفاده از نفس روحانی مرحوم پدرشان داشته که این ارتباط ها و زمینه ها موجب شد که ایشان به وادی تحصیل علوم دینی وارد شود ، از این جهت در سال 1348 به حوزه علمیه ملا محمد جعفر به سرپرستی مرحوم آیت الله مجتهدی وارد شد و از درسهای ایشان و اساتید دیگر تا مقدار زیادی از کتاب لمعه را بهرمند شد ، اساتید مهم ایشان در تهران حجج اسلام:
حاج شیخ علی آقای جاودان ، حاج آقای حبیبی ، حاج آقای قاسمی و مرحوم حاج ابوالقاسم فلسفی بوده اند ، ایشان علاوه بر استفاده از انفاس قدسی مرحوم آیت الله مجتهدی ، از محضر استاد اخلاق مرحوم حاج شیخ جواد کربلایی و جلسات حالی مرحوم حاج سید هاشم تهرانی بهره برده است.

سال ورود به قم:

ایشان به علت کمبود استاد و همچنین استفاده ی بیشتر معنوی پس از اجازه از استادش مرحوم آیت الله مجتهدی در سال 1352 به حوزه علمیه قم مشرف شد و در مدرسه حجتیه و سپس مدرسه آیت الله مرعشی نجفی ساکن گشت و به سفارش مرحوم پدرشان به حرم مطهر حضرت معصومه- سلام الله علیها- مشرف گشته و از آن حضرت هم محل سکونت و هم استاد درسی و استاد اخلاق را طلب می کند ، و خداوند متعال این امور را برایش فراهم کرد.

ایشان در سال 1356تشکیل خانواده داد و از یک خانواده ی مذهبی همسر متدینه و همراه و با وفا در تمامی مراحل زندگی نصیبش گردید و دارای چهار فرزند دو پسر و دو دختر و دو داماد ملبس به لباس روحانیت و سرباز امام زمان (علیهم السلام) می باشد.

اساتید ایشان در قم:

حجت الاسلام و المسلمین باکویی : مقدار زیادی از کتاب معالم
آیت الله دوز دوزانی : کتاب قوانین الاصول
آیت الله استادی : مقداری از کتاب شرح لمعه
آیت الله علوی گرگانی : مقداری کتاب شرح لمعه
آیت الله مرحوم حاج سید ابوالفضل موسوی تبریزی : مقداری کتاب شرح لمعه
آیت الله صلواتی : مکاسب محرمه
آیت الله ستوده : کتاب بیع و مکاسب و متاجر
آیت الله سید رسول موسوی : مقدار زیادی از رسائل
مرحوم آیت الله ذهنی : مقداری از رسائل
نزد مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی جلد اول کفایه الاصول
نزد آیت الله شیخ حسین مظاهری اصفهانی : جلد دوم کفایه الاصول
آیت الله ابراهیم امینی : مقداری از بدایه الحکمه و اشارات
آیت الله محمدی گیلانی منظومه حاج ملا هادی سبزواری
آیت الله گرامی : منطق منظومه
آیت الله مصباح یزدی : نهایه الحکمه و مقداری تفسیر موضوعی
آیت الله جوادی آملی : مقداری از 5 جلد از اسفار اربعه
آیت الله حسن زاده آملی : مقدار 2 جلد از اسفار اربعه . مقداری از الهیات و طبیعیات شفا و مقداری از تمهید القواعد و فصوص الحکم و مصباح الانس قونوی در عرفان
مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی : یک سال خارج اصول
مرحوم آیت الله حاج سید محمد روحانی : حدود 2سال خارج اصول
مرحوم آیت الله تبریزی : ده سال خارج فقه و 7 سال خارج اصول
مرحوم آیت الله العظمی بهجت : حدود 17 سال خارج فقهاساتید اخلاقی و معنوی:

ایشان از ابتدای ورود به حوزه علمیه قم به نماز و جلسات روضه ی مرحوم آیت الله العظمی بهجت شرکت کرده و تا آخر عمر شریف ایشان با ایشان ارتباط معنوی داشته است.
علاوه بر این در اوایل ورود به قم با عنایت امام رضا و حضرت معصومه- سلام الله علیهما- و دعای پدر بزرگوارشان ، ارتباط اخلاقی و تربیتی با مرحوم آیت الله سعادت پرور برقرار کرده و در جلسات خاص ایشان شرکت کرده و از طریق ایشان با مفسر بزرگ قرآن کریم مرحوم آیت الله العظمی علامه طباطبایی آشنا شد و به جلسات سؤال و جواب روزهای پنجشنبه و جمعه ایشان که حدودا تا آخر عمر شریفشان برگزار می شد شرکت می کرد؛ علاوه بر این به شاگردی سلوکی . تربیتی مرحوم علامه و سپس آیت الله سعادت پرور تا آخر عمرشریف این دو یزرگوار مفتخر گردید.

علاه بر این ارتباط ها استفاده های معنوی ایشان از نفس ملکوتی پدربزرگوارشان نیز می باشد.

فعالیتهای علمی و تدریسی:

ایشان تقریبا از اوایل طلبگی اشتغال به تدریس داشته است.
تدریس های غیر از مقدمات عبارتند از:
مقداری از لمعتین ، مقداری از رسائل و مکاسب ، کفایتین ، یک دوره خارج اصول.
منظومه ، بدایه الحکمه ، نهایه الحکمه ، حکمت اشارات ، دو دوره اسفار اربعه.
حدود 15 سال تفسیر المیزان که فعلا از ابتدا تا سوره مائده رسیده است.
تدریس معارف اسلامی و اخلاق در دانشگاه های تهران به مدت 4 سال
تدریس معارف اسلامی و اخلاق و فلسفه در دانشکده تربیت مربی سپاه
تدریس معارف اسلامی و اخلاق در نیروی دریایی و زمینی سپاه
وحدود 5 سال نیز مسئول گروه عقاید در مرکز تحقیقات سپاه در قم بوده اند.

فعالیتهای تبلیغی:

ایشان از اواخر دوره ی سطح علوم دینی در سال 1356 گاه و بیگاه به امر تبلیغ اشتغال داشته است.
لکن از سال68 تا کنون و پس از رحلت پدر بزرگوارشان جلسات اخلاقی صبح جمعه ایشان را ادامه داده است ، در این جلسات شرح حدیث عقل و جهل که مرحوم حاج شیخ محمود تحریری داشته اند را و پس از آن زیارت جامعه کبیره شرح داده شد و سپس نامه ی حضرت علی - علیه السلام- به مالک اشتر و بعد از آن سفارشات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به اباذر بحث شد و اکنون به شرح دعای عرفه امام حسین (علیهم السلام) مشغول می باشند.

جلسه ی دیگری را در تهران با قدمت بیش از 15 سال در روزهای جمعه اداره می کنند ، که در آن جلسات مباحثی از قبیل مناجات شعبانیه دعای کمیل نامه ی 31 نهج البلاغه(سفارشات علی – علیه السلام- به امام حسن -علیه السلام-) مناجات خمسه عشر خطبه حضرت زهرا- سلام الله علیها- شرح داده شده است.

علاوه بر این ، جلسات اخلاقی نیز در قم دارند که در آن ها مباحث اخلاقی و معنوی بحث می شود . از جمله جلساتی در شرح حدیث عنوان بصری و دعای افتتاح .

در جلسه دیگری که از سال67 تا کنون شبهای در در مدرسه ی امام خمینی- رضوان الله علیه- در قم تشکیل می شود ابتدا مقداری از کتاب جامع السعادات مرحوم ملا مهدی نراقی و سپس نامه ی 31 نهج البلاغه و سفارشات رسول خدا- صلی الله علیه و آله- به اباذر – رضوان الله علیه- و پس از آن رساله حقوقیه و دعای مکارم الاخلاق امام سجاد- علیه السلام- شرح گردیده است.

علاوه بر این در مرکز مجمع عالی حکمت و فلسفه ، کتاب چهل حدیث حضرت امام خمینی- رضوان الله علیه- در حال شرح و بحث است .

ایشان به غیر از اینکه پانزده سال امامت جماعت مدرسه امام خمنی در قم را به عهده دارند یکی از کارهای مستمر ایشان مشاوره های اخلاقی ، تربیتی به افراد گوناگون می باشد که در این راستا ارتباطی با گروه تربیت مربی مؤسسه امام خمینی -رضوان الله علیه- داشته که مباحثی تربیتی مطرح و مشاوره های اخلاقی ، تربیتی به افراد داده می شود و همچنین ارتباطی با دوستانش نیز در رابطه با جهت دهی مشاوره اخلاقی ، تربیتی دارند .

تألیفات ایشان:

مقالات:

نظریات علما پیرامون ولایت فقیه
نظریات کلامی شیخ مفید
عرفان اسلامی- چیستی ، ضرورت و اهداف-

کتابها:

سیمای مخبتین- شرح زیارت امین الله- در 1 جلد
جلوه های لاهوتی- شرح زیارت جامعه کبیره- در 3 جلد
نجوای عارفانه- شرح مناجات شعبانیه- در 1 جلد
بندگی حقیقی و حقیقت علم- شرح حدیث عنوان بصری- در 1 جلد
عروج عقل- شرح حدیث جنود عقل و جهل- در 3 جلد
بازگشت به سوی او- شرح مناجات نائبین-
درد دل با خداوند- شرح مناجات شاکین-
شرح دعای کمیل و رساله حقوقیه و دعای مکارم الاخلاق امام سجاد- علیه السلام- و شرح مناجاتهای دیگر که در دست تألیف می باشند.
  • زادروز
    1329
  • محل تولد
    تهران
  • نام کامل
    استاد شیخ محمدباقر تحریری
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 29 دی 1389
  • شناسه
    7915
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط