loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بهروز خیریه

بهروز خیریه، فرزند بهاالدین، درفروردین ماه سال 1339 ه.ش در شهر سنندج دیده به جهان گشود. پس از اخذ دیپلم در اسفند ماه سال 1358 به خدمت سربازی رفت. دوران سربازی اش مصادف شد با آغاز جنگ تحمیلی، لذا وی نیز همراه دیگر رزمندگان مدتی از خدمت را درمناطق عملیاتی سپری کرد.
در سال 1362ه.ش درآزمون استخدامی صدا وسیما پذیرفته شد و پس از طی دوره ی آموزشی، بر اساس نتایج دوره، همراه چهار نفر دیگر برای کار در تهران انتخاب شد. لکن به خاطر علاقه به زادگاهش و مشکلات خانوادگی به هر شکلی بود خود را به سنندج منتقل کرد.
طی خدمت در صدا وسیما با توجه به علاقه مندی ، نویسندگی ، تهیه کنندگی وگویندگی برنامه های مختلف فارسی وکردی را برعهده داشت.
از جمله برنامه های موفق رادیویی که در آن ها نقش اساسی داشت می توان برنامه های روستا نشینان (دی نشینه کان) (به عنوان نویسنده وتهیه کننده)، سیر وسفر در کردستان (به عنوان نویسنده وگوینده)، نمایش های مختلف از جمله: نمایش «ناصر ومال مال» (که براساس یکی از بیت های کردی تنظیم کرده بود)، قصه ی حضرت ایوب، ده نگی مرگ، به ره و رووناکی (داستانی در مورد مردم بوسنی وهرزه گوئین) و برنامه های مختلف ارسالی به شبکه ی سراسری را نام برد.
وی با سیمای مرکز کردستان نیز همکاری داشت و علاوه براین که مدت دوسال تهیه ی برنامه ی روستانشینان سیما(دی نشینه کان) را برعهده داشت، مدتی نیز مجری برنامه ی «صبح جمعه با شما» بود. برنامه های رمضان در کردستان، سیر وسفری به مریوان، سیروسفر در سنندج و... از جمله برنامه هایی است که وی کار تحقیق، نگارش وگویندگی آن را برعهده داشت و از شبکه های سراسری سیما پخش شد.
بهروز خیریه طی 23 سال خدمت در صدا وسیما مدت زیادی نیز مدیر رادیوی سنندج وآخرین پست سازمانی او معاونت صدای مرکز کردستان بود. وی نخستین کسی است که در رادیوی سنندج توانسته به رتبه ی تهیه کنندگی ارشد دست یابد، عنوانی که در بخش رادیوی مرکز کردستان تاکنون هیچکس موفق به کسب آن نشده است. در در دوران تصدی وی رادیوی سنندج موفقیت های بسیاری درسطح کشور به دست آورد،که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:
مقام اول بهترین تولید رادیوی مراکز استانها در سال 1374
رتبه دوم در دومین جشنواره ی مراکز صداوسیما در میان 30 مرکز رادیویی کشور در سال 1373.
رتبه سوم در میان 32 مرکز رادیویی کشور در جشنواره ی سیزدهم تولیدات مراکز صدا وسیماکه در سال 1384 در تبریز برگزار شد.
کسب تندیس سال پیامبر اعظم در جشنواره ی چهاردهم تولیدات مراکز استان ها که در سال 1385 در اصفهان برگزار شد.
وی همچنین چند بار به عنوان مدیر برتر مراکز استان ها انتخاب شد که از جمله ی آنها می توان به این موارد اشاره کرد:
- مدیر نمونه ی استانی در سال 1370.
- دریافت لوح تقدیر به عنوان مدیر موفق مراکز رادیویی استان های صداوسیما، در تولید برنامه های ترکیبی در جشنواره ی دوم مراکز استانها در سال 1373 در زیبا کنار.
- مدیر نمونه ی مراکز رادیویی کشور در سال 1374.
- جزو سه مدیر برتر مراکز رادیویی کشور در سال 1375.
- مدیرنمونه ی اطلاعات وبرنامه ریزی مراکز استان ها ی صدا وسیما در سال 1381 .(مدیر نمونه ی کشوری) .
- جزو مدیران ممتاز برنامه ریزی مراکزاستان های صدا وسیما در سال های1380 و1379 .
- دریافت لوح تقدیر به عنوان معاون صدای برتر مراکز استان ها در جشنواره ی دوازدهم مراکز استان ها ی صدا وسیما که در سال 1383 در یزد برگزار شد.
- دریافت لوح تقدیر و تندیس به عنوان یکی از نویسندگان دارای تالیف مراکز استان های صدا وسیما در مراسم تجلیل از نویسندگان که در سال 1384 در سمنان برگزار شد.
- عضو هیئت انتخاب آثار رادیویی مراکز استانها در جشنواره های سیزدهم وچهاردهم تولیدات مراکز استان ها . (سال های 1384 و85)
وی در کنارکار وتلاش شبانه روزی، در سال 1380 موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی زبان و ادبیات فارسی شد و در این مدت علیرغم مشغله ی زیادهیچگاه دست از تحقیق ونگارش برنداشت. پس از بازنشستگی نیز در سال 1388 مدتی سردبیر «سروه»، این کهن ترین مجله ی کردی بود. بهروز خیریه پس از بازنشستگی نیز واحد های دکترای تخصصی در رشته ی زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه آزاد اسلامی اراک به پایان رساند. وی اینک بیشتر وقت خود را به تحقیق ونوشتن و تدریس در دانشگاه اختصاص داده و در این مدت آثار بسیاری از او منتشر شده است.

لیست برخی از آثار منتشر شده:
الف- کتاب های منتشر شده:
1- کتاب داستان با عنوان « ققنوس» که از سوی نشر ژیار در سال 1381 چاپ شده است وهم اکنون در بازار موجود است.
2- کتابی با عنوان «نقش حیوانات در داستان های مثنوی معنوی» که در سال 1384 از سوی انتشارات فرهنگ مکتوب در تهران چاپ شده، چاپ دوم آن در سال 1385 و چاپ سوم آن در سال 1389 به بازار آمده است.
3- کتابی تحت عنوان «شیوه های ارسال پیام در حماسه های ایرانی» که از سوی انتشارات فرهنگ مکتوب در تهران چاپ و در سال 1387به بازار عرضه شده است.
4- کتابی در مورد معرفی ویژگی های استان کردستان تحت عنوان : «دیدنی های کردستان» که در سال 1389 از سوی انتشارات لوح زرین در تهران چاپ شده است.
5- کتابی تحت عنوان: «اهل بیت پیامبر در شعر شاعران کرد» که در سال 1389 از سوی انتشارات کتاب فردا چاپ شد و در مهر ماه سال 1390 چاپ دوم آن به بازار کتاب عرضه شد.این کتاب در جشنواره شعر رضوی که در مهر ماه سال 1391 در سنندج برگزار شد عنوان نویسنده برتر را به خود اختصاص داد و چاپ سوم آن نیز در بهار امسال( 1392) به بازار کتاب عرضه شده است.
6- کتابی تحت عنوان «دلوپ» با موضوع تاثیر عرفان در شعر کردی که در بهار 1392 به چاپ رسید و در مرداد ماه سال جاری در شهر سنندج از سوی اداره ی کل کتاب خانه های استان از این کتاب رونمایی شد.
ب- پژوهش های منتشر شده:
- پژوهشی تحت عنوان «آستان ارادت» با موضوع بررسی شعر شاعران کرد در مدح ائمه ی اطهار(ع) که در سال 1373از سوی مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است. این پژوهش در جشنواره ی مراکز صدا و سیما در سال 1374 به عنوان بهترین تحقیق کتابخانه ای برگزیده شد.
- پژوهشی تحت عنوان: «همت و کار و تلاش در ضرب المثل های کردی» که در سال 1389 برای واحد تحقیقات صدا و سیما انجام شده و در برنامه سازی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
- پژوهشی تحت عنوان: «بازتاب کار و تلاش در شعر شاعران کرد» که در سال 1389 برای واحد تحقیقات صدا و سیما انجام شده است و بر اساس آن تعدادی برنامه ی رادیویی نیز تولید شده است.
- پژوهشی تحت عنوان: «درمسیر تروال» که در سال 1390 برای واحد تحقیقات مرکز کردستان انجام شده است. صدا و سیمای مرکز کردستان در حال حاضر در حال تهیه ی سریالی مستند بر اساس تحقیق مذکور می باشد.
- پژوهشی تحت عنوان :«نگاهی کوتاه به واژه های بر جای مانده از ایرانی باستان و ایرانی میانه در زبان کردی» که در شماره های پائیز و زمستان سال 1381 فصل نامه ی فرهنگ کردستان چاپ شده است .
- پژوهشی تحت عنوان «تمثیل گرایی در شعر کردی» که در پاییز سال 1391 برای واحد پژوهش و آموزش صداوسیمای مرکز کردستان انجام شده است.
- ارائه ی مقاله در همایش «رسانه ها و نو آوری فرهنگی» که از سوی ستاد منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی در سنندج برگزار شد و پذیرش آن جزو مقالات برتر. (1388)
- مقاله ای تحت عنوان «آسمان گل آذین شد» به مناسبت سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان، که در روزنامه ی کیهان مورخ 24/2/1388 چاپ شده است.
- سخنرانی در دانشگاه پیام نور سنندج در مورد زبان شعر حافظ.(1390)
- سخنرانی در دانشگاه پیام نور سنندج در مورد تمثیل گرایی در مثنوی معنوی.(1390)
- ارائه مقاله ای تحت عنوان :« اهل بیت پیامبر در شعر شاعران کرد» در نخستین همایش جلوه های فرهنگی استان کردستان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج. (1390)
ج – برخی مقاله های چاپ شده در مطبوعات:
- مقاله ای در مورد« شبکه های استانی صدا» که از میان سیصد مقاله ی ارسالی به عنوان یکی از یازده مقاله ی برگزیده انتخاب و در یک مجلد از سوی اداره کل تحقیق و توسعه ی صداچاپ شد.
- مقاله ای تحت عنوان : « زبان برنامه های صدا و سیما باید چگونه باشد» که در روزنامه ی جام جم ویژه ی کردستان در سال 1381 چاپ شده است.
- پژوهشی تحت عنوان «بررسی تصاویر شعری حه ریق » که در دو شماره ی روزنامه ی جام جم ویژه ی کردستان ، بخش هایی از آن به چاپ رسیده است.
- پژوهشی تحت عنوان :« بررسی تصاویر شعری طاهر بگ جاف » که در سه شماره ی ماهنامه ی سروه(تابستان 1387 )چاپ شده است .
- مقاله ای تحت عنوان «چگونگی استفاده از واژگان بیگانه در برنامه های کشاورزی صدا و سیما» که درشماره ی 48 مجله ی تخصصی رادیو (زمستان 1388) چاپ شده است.
- مقاله ای تحت عنوان« رمضان در شعر شاعران کرد» که در هفته نامه آبیدر، شماره ی نیمه آذر ماه سال 1382 منتشر شده است .
- داستان کوتاه با عنوان «آزمایش03 » که در شماره ی دوم هفته نامه ی گفتار سبز به چاپ رسید.
- شعر کردی تحت عنوان «پیر محمد» به مناسبت 28 دیماه، سالروز بمباران شهر سنندج از سوی دشمن بعثی که در هفته نامه ی آبیدر در دی ماه سال 1380 چاپ شده است .
- مطلبی تحت عنوان «جذبه ی ادب پارسی در ذائقه ی فرزانگان کرد » که دردو شماره ی هفته نامه ی سیروان چاپ شده است .( شماره های 435 و 436 خرداد ماه سال 1386).
- مقاله ی کردی تحت عنوان «رمضان درشعر شاعران کرد» که در شماره ی 451 هفته نامه ی سیروان، شهریور سال 1386 چاپ شده است.
- گفت و گویی در مورد مقام وجایگاه مولانا و کتاب تاثیرعرفان بر شعر کردی، که در شماره ی 249 (آبان 1386) ،ماهنامه ی« سروه» چاپ شده است.
- داستان کوتاه در مورد سالگرد بمباران 28 دی شهرستان سنندج از سوی رژیم صدام ، که در هفته نامه ی سیروان مورخ 10 بهمن ماه 1386 (شماره ی 469) چاپ شد.
– مقاله ای تحقیقی در مورد تصاویر شعری حه ریق به زبان کردی که در سه شماره ی ( 469 و470 و471 ) هفته نامه ی سیروان چاپ شد.
مقاله ای تحت عنوان «رمضان و شاعران کرد » که در ویژه نامه ی تبیان، مجله ی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در رمضان امسال(1392) چاپ شد.
- تعدادی شعر، مقاله و سرمقاله که به صورت پراکنده در ویژه نامه های صدا و سیما، شماره های مختلف جام جم ویژه ی کردستان در سال 1381 ، هفته نامه ی سیروان، مجله ی سروه و ...چاپ شده است.
  • زادروز
    1339
  • محل تولد
    سنندج
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 2 اسفند 1389
  • شناسه
    8339
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط