loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عباسعلی عمید زنجانی

عباسعلی عمید زنجانی در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۱۶ در شهرستان زنجان به دنیا آمد. وی عضو گروه آموزشی حقوق خصوصی و اسلامی و عضو وابسته گروه آموزشی حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود.
عمید زنجانی همچنین یک در علوم حوزوی دارای تخصص و درجه اجتهاد و از صاحب‌نظران این حوزه بود و در دو دوره قانونگذاری به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خدمت کرده و عضویت هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی زنجان و دانشگاه تهران را بر عهده داشت.
وی با سابقه پنجاه سال تدریس و تألیف بیش از چهل جلد کتاب و هفتاد مقاله علمی، دروس بسیاری را در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه‌های مرتبط با حقوق اسلامی مانند فقه سیاسی، حقوق بین‌الملل اسلام، فقه تطبیقی و حقوق اساسی(کلیات و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران و حقوق اساسی تطبیقی) و مبانی حقوق عمومی در اسلام تدریس کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین در بیش از 179 همایش داخلی و بین‌المللی با ارائه مقاله یا به عنوان سخنران، شرکت داشت. راهنمایی بیش از140 رساله کارشناسی ارشد و دکتری از دیگر فعالیت‌های علمی وی بود.
عمید زنجانی در بازنگری قانون اساسی سال 1368 به عنوان منتخب مجلس در شورای بازنگری حضور فعال داشت. وی مؤسس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی بود که از سال 1367 راه‌اندازی شده است. وی در روند سیاست‌گذاری و فعالیت‌های اجرایی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی همکاری مؤثری داشت.
وی در بیست و ششمین سال تدریس در دانشگاه از تاریخ ششم دی‌ماه 1384 به‌عنوان نخستین رئیس روحانی دانشگاه تهران در آذر 1384 به ریاست دانشگاه تهران منصوب شد و در بهمن 1386 از این سمت کناره‌گیری کرد. وی در آبان ماه 1390 در تهران درگذشت.
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 12 آبان 1390
  • شناسه
    9475
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط