loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بسته پیشنهادی دفاع مقدس

در 31 شهریور 1359 حمله سراسری و رسمی عراق ، با به کارگیری حداکثر توان نظامی و با عبور از مرزهای بین المللی و تجاوز به خاک ایران ، شروع شد. به همین مناسبت هفته دفاع مقدس همچون نگینی تا همیشه زمان، بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می درخشد.
پاتوق کتاب فردا با توجه به این مناسبت بسته پیشنهادی را برای مطالعه درباره دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ارائه کرده است.

در 31 شهریور 1359 حمله سراسری و رسمی عراق ، با به کارگیری حداکثر توان نظامی و با عبور از مرزهای بین المللی و تجاوز به خاک ایران ، شروع شد. به همین مناسبت هفته دفاع مقدس همچون نگینی تا همیشه زمان، بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می درخشد.
پاتوق کتاب فردا با توجه به این مناسبت بسته پیشنهادی را برای مطالعه درباره دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ارائه کرده است.

بخش اول: پژوهش

1. هشت سال اینگونه گذشت؛ مولف: جعفر شیرعلی نیا - ناشر کتاب: سوره مهر

کتاب حاضر که مشتمل بر بیش از صد قطعه عکس و تصویر می باشد، تلاشی است در راستای روایت تصویری تاریخ هشت سال دفاع مقدس. در این کتاب هشت سال جنگ به اختصار تشریح شده و وقایعی که در هر سال اتفاق افتاده و عواملی که در این اتفاقات دخیل بودند و همچنین وضعیت و موقعیت مناطق جنگی در نقشه هایی که آمده، به خوبی توضیح داده شده است . لذا کتاب «هشت سال این گونه گذشت» نقطه عطفی در میان آثار هنری-تصویری جنگ تحمیلی تلقی می شود که توانسته است در حجمی اندک به روایت تصویری هشت سال دفاع مقدس بپردازد و مخاطبان انبوهی را با خود همراه کند.

2. همه چیز درباره جنگ؛ مولف: مرتضی سرهنگی - ناشر کتاب: سوره مهر

مجموعه «همه چیز درباره جنگ» بلندی های هر سال از جنگ هشت ساله را در یک جلد نشان می دهد و به همین علت به تعداد سال های جنگ، در هشت جلد منتشر شده است. این اثر از نثری ساده بهره برده و عکس ها و اسناد آن نیز به آن اضافه شده اند. این کتاب از 14 بخش تشکیل شده که برخی عناوین آن عبارتنداز: عراق کجاست؟ قرارداد الجزایر، مهمترین قراردادهای مرزی ایران وعراق، حزب بعث، صدام کیست؟

با انتشار کتاب «همه چیز درباره جنگ» مهم ترین وقایع جنگ با زبانی ساده به رشته تحریر درآمده است که آشنایی مقدماتی با اشخاص مکان ها و قرارداد های مربوط به قبل از جنگ و در حین جنگ از جمله مباحث آن است.

بخش دوم: کودک و نوجوان

1. عقاب های تپه شصت؛ مولف: محمدرضا بایرامی - ناشر کتاب: سوره مهر

مخاطب خاص این کتاب کودکان و مخصوصاً نوجوانان هستند که نویسنده قصد کرده است در قالب داستان هایی به زبان خود آن ها دوران جنگ تحمیلی را برای این گروه مخاطبان تصویر کند. گروه مخاطبانی که از جنگ چیزی ندیدند و فقط درباره آن کمی شنیده اند. داستان دارای راوی اول شخص است. سرباز قصه که راوی داستان است احمد نام دارد و اتفاقاتی را که برای خود و دوستان هم سنگرش پیش می آید، روایت می کند. زبان کتاب بسیار روان و ساده است. طوری که مخاطب را همچنان تشنه پایان آن نگه می دارد. داستان های مختلف آن به هم پیوسته اند و در واقع داستان در قالب زمان جریان دارد.

2. قصه های شهر جنگی؛ گردآورنده کتاب: دفتر ادبیات و هنر مقاومت - ناشر کتاب: سوره مهر

مجموعه ای از یازده داستان از شهرهای ایران که در دوران دفاع مقدس با جنگ درگیر بوده‏ اند. در داستان هر شهر ماجرایی که بیش از هر چیز دیگر مورد توجه بوده، سوژه داستان شده و همراه با تخیل نویسنده داستانی را ساخته است که به این ترتیب نسل جدید با زبانی ساده با آن شهر جنگی و اتفاقاتش آشنا شوند. این داستان ها اغلب با زاویه دید سوم شخص و دانای کل بیان می شوند که برای نوجوانان مناسب تر است و شروع هر داستان با یک نقاشی همراه شده تا شاید مخاطب نوجوان بیشتر در حال و هوای فضای قصه قرار گیرد. آنچه در مورد کلیت این قصه ها می توان گفت سادگی و صمیمت در این قصه هاست که با احساسی مملو از حماسه و غم عجین شده است.

بخش سوم: زندگی نامه

1. پرواز سفید؛ مولف: داوود بختیاری دانشور - ناشر کتاب: سوره مهر

این کتاب داستانی است از زندگی سرتیپ خلبان شهید عباس بابایی فرمانده پایگاه‏ های هوایی اصفهان و تهران در زمان جنگ. ابتدای کتاب با عنوان «طلوع یک ستاره» که با زندگی‏نامه‏ مختصر او و خاطراتی از دانشکده خلبانی شروع شده است. 10 بخش دیگر کتاب را داستان‏هایی با عناوین: بابای مدرسه، باغبان، آمپول‏زن کوچک، نامه، کاپیتان، طناب مرزی، ذرت فروش، فرشته نجات، هواپیمای سی - 130 و پرواز سفید تشکیل می ‏دهند.

2. تیک تاک زندگی؛ مولف: گلستان جعفریان - ناشر کتاب: سوره مهر

«تیک تاک زندگی»، کتابی است بر اساس زندگی شهید یوسف کلاهدوز. کتاب با زندگی نامه کوتاه کلاهدوز آغاز می شود، با سرنوشت خانواده و بیست و پنج سال پس از شهادت او پایان می یابد. کلاه و آواز، گودال و آب نبات، آری یا نه، متوسط یا عتاز، تیک تاک زندگی، انتخاب، شکل عوضی، همه در کنار هم، بزرگ ترین خدمت و 25 سال بعد بخش های این کتاب هستند. نویسنده در فصل نخست داستانی اش به سراغ یک کاسب باخدا و مردم دار در قوچان می رود و حسن کلاهدوز پدر کلاه فروش یوسف را به عنوان بزرگ خانواده مذهبی او معرفی می کند.

بخش چهارم: خاطرات

1. به همین سادگی؛ مولف: کبری خدابخش دهقی - ناشر کتاب: روایت فتح

کتاب «به همین سادگی» شامل خاطراتی از ازدواج شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی منتشر شده است . این کتاب به منظور نشان دادن سبک زندگی شهدا تدوین و نوشته شده است. به همین منظور نویسنده خاطرات 40 تن از شهدا جمع آوری و تنظیم کرده است. خاطرات شهیدان چمران، برونسی، کاظمی، حمید و مهدی باکری، مصطفی طالبی، دقایقی، منوچهر مدق و ... از جمله شهدایی هستند که خاطرات آنها در این کتاب جمع آوری شده است.

2. پوتین قرمزها؛ مولف: فاطمه بهبودی - ناشر کتاب: سوره مهر

خاطرات مرتضی بشیری، بازجو و مدیر جنگ روانی ایران و عراق، در سال های 1365 تا پایان جنگ با عنوان «پوتین قرمزها» با نگارش فاطمه بهبودی است. بشیری زبان طنازی دارد و لحن خوش مزاح بر کلام. در عین حال، به دقت سخن می راند؛ طوری که همواره میان «نگاه کردن»، «دیدن»، و «مشاهده دقیق» او تفاوت چشمگیری وجود دارد. در بخشی از این کتاب می خوانیم: فرماندهی تیپ 94، رابح محمد یاسین الصوفی، سرهنگ پیادة ضعیف و بی فایده ای بود که به دلیل بی کفایتی زودتر از موعد بازنشسته شده بود. چون کار رزمی نکرده بود و بیشتر تئوری و نظامی می دانست، به ناچار در سمت فرمانده تیپ واخورده ها فرستاده شده بود و به نظر می آمد به کار او امیدی هم نداشتند.

بخش پنجم: داستان طنز

1. اکبر کاراته و چشم آبی؛ مولف: محسن صالحی حاجی آبادی - ناشر کتاب: موسسه روایت سیره شهدا

داستان های اکبرکاراته، نمایی از شادی های پاک نوجوانان با غیرتی است که شکوه حماسه و ایمان و اخلاق شان جَنگ را به جُنگ مبدل کرده بود. این کتاب تصاویری از نوجوانان جهاد سازندگی را به همراه دارد. در بخشی از این کتاب آمده است: نگاهشان که می کردی انگار فقط برای خنده و بازی به جبهه آمده اند. نماز شب خواندنشان را که می دیدی احساس می کردی کاری جز عبادت ندارند. حماسه هایشان را اگر می دیدی .... علامت فتحه را که از ابتدای واژه "جَنگ" بردارید و جایش ضمه بگذارید، می شود جُنگ. یعنی مجموعه ای که پر است از جذابیت و زیبایی. جَنگ ما یک جُنگ بود. نشاط و شادی، یک زاویه از حماسه دفاع مردم، از این مرزوبوم در طول سال های جنگ تحمیلی است.

2. دار و دسته دار علی؛ مولف: اکبر صحرایی - ناشر کتاب: سوره مهر

این مجموعه طنز خاطرات مستندی است از بچه هایی که خودشان در جنگ حضور داشته اند، که با اقتباس از رشادت های آن ها در جنگ ، این اثر را تبدیل به 64 داستان در سه مجموعه شده است؛ نویسنده تلاش کرده است در اصلداستان ها به شکل مستقل، ولی به صورت ظریف با یکدیگر پیوند و وحدت داشته باشند.

بخش ششم: شعر

1- ننه علی؛ گردآورنده کتاب: سجاد عزیزی آرام - ناشر کتاب: شانی

این کتاب دربرگیرنده شعرهای سه دهه اخیر با موضوع دفاع مقدس و جنگ تحمیلی است و از آن جا که تعدادی از این شعرها درباره مادر شهید «ننه علی» است، عنوان کتاب نیز به همین نام گذاشته شده است. در این کتاب سروده هایی از شاعران انقلاب حسین اسرافیلی، حمیدرضا شکارسری، سیدعباس سجادی، علی معلم، محمدعلی بهمنی، ناصر فیض، یوسفعلی میرشکاک و ... ارائه شده است.

2- قطار اندیمشک؛ مولف: علیرضا قزوه - ناشر کتاب: سوره مهر

اشعار کتاب «قطار اندیمشک» اعتراضی است به هشت سال جنگ بیش از 44 کشور علیه مردم ایران و هم ادای دینی به فرزندان ایران زمین که نگذاشتند یک وجب از خاک این سرزمین تصاحب کنند. خود شاعر هم تاکید دارد که این اشعار در دو محور مشترک اند؛ شعر مقاومت و اعتراض. شهادت، دلاوری، ایثار، رشادت، جنگاوری، اعتراض به فراموشی یاد شهدا و دفاع مقدس، از مضامین مهم این کتاب اند. قزوه در سراسر کتاب به زاهدنماها و دین فروشان می تازد و گاهی هم در قالب یک شاعر ولایی، امت اسلام را خطاب قرار می دهد که چرا در برابر جنایات استکبار فریادی بر نمی آورند.

بخش هفتم: سبک زندگی

1. رسم خوبان (58 جلد)؛ گردآورنده و ناشر کتاب: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت

این کتاب در 58 جلد از مجموعه سبک زندگی در الگوی شهیدان است که با عنوان «رسم خوبان» منتشر می شود بنا دارد با بیان خاطراتی از گوشه های زندگی شهدا الگوهایی از سبک زندگی آنان را برای ما ترسیم کنند. در یکی از جلد ها آمده است: زمانی که رابط هواپیمایی جبهه و جنگ بودم، از نه نفر معاونان مدیر عامل درخواست کرده بودیم برای بازدید از مناطق جنگی به جبهه بیایند. با شهید آقاسی زاده قرار داشتیم تا به اتفاق برویم و مجوزها را بگیرند. و قتی رسیدیم تقریبا ده - پانزده دقیقه تاخیر داشتیم... بلندی های روستای سرا دست ضدانقلاب بود. از آن جا دید خوبی روی مواضع ما داشتند و آتش سنگینی می ریختند، طوری که حتی نمی توانستیم سرمان را بالا بگیریم. همه خوابیده بودیم...

2. ازدواج به سبک شهدا؛ مولف: حسین کاجی - ناشر کتاب: حماسه یاران

شاید بتوان گفت شهدا یکی از بهترین الگو ها در زندگی مخصوصا برای امر ازدواج است. لذا بد نیست فرصتی بگذاریم و با رسم و رسوم مختلف مردم آشنا شویم. بعدش هم بیاییم رسم شهدا را با آنها مقایسه کنیم. ببینیم شهدا مراسم عقد و عروسی شان چطور بود، خرید عقدشان، جهیزیه و مهریه شان. وقتی مقایسه ها تمام شد باید ببینیم چقدر علاقه به شهدا داریم و چقدر می خواهیم شبیه به آنها زندگی کنیم. اینجا ابتدای راه است...

بخش هشتم: رمان

1- فانوس دریایی؛ مولف: مریم بصیری - ناشر کتاب: آرما

«فانوس دریایی» رمانی درباره بازماندگان شهدای نیروی دریایی است. یاشار شاعری از خطة آذربایجان است که برای یافتن پدر و ادامة تحصیل در رشتة کشتی سازی از ساحل دریاچة ارومیه تا ساحل دریای عمان سفر می کند. او به دنبال رمز عملیات آبی مروارید است و مرواریدهایی که از صدف های شناور روی دریا به آب غلتیدند و در دریا شهید شدند. گذشت و گذار یاشار بهانه ای است تا در کنار پرداختن به فرهنگ اهالی مَکران، یادی از تمام شهدایی که در خلیج فارس و دریای عمان شهید شدند، بشود؛ تا یاشار نیز در این میان خودش را در بین ناوها و زیردریایی ها پیدا کند و به آتش عشقی که در دلش افتاده است، بیندیشد.
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 1 مهر 1396
  • شناسه
    58025
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط