هسته های بی کران علم: آشنایی با 6 تن از شهدای دانشمند ایرانی

روایت هایی درباره شهدای علمی ایران

پاتوق کتاب فردا به مناسبت سالگرد شهادت شهید مصطفی احمدی روشن و شهید مسعود علیمحمدی به شما بسته مطالعاتی «هسته های بی کران علم» را پیشنهاد میکند. روایت هایی از زندگی، خانواده و چالش های شهدای هسته ای و شهدای دانشمند ایران را بخوانید.

یکشنبه 17 دی 1402

در سرش فرمول های زیادی جولان میداد، حتی وقتی خواب پشت پلک هایش می نشست، مسئله ای را حل میکرد. برای جواب سوال هایش شبانه روز مطالعه می کرد و در آزمایشگاه و کتابخانه یک دوی ماراتن به راه انداخته بود. حواسش جمع بود.

می دانست برای چه کتاب های کوانتوم را از بر است و برای چه فرمول های فیزیک هسته ای را بالا و پایین می کند. شبیه هم نسل های خودش نبود، برای تلاش های بی وقفه اش رویای بزرگ و با ارزشی داشت، پافشاری اش در کارها جوششی از قلب و روحش بود. قدم های پیشرفت و رشد را برای کشورش درست برداشته بود. دشمن از هوش او، از دانش او واز وجود او ترسید.

هسته های بی کران علم

پاتوق کتاب فردا به مناسبت سالگرد شهادت شهید مصطفی احمدی روشن و  شهید مسعود علیمحمدی به شما بسته مطالعاتی «هسته های بی کران علم» را پیشنهاد میکند. روایت هایی از زندگی، خانواده و چالش های شهدای هسته ای و شهدای دانشمند را بخوانید.

با شهید دکتر مجید شهریاری، شهید مسعود علی محمدی، شهید احمدی روشن، شهید داریوش رضایی نژاد، شهید حسن طهرانی مقدم و شهید محسن فخری زاده آشنا شوید. به خون پاک شهدای دانشمند ایران افتخار کنید و به آینده جوانان نخبه این مرز و بوم که از تلاش شهدای عزیز گام های بعدی پیشرفت و موفقیت را طی می کنند امیدوار باشید. جوانان ایرانی همگی مایه سربلندی ایران عزیزمان هستند.

1. شهید دکتر مجید شهریاری

"مراسم ازدواج من و شهید شهریاری در سلف‌سرویس اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد که به نظرم اکنون این محل به یک محل اداری تبدیل شده است و به یاد دارم که پس از آن با لباس عروس به خوابگاه رفتیم و زندگی بی‌تکلف خود را آغاز کردیم." این را خانم بهجت قاسمی از توصیف آغاز زندگی مشترک خود با شهید مجید شهریاری گفته است.

دکتر مجید شهریاری متولد سال 1345 بود. او متاهل و دارای دو فرزند به نام­‌های محسن و زهرا بود. همسراو شهید زنده خانم دکتر بهجت قاسمی عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی است.

در اولین دقایق شروع وقت کاری هشتمین روز آذرماه 1389، که همه به سوی دانشگاه روانه بودند، ناگهان ابتدا صدای انفجاری و سپس خبر شهادت دکتر مجید شهریاری خاطرها را پریشان نمود. سرانجام این دانشمند فرزانه، استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی ایران در تهران در تاریخ 8 آذر 1389 توسط رژیم صهیونیستی و با همکاری اطلاعاتی منافقین در یک عملیات تروریستی به درجه رفیع شهادت نائل شد.

کتاب استاد

خرده روایت هایی از زندگی استاد شهید هسته‌ای، مجید شهریاری به روایت خانواده و دوستان را در کتاب استاد بخوانید. استاد نوشته فاطمه شایان پویا است و در انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسیده است. کتاب استاد یکی از کتاب های بسته پیشنهادی هسته های بی کران علم است که به دلیل استقبال زیاد به اتمام رسیده است. امید است توسط انتشارات شهید کاظمی تجدید چاپ شود.

کتاب شهریار سرزمین من

کتاب «شهریار سرزمین من؛ زندگی‌نامه شهید علم، دکتر مجید شهریاری» نوشته معصومه زینلی است که انتشارات سوره مهر آن را منتشر و روانه بازار کرده است. کتاب «شهریار سرزمین من» روایتی از مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای ایرانی بود که در سال 1389 به شهادت رسید.

دفتر اول کتاب شهید علم

دفتر اول از مجموعه کتاب شهید علم، زندگینامه دانشمند عارف، دکتر مجید شهریاری را روایت می‌کند‌. مجموعه کتاب شهید علم توسط دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است. در بسته مطالعاتی هسته های بی کران علم این کتاب به قلم حسین مروتی، محمدحسین حسینی و محمدعلی صائب آورده شده است. خاطرات دوستان، شاگردان و نزدیکان از مردی که غنی سازی 20 درصد اورانیوم با تلاش‌های او رقم خورد و وجودش آسایش استثمارگران دانش را تیره و تار ساخته بود.

2. شهید مسعود علیمحمدی

شهید مسعود علیمحمدی در سال 67 تحصیلات خود را در نخستین دوره دکترای فیزیک نظری دانشگاه صنعتی شریف پی گرفت و در مهر ماه سال 71 به عنوان نخستین دانش آموخته  دکترای فیزیک داخل کشور و نخستین دانش آموخته دکترای دانشگاه شریف، فارغ التحصیل شد.

شهید مسعود علی محمدی، معروف به استاد علی محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران و دانشمند ارشد فناوری هسته ای بود که در سن 50 سالگی به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور به دست عوامل موساد به شهادت رسید.

تخصص اصلی استاد علی محمدی ذرات بنیادی، انرژی های بالا و کیهان شناسی بود. از جمله خصوصیات بارز دکتر علی محمدی آن بود که قادر بود با پرسش های بی پاسخ مواجه شود، بر آن ها فائق آید و بلافاصله سراغ پرسش دیگری برود.

کتاب عبور از مرزها

عبور از مرزها، پژواکی از شخصیت شهید دکتر مسعود علی محمدی است. عبور از مرزها، مجموعه خاطراتی از شهید دکتر مسعود علیمحمدی است که از دوستان و خانواده ایشان گردآوری شده است. همچنین در قسمتی از کتاب عوامل ترور شهید به بیان نحوه ترور ایشان میپردازند.  این کتاب نوشته بسیج دانشگاه است و در موسسه انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است.

برشی از کتاب کتاب عبور از مرزها:

همکاری با سازمان

در خصوص ارتباط دکتر علی محمدی با سازمان انرژی اتمی او بیشتر به عنوان یک فیزیکدان نظری شناخته می شد زیرا پایه علمی وی در فیزیک بسیار قوی بود. مثلا در حوزه لیزر به ایشان رجوع می شد. اولا قادر بود درجا پاسخ هایی داشته باشد. او درباره خیلی بحث ها مطالعات به روز و وسیعی داشت و بلد بود.

ثانیا می گفت: باید فکر کنم و در مدت بسیار کوتاهی درباره موضوع مطالعه می کرد و دست آخر یک پاسخ کامل و جامع داشت. در مواردی از ایشان، به عنوان ناظر استفاده می شد و از آن جا که در پروژه ها بسیار سخت گیر بود، مجری نمی توانست راحت از زیر کار در برود یا اینکه کاربا نقضی ولو کوچک به اتمام برسد. به طور معمول ایشان در بخش نظارتی خیلی دقیق، سختگیر و با حوصله بود. دکتر علیمحمدی کارهای بسیاری با این شرایط برای سازمان انرژی اتمی انجام داد.

3. شهید داریوش رضایی نژاد

شهید داریوش رضایی‌نژاد، سومین شهید هسته‌ای کشورمان در سال 1356 در شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام در خانواده مذهبی به دنیا آمد. داریوش رضایی نژاد در سال 1389 در مقطع دکتری حرفه ای در رشته برق گرایش قدرت از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران مشغول به تحصیل می شود و در این روزها در حال تهیه تز دکتری خود بوده است که ترور شد و به شهادت رسید.

او در یک حادثه تروریستی در اول مرداد سال 1390 در تهران در مقابل دیدگان همسرش (شهره پیرانی) و فرزند خردسالش (آرمیتا) توسط تروریست‌های رژیم صهیونیستی به ضرب گلوله به شهادت رسید. مزار این شهید در گلزار شهدای شهرستان آبدانان استان ایلام قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با شهید داریوش رضایی نژاد در بسته مطالعاتی هسته های بی کران علم دو کتاب درباره ایشان معرفی شده است.

جلد دوم کتاب شهید علم

سری کتاب های شهید علم روایتی جذاب و خواندنی شهدایی است که دانشمند هسته‌ای بودند و علم سودمند و خالصانه‌شان وقتی در مسیر خدمت به مردم قرار گرفت، آنان را به مقام رفیع شهادت رسانید. مجموعه کتاب شهید علم توسط دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است.

جلد دوم شهید علم، درباره یکی از شهدای علمی اسران، شهید هسته ای، شهید داریوش رضایی نژاد است. این کتاب روایت 106 خاطره متفاوت از دوره ­های مختلف زندگی شهید رضایی نژاد است که توسط بستگان، دوستان، همکاران شهید بیان شده است. همچنین در انتهای جلد دوم کتاب شهید علم تصاویری از دوران متفاوت زندگی این شهید آورده شده است.

کتاب لابه لای درختان بلوط

کتاب لابه‌لای درختان بلوط روایتی از زندگی دانشمند هسته‌ای داریوش رضایی نژاد از زبان همسرش شهره پیرانی است که به فراز و فرود زندگی این دانشمند تا لحظه ترور و شهادتش می‌پردازد.

بخشی از کتاب لابه لای درختان بلوط:

تو می‌گفتی عاشق پاییزم، پاییز که می‌شود باید خیابان ولی‌عصر را از انقلاب و حوالی دانشکده بگیری و بروی تا آن بالاها. می‌گفتم من پاییز را دوست ندارم. قلبم می‌گیرد، ابرها جلوی نور را می‌گیرند؛ یادت باشد خانه‌مان که رفتیم باید نور داشته باشد، پنجره‌هایش جنوبی باشد و هر روز صبح آفتاب ما را تا کمر ببلعد.

4. شهید محسن فخری زاده

شهید فخری‌زاده، دارای تحصیلات کارشناسی ارشد فیزیک هسته‌ای بود که از سال 1992 بعنوان عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین (علیه‌السّلام) و سپس رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر انتخاب شد. وی از ابتدای تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عضویت آن در آمد و با تشکیل واحد تحقیقات ویژه اتمی در سال 1983 در مرکز تحقیقات سپاه پاسداران، فخری‌زاده از همان ابتدای تشکیل در این مرکز فعالیت خود را شروع کرد.

شهید مهندس محسن فخری‌زاده مهابادی، معاون وزیر دفاع و ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، جزو پنج ایرانی لیست پانصد نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه فارن پالیسی و دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح بوده است.

شهید محسن فخری‌زاده، پس از عمری مجاهدت و تلاش خستگی‌ناپذیر در صحنه‌های علمی و دفاعی کشو، سرانجام در بعدازظهر روز جمعه به تاریخ 7 آذر 1399 در یک عملیات تروریستی در آبسرد دماوند، به وسیله انفجار و شلیک، مورد سوء قصد قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

کتاب شنبه آرام؟

کتاب شنبه آرام؟ روایتی از همسر دانشمند شهید محسن فخری‌ زاده است. این کتاب نوشته  محمدمهدی بهداروند و مهدی قربانی و فاطمه اکبری اصل است و توسط انتشارات حماسه یاران منتشر شده است. شنبه آرام؟ از کتاب های بسته پیشنهادی کتاب هسته های بی کران علم است که مخاطب با همسر شهید خاطرات این چهل سال زندگی مخفیانه و دشوار را مرور می کند.

5. شهید حسن طهرانی مقدم

روی سنگ قبرم بنویسید، اینجا مدفن کسی است که میخواست اسرائیل را نابود کند.

تهرانی مقدم که در اولین روز‌های تشکیل سپاه پاسداران، به عضویت این نهاد درآمده بود، در دوران جنگ ایران و عراق، نخستین فرمانده توپخانه سپاه و بنیانگذار واحد توپخانه در سپاه بود.پس از آن طهرانی مقدم مسئولیت واحد توپخانه را به حسن شفیع‌زاده واگذار کرد و به یگان موشکی سپاه پاسداران رفت و مسئولیت این یگان را برعهده گرفت.

او همچنین در تشکیل و بنیان‌گذاری فرماندهی موشکی سپاه تاثیرگذار بود. حسن طهرانی مقدم با پایان جنگ، وارد حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت‌های موشکی در سپاه پاسداران شد و مسئولیت ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه را برعهده گرفت.

شهید حسن طهرانی مقدم روز 21 آبان 1390 در پادگان امیرالمومنین(ع) شهرستان ملارد در حالی که برای آزمایش موشکی آماده می‌شد، بر اثر انفجار زاغه مهمات، به یاران شهیدش (احمد کاظمی، حسن شفیع زاده، حسن غازی، ‌ غلامرضا یزدانی، علیرضا ناهیدی، مصطفی تقی‌خواه و ...) پیوست.

کتاب خط مقدم

در کتاب خط مقدم، نوشته فائضه غفارحدادی و محمدحسین پیکانی روایتی داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی ایران با محوریت زندگی شهید حسن طهرانی مقدم می‌خوانید. این کتاب در هفدهمین دورهٔ انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس، برگزیده شده است.

در کتاب  خط مقدم که نگارش آن بیش از یک سال طول کشیده است، مراحل تشکیل یگان موشکی ایران را از نقطه مبدا تا تشکیل خط‌های متعدد آن در جای‌جای ایران و منطقه خواهید خواند. در این کتاب فائضه حداد مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و اسناد مختلف را جمع‌آوری کرده تا برشی از زندگی شهید طهرانی مقدم را روایت کند.

خط مقدم روایت مجموعه اقدامات حسن طهرانی مقدم در سال‌های 63 تا 65 برای تشکیل یگان موشکی می باشد که در انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسیده است.

6. شهید مصطفی احمدی روشن

مصطفی احمدی روشن متولد  شهریور 1358 و فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و معاون بازرگانی سایت نطنز بود.  شهید احمدی روشن در بهمن ماه سال 1383 زندگی مشترکش را با هم دانشگاهی خود خانم فاطمه بلوری کاشانی آغاز نمود. حاصل زندگی شیرین مشترک اما کوتاه شهید احمدی روشن یک پسر به نام علیرضا است که در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در 12 مهر ماه 1386 به دنیا آمد.

این دانشمند نخبه جوان شهید مصطفی احمدی روشن در ساعت 8:19 دقیقه صبح روز چهارشنبه 21 دی ماه 1390 در حین عزیمت به محل کار در لباس عزای اربعین اباعبدالله الحسین (ع) بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی که توسط یک موتور سوار به ماشین او متصل شد، در خیابان شهید داود گل نبی بعد از دانشگاه علامه نرسیده به میدان کتابی به همراه راننده اش شهید رضا قشقایی به فیض شهادت نائل آمد و مزد مجاهدت های خاموش خود را از حضرت حق دریافت کرد.

دوستانش می گفتند با دست می زد رو شانه شهید قشقایی و به او می گفت:« داش رضا، تو با من باش قول میدم هر جا رفتم تو رو هم با خودم ببرم» و بالاخره به این قولش هم عمل کرد.

رهبر جمهوری اسلامی آیت الله خامنه ای، با تسلیت این حادثه، سازمان‌های سیا و موساد را عاملان اصلی ترور دانست و گفت این کار نشانهٔ ناتوانی و درماندگیشان است. او گفت: «ما به کوری چشم سران اردوگاه استکبار و نظام سلطه، این راه را با قوت و ارادهٔ راسخ دنبال خواهیم کرد و پیشرفت رشک‌آور ملت بزرگ خود را به رخ دشمنان عنود و حسود خواهیم کشید، و البته از مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنهٔ آن هم هرگز چشم‌پوشی نخواهیم کرد.»

من مادر مصطفی

کتاب من مادر مصطفی نوشته رحیم مخدومی است و در انتشارات رسول آفتاب به چاپ رسیده است. این کتاب مصاحبه و گفتگوی بلندی از رحیم مخدومی با مادر شهید مصطفی احمدی روشن، دانشمند هسته ای کشور، است که طی یک عملیات بمبگذاری تروریستی به شهادت رسید.

برشی از کتاب من مادر مصطفی را می خوانیم:

وقتی غنی سازی را انجام دادند، بچه های غنی سازی را فرستادند پیش آقا. مصطفی را نفرستادند. بعد اسم آن ها را دادند برای قرعه کشی حج عمره. باز هم اسم مصطفی را ندادند. خیلی کسل شد. به او گفتم: مادر، خدا جای دیگه جبران می کنه. هنوز آن ها نرفته بودند حج عمره که بنده خدایی به او زنگ زد، گفت: «بیا برو حج واجب!»

جلد چهارم کتاب به وقت نوترون

جلد چهارم کتاب به وقت نوترون روایت زندگی مصطفی احمدی روشن، نوشته هاجر صفائیه است و در انتشارات حدیث راه عشق به چاپ شده است. به قوت نوترون، کتاب خاطرات یک نفر نیست که با شادی هایش بخندی و در غم هایش، همدردی کنی. شاید زره زردی باشد از جنس شکرگزاری که موقع نوشتن این مجموعه روی دلت سنگینی می کند. روایت شهدای هسته ای، تکرار قصه های مکرر نیست. گفتن از دردی است که می دانی مثل استخوان باید لای زخم نگه داری.

مجموعه چهار جلدی به وقت نوترون، تو را در مسیر بیست درصدی قرار می دهد که از پیچ و خم هایش بگذری و به حقیقت نهفته در ثریا برسی.

مجموعه چهار جلدی به وقت نوترون، روایت زندگی چهار شهید هسته ای، شهیدان مسعود علی محمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن می باشد. به وقت نوترون چاپ تمام است و امید است که به زودی این اثر خوب توسط انتشارات حدیث راه عشق تجدید چاپ شود.

شهدای هسته ای

به مناسبت سالگرد شهادت شهید مصطفی احمدی روشن در 21 دی ماه و سالگرد شهادت شهید مسعود علیمحمدی در 22 دی ماه، پاتوق کتاب فردا به شما کتابی در پاسخ به سوال دانشمندان هسته ای ایران چرا و چگونه ترور می شوند؟ نیز در بسته پیشنهادی کتاب «هسته های بی کران علم» قرار داده است.

شلیک به دانش: دانشمندان هسته ای ایران چرا و چگونه ترور می شوند؟

در کتاب شلیک به دانش به پاسخ این سوال اساسی دانشمندان هسته ای ایران چرا و چگونه ترور می شوند پاسخ داده شده. کتاب شلیک به دانش نوشته موسسه خبرگزاری فارس و محمد امین آبادی است و در انتشارات خبرگزاری فارس به چاپ رسیده است.

مستندات غیر قابل انکاری وجود دارد که سرویس جاسوسی موساد با همکاری و هماهنگی سیا و اینتلیجنت سرویس در پشت این ترور ها هستند. اهداف و انگیزه های پشت پرده این ترورها از منظر منطق کنونی حاکم بر سیاست بین الملل به خوبی قابل تبیین و بررسی است.این ترورها را می توان در چارچوب استراتژی کلان تخاصم غرب با جمهوری اسلامی ایران تبیین کرد.
در تهیه کتاب شلیک به دانش، به هیچ وجه به اظهارات مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران که انگشت اتهامات را به سوی سازمان های اطلاعاتی غربی نشانه رفته اند، استناد نشده است؛ بلکه همه مستندات از منابع غربی ذکر گردیده است.