loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عباس جلالی

آقای عباس جلالی، در پگاه روز پنجم شهریور ماه 1334 شمسی در روستای جواران از توابع شهرستان رابُرِ بافتِ کرمان، در خانوادهای مذهبی دیده به جهان گشود. در شش سالگی به دبستان راه یافت و پس از تحصیلات ابتدایی مدتی را به اقتضای سنین خود با پدرش در شغل نجّاری همکاری داشت که این همراهی، به دلیل شرایط آن زمان تا هفده سالگی ادامه داشت. اظهار تمایل وی به مسائل مذهبی در همان آغاز و نیز آمد و شد به مسجد و گاهی گفتنِ اذان و آشنایی با روحانیون تبلیغی در ایام ماه رمضان و محرم، در روستای یاد شده، همه حاکی از کششِ او به سمت و سوی مسائل اعتقادی و دینی بود و همین موضوع سبب شد که پس از ورود یکی از برجستهترین اساتید دروس خارج حوزه علمیه قم (آیة اللَّه رحمتی) به روستای جواران و فراخوان آن استاد از جوانان مستعد روستا برای حضور در حوزههای علمیه، عباس جلالیِ نوجوان، از جمله نخستین کسانی بود که اعلان آمادگی نمود و در همان روز، مورخه 26 / 12 / 1351 همراه با استاد، راهی شهرستان سیرجان شده و دروس مقدماتی را آغاز نمود و پس از پایان تحصیلات مقدماتی، رهسپار شهر مقدس قم گشت.

از آنجا که این هجرت در فصل تحصیلی انجام پذیرفت و در مدارس حوزه، حجرهای خالی وجود نداشت، او با اجاره نمودن اتاق کوچکی در یکی از محلههای قدیمی شهر قم (جوب شور) همراه با برادر کوچکترش «علی» که سالها بعد در جبهههای حق علیه باطل، به شهادت رسید، دوران جدید تحصیلی خود را آغاز و با تلاش مضاعف به تحصیلات خویش ادامه داد و در همان سالها (1356) در آن شهر تشکیل خانواده داد که حاصل آن، دو پسر و دو دختر است.

وی با شرکت در امتحانات خاص حوزوی که بر اساس رتبه درسی ارتقا می یابد توانست طی چند سال، مدارج علمی را یکی پس از دیگری طی و در دروس خارج شرکت نماید.

از اساتیدِ وی در مقاطع گوناگون درسی حوزه علمیه قم، میتوان از آقایان: مدرّس افغانی، عرفانیان، وجدانیِ فخر، باکُویی، اعتمادی، ستوده، فاضل لنکرانی و وحید خراسانی نام برد.

او همان گونه که پیش از انقلاب، به امر تبلیغ اهتمام میورزید، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در فصول تبلیغی به ویژه در دوران دفاع مقدس و بسیج نیرو و در انبوه مراسم شهدا، به تبلیغ میپرداخت و از آن جا که احساس میکرد طلبه، در این زمان باید پاسخگوی مسائل جهانی و آشنای به زبان آنهاباشد، به فراگیری زبان عربی و انگلیسی، علاقه وافری نشان داد و به مجردِ تشکیل مراکز آموزشی و متُد درسی حوزویان، در کلاسهای این مراکز شرکت و پس از چند سال، طی مراحل آموزش و شرکت در آزمونهای مربوطه، به دریافت پایان نامههای دوره عالی مکالمه عربی و انگلیسی نائل گشت. وی همزمان با آموختن این زبانها، به ترجمه مقالات و داستانهای ساده و آسانِ عربی و پس از پایان دوره آموزشی، با پی گرفتن ترجمه متون یاد شده و با ارتقا بخشیدن تدریجی آن، طی سالها، ابتدا با ترجمه صوتی کتاب سه جلدی «المَدخَل إلی تعلّم المکالمة العربیّه» به همراه دو تن از اساتیدِ عرب زبان خود، به نامهای استاد ابو عقیل حیدری و استاد ابوذر حکیم، در واحد صوتِ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در 45 کاسِت، برای آموزش دورههای آموزشی حوزههای علمیه سراسر کشور و ترجمه کتاب «گفتگو»، سفارش سازمان حج و زیارت تهران در 12 کاسِت، برای مدیران کاروانهای حج سراسر کشور، عملاً وارد ترجمه کلانِ متون مختلف عربی گشت که به بخشی از آثار مکتوب ترجمهای وی اشاره میشود:

1 - راه یافته یا چگونه شیعه شدم: ترجمه کتاب «ثمّ اهتدیت» تألیف دکتر سیّد محمّد تیجانی سماوی. انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.

2 - عصر ظهور: ترجمه کتاب «عصر الظهور» تألیف استاد علامه علی کَوْرانی عامِلی. چاپ و نشر بین الملل، تهران.

3 - داستانهای پیامبران، از آدم تا خاتم: مجموعهای 20 جلدی، تألیف استاد کمال السّید. انتشارات انصاریان، قم.

4 - همراه با پیامبران در قرآن: ترجمه کتاب «مع الأنبیاء فی القرآن» تألیف عفیف عبد الفتّاح طبّاره، با همکاری استاد حسین خاکساران. انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم.

5 - اهل بیت، محور وحدت: ترجمه کتاب «الخطط السیاسیّه لتوحید الأمّة الإسلامیه» تألیف استاد احمد حسین یعقوب. انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم.

6 - پیشوای علم و معرفت: ترجمه کتاب «الإمام جعفر الصّادق» تألیف المستشار عبد الحلیم الجندی. انتشارات سازمان تبلیغات تهران و انتشارات زائر، وابسته به آستانه مقدسه حضرت معصومه (س).

7 - پاسداری از سنّت: ترجمه کتاب «لا تضیّعوا السنّه» تألیف استاد مصطفی خمیس. مرکز دائرة المعارف فقه اهل بیت.

8 - تاریخچه پوشش کعبه: ترجمه کتاب «الکعبة و الکسوة». حوزه نمایندگی ولیّ فقیه در امور حج و زیارت.

9 - تاریخ دریانوردی در اسلام: ترجمه کتاب «البحریّة الإسلامیّه». مرکز تحقیقات سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، قم.

10 - با خورشید سامرا: ترجمه کتاب «حیاة الإمام الحسن العسکری» تألیف محمد جواد الطبسی. انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.

11 - نقدی جامع بر تصوّف: ترجمه کتاب «رسالة الإثنا عشریّه» تألیف محدّث فرزانه، حُرّ عامِلی صاحب وسائل الشیعه. انتشارات انصاریان، قم.

12 - خورشید، در نهان: ترجمه کتاب «الغیبه» تألیف شیخ الطّائفه (شیخ طوسی) در دو جلد. مؤسسه تعاون امام خمینی، تهران.

13 - پیشوایان هدایت: ترجمه کتاب «أعلام الهدایه» تألیف گروه مؤلّفین مجمع جهانی، در پنج جلد. مجمع جهانی اهل بیت.

14 - سلحشوران طفّ: ترجمه کتاب «إبصار العین فی أنصار الحسین» تألیف علامه سماوی. انتشارات زائر، وابسته به آستانه مقدسه حضرت معصومه (س).

15 - دفاع از امیر المؤمنین: ترجمه جلد ششم «الإنتصار» تألیف علامه کورانی عامِلی. شورای مدیریت حوزه علمیه قم، کنگره بزرگ غدیر، مجمع جهانی اهل بیت.

16 - اشک و ماتم، در سوک سبط خاتم: ترجمه کتاب «لواعج الأشجان» تألیف علامه سیّد محسن امین عامِلی صاحب اعیان الشیعه. انتشارات فقه، قم. و انتشارات امیر کبیر تهران.

17 - بررسی احادیث توسل و زیارت: ترجمه کتاب «رفع المناره» تألیف محمود سعید ممدوح. حوزه نمایندگی ولیّ فقیه در امور حج و زیارت.

18 - در خواست بهبودی و شفا از قرآن: ترجمه کتاب «الإیمان فی الإستشفاع بالقرآن» تألیف استاد سیّد حیدر احمد الأعرجی. انتشارات انصاریان، قم.

19 - تحقیق، تصحیح و اعراب گذاری کتاب «رسالة الإثنا عشریّه» از حُرّ عامِلی. انتشارات انصاریان، قم.



کارهای در دست اقدام و آماده چاپ:

1 - امنیت در اسلام: ترجمه کتاب «مفهوم الأمن فی الإسلام» تألیف دکتر مصطفی محمود منجود. در 2 جلد، با همکاری استاد عباسعلی براتی.

2 - صبح آزادی: ترجمه کتاب «یوم الخلاص فی ظلّ القائم علیه السلام» تألیف استادِ فقید، کامل سلیمان، در 3 جلد.

3 - ترجمه و تحقیق کتاب «إثبات الوصیّه» تألیف مسعودی، صاحب مروج الذهب.

4 - ترجمه و تحقیق کتاب «بصائر الدّرجات» تألیف صفّار قمی، از یاران امام عسکری علیه السلام در 3 جلد.

5 - ترجمه کتاب «ذلک یوم الخروج» تألیف سیّد حسین المدرسی.
  • زادروز
    1334
  • محل تولد
    کرمان
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 20 بهمن 1389
  • شناسه
    8231
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی