loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سید مرتضی حسینی یزدی فیروزآبادی

سیدالفقیه علامه بزرگ آیت الله العظمی سید محمد حسینی یزدی فیروزآبادی فرزند سید محمد باقر ابن سید حسین ازعالمان وفقیهان برجسته یزد در سده سیزدهم و سده چهاردهم قمری می باشد.

این خانواده به سادات میرباقری نیز مشهورند و علت اشتهارشان به این نام کرامتی است که از سید محمد باقر نقل شده است.وی در زمان خود ازعلماء اعلام و مراجع بزرگ عصر خویش در نجف اشرف محسوب می شدکه بسیاری از شاگردانش به مقام اجتهاد و مرجعیت دست یافتند.

سید محمد درسال 1265 ق در فیروز آباد اشکذر متولد گردید.دوران کودکی در همان جا سپری نمود.پس از آن به یزد عزیمت کرد و دروس مقدماتی و سطوح متوسط را نزد علماء یزد فرا گرفت.

سپس در حدود سی سال از عمرش می گذشت آهنگ سامراء کرد و در آنجا در درس میرزای شیرازی شرکت جست.آنگاه رهسپار کربلا گردید و در مدرسه حسن خان اقامت گزید و به حوزه درسی علامه فاضل اردکانی راه یافت و در آنجا با کمال تنگدستی ولی با شوق فراوان به تحصیل پرداخت.پس از چندی عازم نجف شد و تا زمان واقعه مشروطه از محضر آیت الله العظمی آخوند خراسانی بهره برد.سرانجام نیز در شمار شاگردان برجسته آیت الله العظمی سید محمد کاظم طباطبایی یزدی درآمد و مدارج عالی اجتهاد را طی کرد و تنها در درس وی شرکت می جست.

آیت الله فیروز آبادی پس در گذشت استاد خود آیت الله سید محمد کاظم یزدی در بلاد شیعه به ویژه در میان مردم تبریز و قبایلی از عراق مرجعیت دینی یافت ولیکن مردم یزد اکثرا به مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مراجعه کردند.

معظم له مجلس درس و امامت قابل توجهی داشت و قبل از درس کمی تفسیر می فرمود.برادر ایشان نیز،در نجف تحصیل کرده از صاحب ترجمه به اخذ اجازه اجتهاد نائل گشته به وطن بازگشت و در سن جوانی از دنیا رفت.

آیت الله فیروز آبادی امامت جماعت و در صحن مطهر حرم حضرت علی (ع) و تدریس در مسجد هندی نجف را برعهده داشت ونماز جماعتش مورد توجه قرار گرفته ومحبوبیت خاصی در بین عامه مردم پیدا نمود.

از شاگردان برجسته وی می توان به حضرات آیات :

شیخ محمد رضا جرقویی اصفهانی،علامه میرزا عبدالحسین امینی (صاحب الغدیر) ،شیخ علی اصغر تویسرکانی ،حاج شیخ احمد علومی،حاج میرزا فضل الله زنجانی و میرزا علی اکبر صدرآبادی اشاره نمود.

از آثار اوست:

جامع الکلم فی حکم اللباس المشکوک فیه (در سال 1340 ق در 30 ص در چاپخانه حیدریه نجف بچاپ رسید)،مجموعه الاحادیث الاخلاقیه و المواعظ ،حاشیه علی العروه الوثقی،مناسک الحج و العمره ،منتخب الوسائل،کتاب الطهاره و الصلاه ورساله عملیه .

آیت الله فیروزآبادی فقیهی برجسته و ممتاز ،عالمی بزرگ ،پارسا، مورد وثوق و دستگیر ضعیفان بود.از همین رو نزد مردم نجف محبوبیتی خاص داشت .وی در کنار آیات عظام سید محمد کاظم طباطبایی یزدی و حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی از مراجع تقلید برجسته یزد در آن عصر به شمار می آمد.اینها سه بزرگواری هستند که از خطه یزد به مرجعیت رسیدند.

علامه خوانساری در احسن الودیعه می نویسد :«آقا سید محمد فیروزآبادی یزدی نجفی از اجلا،ء علمای امامیه و افاخم فقها مجتهدین و یکی از مراجع امامیه بود .مرا به خدمتش مشرف و با ایشان ملاقات کردم و ندیدم از جنابشان الا سکون و وقار،آن بزرگوار،حسن الاخلاق و کریم الاعراق،جامع بارع و زاهد عابد بود.»

سرانجام آیت الله فیروزآبادی صبح روز جمعه آخر ربیع الاول سال 1345 ق در سامراء به رحمت حق پیوست .پیکر مطهرش فورا به نجف انتقال و پس از تجلیل فراوان و تشییع عظیم و با شکوه در یکی از حجرات صحن شریف حضرت علی (ع) به خاک سپرده شد.

فرزندش مرحوم آیت الله سید مرتضی فیروزآبادی و نواده اش آیت الله سید محمد فیروزآبادی نیز از فقیهان و اصولیین برجسته بودند.
  • زادروز
    1329 ه.ق.
  • محل تولد
    نجف
  • نام کامل
    سیدالفقیه علامه بزرگ آیت الله العظمی سید محمد حسینی یزدی فیروزآبادی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 4 آبان 1390
  • شناسه
    9423
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی