loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خواندنی ترین کتاب ها با موضوع انقلاب اسلامی: مبانی انقلاب اسلامی + الزامات حکومت دینی + چالش های انقلاب اسلامی + آینده انقلاب اسلامی

در موضوع انقلاب اسلامی بسته های مطالعاتی متعددی تألیف شده است. رویکرد غالب مؤلفان این بسته ها تاریخ انقلاب اسلامی و حداکثر مبانی انقلاب و آینده آن است، در این بسته سعی شده تا علاوه بر مبانی انقلاب اسلامی و آینده آن، بهترین کتاب ها در موضوع الزامات حکومت دینی و چالش های انقلاب اسلامی نیز برای مخاطبان، به ویژه نسل جوان گزینش شوند. چرا که به نظر می رسد که برای نسل جوان امروز سؤال هایی وجود دارد که در ذیل چالش های انقلاب اسلامی و آینده انقلاب قرار می گیرد. یکی از مبنایی ترین این پرسش ها مربوط به کارامدی نظام اسلامی و نسبت انقلاب اسلامی و تمدن غرب است که در این بسته کتاب های خاصی برای این بحث مهم در نظر گرفته شده است.

در موضوع انقلاب اسلامی بسته های مطالعاتی متعددی تألیف شده است. رویکرد غالب مؤلفان این بسته ها تاریخ انقلاب اسلامی و حداکثر مبانی انقلاب و آینده آن است، در این بسته سعی شده تا علاوه بر مبانی انقلاب اسلامی و آینده آن، بهترین کتاب ها در موضوع الزامات حکومت دینی و چالش های انقلاب اسلامی نیز برای مخاطبان، به ویژه نسل جوان گزینش شوند. چرا که به نظر می رسد که برای نسل جوان امروز سؤال هایی وجود دارد که در ذیل چالش های انقلاب اسلامی و آینده انقلاب قرار می گیرد. یکی از مبنایی ترین این پرسش ها مربوط به کارامدی نظام اسلامی و نسبت انقلاب اسلامی و تمدن غرب است که در این بسته کتاب های خاصی برای این بحث مهم در نظر گرفته شده است.

الف: مبانی انقلاب اسلامی:

**** (پیشنهاد نقره ای مطالعه!!): 1.حدیث پیمانه: پژوهشی در انقلاب اسلامی؛ مولف: حمید پارسانیا ؛ ناشر کتاب : دفتر نشر معارف (این پژوهش علاوه بر توجه به جریانهای صدر اسلام و نیز اصول اعتقادی و حرکت سیاسی تشیع، ویژگی های نیروهای اجتماعی و سیاسی ایران در دوره های مختلف تاریخ معاصر، صفویه، قاجاریه، پهلوی اول و دوم و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی را به تفصیل بررسی کرده و به تبیین هویت، ریشه های تاریخی، منابع قدرت و عوامل ظهور و افول آن پرداخته است. مذهب و عصبیت، غرب و غربزدگی، منورالفکری و استبداد استعماری، روشنفکری در جابجایی قدرت، سنت و تجددطلبی دینی، نیروهای اجتماعی و انقلاب اسلامی ایران از فصلهای این کتاب هستند.) (مخاطب خاص!)

**** (پیشنهاد نقره ای مطالعه!!):2. معارف انقلاب: مروری بر دیدگاه های حضرت آیت الله سید علی خامنه ای مدّ ظلّه العالی پیرامون انقلاب اسلامی؛ ؛ گردآورنده کتاب: علیرضا مختارپور قهرودی ؛ناشر کتاب : انقلاب اسلامی (این اثر یکی از بهترین کتاب ها برای آشنایی با مبانی و اصول انقلاب اسلامی است، از آنجا که گرداوری سخنان معمولاً عمومی مقام معظّم رهبری حفظه الله است غالباً ساده و قابل فهم است، موضوعات هم به شدّت کاربردی و ملموس است، برخی از مهمترین موضوعات کتاب عبارتند از: ویژگی های اصلی انقلاب؛ بزرگترین خطراتی که انقلاب را تهدید می کند؛ ده دستاورد بزرگ امام خمینی ره؛ تفاوت های اسلام ناب و اسلام آمریکایی؛ چهار عامل لازم برای تداوم موفقیت انقلاب اسلامی؛ آفاتی که انقلاب را تحدید می کند؛ تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها در حفظ اهداف اولیه؛ مهمترین ریشه های همه عقب افتادگی ها؛ عاشورا و انقلاب اسلامی؛ انقلاب اسلامی و نظام استکبار؛ پیام های جهانی انقلاب اسلامی و بازتاب آن و...) (مخاطب عام و خاص!)

*** (پیشنهاد برنزی مطالعه!): 3. نگاهی به مبانی تحلیلی جمهوری اسلامی: تاملاتی در فقه سیاسی و مبانی فقهی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ مولف: محمدجواد ارسطا ؛ ناشر کتاب : بوستان کتاب قم (این کتاب به بررسی عمیق مبانی دینی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس فقه شیعی پرداخته است. اگر در خصوص ولایت مطلقه فقیه سوال اساسی دارید، این کتاب در بین کتب تخصصی یکی از بهترین منابع است. مؤلف ضمن بیان معانی ولایت در لغت، اصطلاح و اقسام ولایت مهم ترین مبحث قانون اساسی یعنی ولایت فقیه را مطرح کرده و ارتباط و جایگاه آن نسبت به تقسیمات قوا در کشور و قرار دادن قوای سه گانه زیر نظر ولایت مطلقه را تبیین کرده است. جایگاه مردم در حکومت دینی؛ مجلس خبرگان، مجلس تشخیص مصلحت نظام؛ انتخابی یا انتصابی بودن رهبر و مسئله ولایت زنان و پاسخ به شبهات مطرح در این زمینه از مهمترین مباحث کتاب است.) (مخاطب خاص!)

*** (پیشنهاد برنزی مطالعه!): 4: اصول تفکر سیاسی در قرآن؛ مولف: محمد زارع قراملکی ؛ ناشر کتاب : کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران (این کتاب به زبانی ساده مهمترین مبانی حکومت دینی را مبتنی بر آیات قرآن و کلام معصومین علیهم السلام تبیین کرده و سپس وضعیت ساختار سیاسی انقلاب اسلامی را با همین مبانی بررسی کرده، این کتاب از بهترین کتابها برای آشنایی با مبانی تفکر حکومت دینی در اسلام برای جوانان محسوب می شود.) (مخاطب عمومی!)

***** (پیشنهاد طلایی مطالعه!!!): 5. فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای؛ مولف: محسن مهاجرنیا ؛ ناشر کتاب : سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (کسانی که می خواهند با مبانی نظام اسلامی آشنا شوند و تنها یک کتاب از این بسته در این موضوع را می خواهند مطالعه کنند، پیشنهاد ما همین کتاب فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای حفظه الله است؛ نثر روان؛ مباحث عمیق و در عین حال مبتلابه و به روز، تحلیل های جامع و موشکافانه مخاطب کتاب را بعد از مطالعه به رشد قابل ملاحظه ای از سواد سیاسی همراه با قدرت تحلیل می رساند. برخی از مهمترین عناوین کتاب عبارتند از: دین و سیاست؛ منشأ قانون در جامعه؛ عدالت و امنیت در جامعه؛ ماهیت حقوق شهروندی؛ کرامت و آزادی شهروندی؛ حق مشارکت؛ مشروعیت حکومت؛ نظام ولایی؛ مردم سالاری دینی؛ رابطه حکومت و سعادت فرد و اجتماع؛ فضلیت و کمال در نظام های سیاسی و... آنچه این کتاب را به شدّت خواندنی می کند مقایسه بسیاری از مفاهیم مورد بحث در کتاب میان نظام اسلامی و نظام لیبرال است و این مسئله شاید مهمترین دلیلی است که مخاطب با مطالعه کتاب به قدرت تحلیل و بینش سیاسی دست می یابد.)

 

ب) الزامات حکومت دینی:

***** (پیشنهاد طلایی مطالعه!!!): 1. راه مستقیم انقلاب: فرایند پنجگانه تحقق اهداف نهضت اسلامی از منظر حضرت امام خمینی ره و امام خامنه ای حفظه الله (دوره دو جلدی) ؛ تحقیق و تنظیم کتاب: علی اکبر عبدالاحدی مقدم ؛ ناشر کتاب : موسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج) (این کتاب یکی از بهترین، خوش خوان ترین و جذاب ترین کتاب ها در خصوص الزامات حکومت دینی است، اینکه نظام اسلامی چگونه باید عمل کند و بایسته های حکومت دینی چیست تا در صورت اجرای آنها کشور از خطرات درونی و بیرونی مصون بماند و راه تعالی و رشد خود را پی بگیرد در این کتاب با توجه به رهنمون های حضرت امام خمینی و مقام معظّم رهبری به خوبی به تصویر کشده شده. فرآیند هایی که لازم است برای تبدیل انقلاب اسلامی به تمدن اسلامی پیموده شود؛ بایسته های تداوم انقلاب از جذاب ترین و مهمترین مباحث کتاب است. شاید مهمترین ویژگی این اثر این است که با مطالعه آن کسی که دغدغه دارد تا زمینه ساز حکومت عدل جهانی باشد برای چه باید کرد امروزش در جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف پاسخی در خور خواهد یافت.)

**** (پیشنهاد نقره ای مطالعه!!):2. نکته های ناب - جلد سوم (گزیده بیانات رهبر فرزانه انقلاب در جمع دانشجویان و دانشگاهیان (نظام و انقلاب، استکبار جهانی))؛ سخنران: سید علی خامنه ای ؛ناشر کتاب : دفتر نشر معارف (برجام، سیاست امور خارجه، تعامل با تمثال استکبار (آمریکا) اینها موضوعات به روزی است اما در این کتاب زمانی که به رهنمون ها حیرت انگیز رهبر انقلاب در خصوص بایسته های نظام اسلامی در مواجه با نظام استکبار مواجه می شویم بهتر به تحلیل دوران معاصر و چه باید کرد ها دست خواهیم یافت. به عنوان نمونه گزیده از بیانات رهبر معظّم انقلاب در این خصوص: وجود افراد هُرهُری مسلک در برابر آمریکا در هر دستگاهی که باشد موجب خطر است! نباید تابع حزب باد باشیم و هر روز باد به هر طرف وزید، آنگونه تصمیم بگیریم؛ یا نگاه کنیم ببینیم، دشمن چه ژستی می گیرد، ما هم ژست خود را با او تطبیق کنیم. اگر او اخم کرد، ما چهره ترس آلود بگیریم، اگر او حرف تندی زد، ما چهره معذرت طلبانه به خود بگیریم؛ این که نشد. انسان اگر زندگی سیاسی بعضی ها را از اول انقلاب تا حالا نگاه کند، می بیند ملقمه عجیبی از انواع و اقسام فکر هاست! یک روز بود که چنین آدم هایی به این اکتفا نمی کردند که در شعارها مردم فقط "مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی" بگویند. می گفتند باید بگوییم "مرگ بر شرق و غرب"! ما می گفتیم شوروی سمبل یک تفکر و یک راه غلط است. آمریکا سمبل جنایت و ستم است؛ چه دلیلی دارد شما بگویید "مرگ بر شرق و غرب"؟! می گفتند شما محافظه کار و سازش طلبید، از جمله همین حضرات الان کسانی هستند که حاضرند بروند رسماً در مقابل آمریکا و انگلیس عذرخواهی کنند و بگویند ما غلط کردیم، اشتباه کردیم به شما بدگویی کردیم؛ ما را ببخشید! ... وجود این آدم های تجدید نظرطلب در برخی از دستگاه های گوناگون، اسباب زحمت و خطر است.)

**** (پیشنهاد نقره ای مطالعه!!):3. نکته های ناب - جلد ششم (گزیده بیانات رهبر فرزانه انقلاب در جمع دانشجویان، دانشگاهیان و مجامع علمی - فرهنگی (بسیج، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اعتماد به نفس ملی، اقتصاد مقاومتی) ) ؛ سخنران : سید علی خامنه ای ؛تحقیق و تنظیم کتاب: حسن قدوسی زاده ؛ناشر کتاب : دفتر نشر معارف (موضوعاتی که در این مجموعه گرداوری شده اند از مهمترین الزامات امروز نظام اسلامی برای گذر از مخاطرات و بالندگی هر چه بیشتر است، به روز بودن موضوعات و کاربردی و ناظر به عمل بودن مباحث کتاب از مهمترین ویژگی های این اثر نسبت به موارد مشابه است)

*** (پیشنهاد برنزی مطالعه!): 4. منشور انتخابات: انتخابات در بیان رهبر معظم انقلاب؛ ؛ مولف: شبنم نادری ؛ ناشر کتاب : سروش ملل (بی تردید انتخابات مطلوب یکی از مهتمرین الزمات بالندگی نظام اسلامی و مایه حفظ آن از خطرات است؛ این کتاب مجموعه رهنمون های رهبر معظّم انقلاب در موضوع انتخابات است که برای برگزاری بهترین انتخاب از هر حیث مطالب مهمی بیان کرده است. از اصل انتخاب و نقش مردم گرفته تا ویژگی های خاص هر یک از انتخابات های ریاست جمهوی، خبرگان، مجلس و...)

**** (پیشنهاد نقره ای مطالعه!!):5. رئیس جمهور در رهنمودهای رهبری؛مولف: داود مهدوی زادگان ؛ ناشر کتاب : کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران (شاید بتوان گفت مهمترین انتخابات در جمهوری اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری است، و دانستن مهمترین معیارها برای انتخاب اصلح امری بسیار مهم، این کتاب به خوبی با مبنای قرار دادن رهنمودهای رهبر معظّم انقلاب به ترسیم مهمترین ویژگی های لازم برای یک رئیس جمهور ایده آل در جمهوری اسلامی پرداخته است.)

*** (پیشنهاد برنزی مطالعه!): 6. نقش فرهنگ در مقاوم سازی اقتصاد؛مولف: سید حسین اسحاقی ؛ ناشر کتاب : هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران) (حقیقت این است که بدون اصلاحات عمیق فرهنگی ایجاد تحول اقتصادی تقریباً محال است، بدون اصلاح الگوی مصرف، حمایت از تولید داخلی، ایجاد روحیه کار و تلاش و قناعت، نهضت تولید علم مبتنی بر خودباوری و... که همگی این مفاهیم جزو کلیدواژه های مورد تأکید مقام معظّم رهبری در سالهای اخیر است و این کتاب سعی کرده تا به شکل کاربردی به نقش فرهنگ در مقاوم سازی اقتصاد بپردازد.)

 

ج) چالش های انقلاب اسلامی:

**** (پیشنهاد نقره ای مطالعه!!):1. انحلال انقلاب در نظام استکباری؛ مولف: سعید زیباکلام ؛ ناشر کتاب : شهید کاظمی (یک کتاب بسیار چالشی و بدون تعارفات معمول! دکتر سعید زیباکلام در این اثر ارزشمند مو اضع صریح خود را در خصوص تحولات اخیر به ویژه در عرصه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید مطرح کرده است و البته به ریشه یابی این رویکرد که سابقه ای به درازای خود انقلاب دارد می پردازد. انحلال انقلاب در نظام استکباری، استعاره ای است که موقعیت کنونی انقلاب را از دیدگاه دکتر سعید زیباکلام نشان می دهد؛ موقعیتی که اگر با غفلت و بی خبری مردم و نهادهای مردمی همراه شود، آیندة خطرناکی را برای انقلاب اسلامی رقم خواهد زد.)

***** (پیشنهاد طلایی مطالعه!!!): 2.بازگشت از نیمه راه: جریان شناسی مخالفت ها با نظام و رهبری جمهوری اسلامی ایران (مروری بر اسناد، اسرار و ناگفته های جاماندگان قافله انقلاب) ؛ مولف: محمدعلی الفت پور ؛ ناشر کتاب : مولف (به جرأت یکی از خواندنی ترین کتاب های این مجموعه است که بسیار بصیرت بخش و بینش زاست! مروری بر زندگی 32 نفر از کسانی است که ابتدا با انقلاب اسلامی ایران همراه و حتی زندگی سیاسی خود را مدیون حضرت امام(ره) بوده اند؛ اما با مرور زمان و در بزنگاه های سیاسیِ انقلاب، هر یک به طریقی، از مسیر انقلاب جدا شده اند.محمد خاتمی٬ میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی٬ یوسف صانعی٬ حسینعلی منتظری٬ عبدالکریم سروش و ده ها نفر دیگر از شخصیت های سیاسی و فرهنگی از جمله این افراد هستند.)

*** (پیشنهاد برنزی مطالعه!): 3. نیمه پنهان 10: سیمای کارگزاران فرهنگ و سیاست - انقلاب و روشنفکران (1356-76)؛ مولف: دفتر پژوهشهای مؤسسه کیهان ؛ ناشر کتاب : کیهان (کالبدشکافی جریان روشنفکری از سال 56 تا 76، مطالعه این کتاب برای شناخت عقبه های فکری فتنه 88 و فتنه های احتمالی آتی بسیار مفید فایده است!)

*** (پیشنهاد برنزی مطالعه!): 4. استمرار انقلاب با کدام روایت؟: شناخت گفتمان های «تجددگرایی اسلامی، تجددگرایی، سنت گرایی و تمدن گرایی اسلامی»؛ مولف: مصطفی جمالی ؛ ناشر کتاب : تمدن نوین اسلامی (یکی از چالشی ترین مباحث پیش روی نظام اعلام موضوع دربرابر تمدن غرب است، این کتاب به تحلیل سه دسته تجدد گرا که تمام غرب را دربست قبول دارند، سنت گرا که معتقدند راهکار بازگشت به سنت های گذشته است و تمدن گرایی اسلامی که معتقدند باید مبتنی بر مبانی اسلامی دست به ساخت تمدنی نوین زد)

**** (پیشنهاد نقره ای مطالعه!!):5.مشکلات حکومت دینی ؛ مولف: علی صفائی حائری ؛ ناشر کتاب : لیله القدر (این کتاب طی سه فصل به بیان مشکلات حکومت دینی «در فرض حاکمیت معصوم»، «در فرض انحراف» و «در فرض اجرای سالم، ولی ضعیف» می پردازد. با خواندن این کتاب علاوه بر یافتن مطالبی به شدّت کاربردی برای امروز می توان به تحلیل عمیق تر برای یافتن راهکارهایی برای برون رفت از چالش های انقلاب اسلامی دست یافت.)

***** (پیشنهاد طلایی مطالعه!!!): 6. کالبدشکافی فرهنگی فتنه 88 ؛ مولف: سید محمدمهدی میرباقری ؛ ناشر کتاب : کتاب فردا (اگر می خواهید از تمام کتاب های این دسته تنها یک کتاب را مطالعه کنید این کتاب پیشنهاد ماست، ریشه های فتنه 88 چیست؟ دعوا در فتنه 88 ریشه هایش چه بود؟ آیا حل شده است؟ آیا آتش زیر خاکستر است؟ برای مدیریت کلان نظام اسلامی سه دیدگاه عمده وجود دارد، یکی قرائت سکولاریست های مسلمان از اسلام است، که غرب را دربست قبول دارند، جبهه دوم طرفداران مدرنیته ذاسلامی هستند، کسانی که تجدد را قبول دارند، یا لااقل وجه هایی از تجدد را قبول دارند اما آن را فاقد یک اخلاق و معنویت قابل قبول می دانند و می خواهند ترکیبی از معنویت و اخلاق اسلامی با دستآوردهای تجدد بسازند ایده آلی که برای دنیای اسلام ارائه می دهند ایجاد یک ژاپن را توام با اخلاق و معنویت اسلامی داشته باشد.جبهه سوم جبهه طرفداران تمدن اسلامی است که معتقد به مدنیتی متمایز با جریان تجدد است؛ مدعی است که اسلام می تواند تمدن جدیدی را مبتنی بر فرهنگ، معنویت، اخلاق و ایدئولوژی اسلام بنا گذارد.انتخابات دهم صحنه رو در روئی این سه دیدگاه بود و کتاب به تحلیل این سه دیدگاه پرداخته. امروز تا حدی مواجه با حاکمیت سکولاریست های مسلمان و در بهترین حالت مدرنیته اسلامی هستیم و تأثیرات این دیدگاه را شاهدیم، مطالعه این کتاب و ترویج محتوای آن برای تبدیل شدن به گفتمان برای دلسوزان انقلاب به نظر امری لازم می آید.)

 

د) آینده انقلاب اسلامی:

**** (پیشنهاد نقره ای مطالعه!!):1. امام خمینی و خودآگاهی تاریخی؛ مولف: اصغر طاهرزاده ؛ ناشر کتاب : لب المیزان (یکی از بهترین کتاب هایی که به تحلیل رابطه انقلاب اسلامی و غرب پرداخته و آینده این رابطه را به زیبایی و مستدل تحلیل کرده است!)

*** (پیشنهاد برنزی مطالعه!): 2. انقلاب اسلامی و نظریه پایان تاریخ؛ مولف: محمد مددپور ؛ ناشر کتاب : بضعه الرسول (نویسنده در این کتاب تلاش می کند با تکیه بر مباحث فلسفه تاریخ و مسائل تئوریک اعتقادی شیعه ـ به ویژه انتظار و ظهور امام زمان (عج) در عقاید شیعه ـ انقلاب اسلامی را به مثابه مقدمه پایان تاریخ و نمادی از ظهور واپسین انسان، تبیین و تفسیر نماید.، محتوای کتاب دلنشین و البته چالشی است!)

*** (پیشنهاد برنزی مطالعه!): 3. نظریه تمدن جدید اسلامی: فلسفه تکامل تمدن اسلامی و جوهر افول یابنده ی تمدن غرب؛ مولف: موسی نجفی ؛ ناشر کتاب : آرما («نظریه تمدن جدید اسلامی»، مجموعه مقالات، مصاحبه ها و سخنرانی های دکتر موسی نجفی حول محور فلسفه تکامل تمدن اسلامی و جوهر افول یابنده تمدن غرب است. نوینسده با اشاره به سیر تاریخی رویارویی جهان اسلام با غرب، به بررسی شرایط فعلی این هماوردی و تحلیل و پیش بینی آینده آن پرداخته است.)

 

 

 

 
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 10 بهمن 1395
  • شناسه
    50804
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط