loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی

دانشگاه امروزی در اثر چرخش‌­های فرهنگی، اجتماعی و فناوری در عصر حاضر دستخوش تغییراتی شده، و این تغییرات موجب ظهور مفاهیم تازه­‌ای در مطالعات آموزش عالی، علم و فناوری گردیده است. در این بستر جهانی، در سال­‌های اخیر مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری نه‌­تنها مورد توجه واقع شده بلکه در نظام شناخت و آینده­‌نگری آموزش عالی اهمیت محوری پیدا کرده است. فهم چالش­‌های پیش­‌روی آموزش عالی و انتظارات از آن با تکیه بر مولفه‌های درونی و بیرونی نظام علم، وضعیت فعلی و آینده‌­نگری تعاملات میان دانشگاه و محیط پیرامون به مدد مطالعات فرهنگی و اجتماعی ممکن می­‌نماید و از این طریق می­‌توان راهبردهای تعادل‌­بخش میان کارویژه‌­های دانشگاه با نیازهای اجتماعی و بازار کار ارائه داد. بر این­ اساس مطالعات آموزش عالی و علم برای شناخت وضعیت موجود، ارزیابی تعاملات آن با جامعه و فرهنگ و ایفای نقش موثرتر آموزش عالی در ترسیم آینده کشور نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت علوم اجتماعی و علوم انسانی و کاربست راهبردهای آن در عرصه سیاست­گذاری و تصمیم‌گیری است. برای دستیابی به این اهداف، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ١٣٨٢ با هدف پژوهش در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و توسعه علمی، ایفای نقش نهاد واسط میان دانشگاه و جامعه و به‌­عنوان نهاد مولد اندیشه و اتاق فکر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه­‌های مورد اشاره تأسیس شده و در پی انجام پژوهش‌ها و مطالعاتی در محورهای زیر است:

پژوهش در زمینه مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، توسعه‌علمی و فناوری
مطالعه در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی
توسعه کانون‌های تفکر در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و توسعه علمی
آینده‌نگری دانشگاه‌ها و شناخت نیازهای جدید آموزش عالی در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی
شناخت و بسط مطالعات میان‌رشته‌ای و روش­های گسترش آن.
با توجه به اهداف فوق، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در کنار برنامه‌­ها و فعالیت‌های پژوهشی‌، اقدام به تألیف و ترجمه آثار علمی در زمینه‌های فوق برای توسعه و رشد این حوزه مطالعاتی و همچنین تأمین منابع فکری و علمی لازم برای سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی در آموزش عالی نموده است. امیدواریم کتاب­‌های منتشر شده توسط این پژوهشکده، به بهترین شکل در دسترس استادان، مدیران، کارشناسان، و علاقه‌­مندان مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی قرار گیرد و در ارتقای کیفی کارویژه‌های آموزش عالی و علم در جامعه ایران به سهم خود نقشی فعال داشته باشد.

موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در سال 1394 و در چارچوب سیاست‌های مصوب، فعالیت‌های انتشاراتی خود را آغاز کرد. مأموریت انتشارات، چاپ و نشر یافته‌ها و نتایج مطالعات و پژوهش‌های انجام‌شده و ترجمه پژوهش‌های بین‌المللی این حوزه در قالب‌های گوناگون و با صورتی آراسته و متناسب با ذائقه اندیشه‌ورز جامعه علمی ایران است.

* حاصل این تلاش‌ها از سال 1394 تاکنون (خرداد 1399)، انتشار 230 اثر تألیفی، 160 اثر ترجمه‌ای، و تعداد قابل توجهی ویژه‌نامه، فصلنامه، بروشور و … در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و اجتماعی است.
  • نوع انتشارات
    ناشر کتاب های چاپی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 8 مرداد 1388
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    شنبه 14 مرداد 1402
  • شناسه
    4011
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط