خبر

    فراز و فرود یک امپراطوری استکباری

    پایگاه پژوهشی تحلیلی راهبردی در آستانه فرارسیدن سیزده آبان، اقدام به بازنشر سیر مطالعاتی آمریکاپژوهی نموده است. این سیر به همت موسسه مسیر و به پیشنهاد دکتر فواد ایزدی معرفی شده است.
    «شناخت دنیای جدید و وضعیت کنونی و آینده ای که در پیش دارد یکی از ضروری ترین موضوعاتی است که باید مورد کندوکاو و شناسایی نسل جدید قرار گیرد. آمریکا شاید بیش از هر کشور دیگر، امروز نماد و نشانه تمدن غرب و نظام جدید سرمایه داری است. از طرفی، برای بیشتر مردم دنیا، ایالات متحده آمریکا تصویری ذهنی و نه واقعی و حقیقی است.» در تاریخ معاصر ایران، آمریکا بیش از هر کشور دیگری دست به مداخلات سودجویانه در جریان سیاسی و اجتماعی ایران زده است. ردپای این مداخلات را در جریان جنگ جهانی دوم می توان ردیابی کرد و با وقوع انقلاب اسلامی به نقطه اوج خود رسید.


    1 - کتاب آمریکا از دیدگاه امام خمینی(ره)

    ناشر: مرکز تحقیقات سپاه



    2 - کتاب آمریکا در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

    تدوین: منوچهر محمدی

    ناشر: موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی

    توضیح: کتاب آمریکا در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر گرفته از نوشته ها، پیام ها و سخنرانی های مقام معظم رهبری و مواضع ایشان در قبال سیاست ها، توطئه ها و عملکرد دولت مردان آمریکاست. عناوین اصلی این کتاب در هشت فصل «جامعه امریکا»، «امریکا و استکبار»، «امریکا و حقوق بشر»، «امریکا و تروریسم»، «امریکا و سایر ملتها»، «امریکا و جهان استکبار»، «امریکا و ایران» و «آینده امریکا» تدوین شده است.

    3 - کتاب آمریکا شناسی

    نویسنده: حمید مولانا

    ناشر: امیرکبیر


    توضیح: این کتاب در ۳ بخش کلی «شناخت جامعه»، «شناخت نظام» و «شناخت فرهنگ» به معرفی جامعه آمریکا می پردازد.

    4 - کتاب جنبش وال استریت

    مجموعه نویسندگان/ ثمانه اکوان

    ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی


    توضیح: کتاب تسخیر وال استریت اولین کتابی است که معترضان امریکایی درباره جنبش خود تدوین کردند و در ماه دسامبر سال گذشته میلادی به بازار کتاب امریکا ارائه شد. در این کتاب که در واقع گزارش اقدامات و اتفاقات سه ماه اول فعالیت معترضان در امریکاست، درباره نحوه فعالیت، شکل گیری و گسترش یافتن اعتراضات به سراسر امریکا و اعمال وحشیانه پلیس در برابر معترضان اشاره شده است.

    5 - کتاب آمریکاستیزی چرا؟

    نویسنده: روژه گارودی

    ناشر: کانون اندیشه جوان

    توضیح: هدف اصلی این کتاب، نگاهی به چگونگی پیدایش و پایایی این نظام سلطه گر است. در پایان ذکر دو نکته ضروری است: اول آنکه آمریکاستیزی و بیگانه ستیزی دو مفهوم جدا از یکدیگرند چرا که اولی یک مکتب جهانی و دومی نوعی احساس ملی گرایانه است.

    6- کتاب چرا مردم از آمریکا متنفرند؟

    نویسنده: ضیاءالدین سردار و مریل وین دیویس/ عظیم فضلی پور

    ناشر: اطلاعات

    توضیح: کتاب حاضر، پیرامون پیش زمینه ‏ها و علل اصلى حادثه ۱۱سپتامبر به نگارش درآمده است و به آثار سیاستهاى آمریکا و نتایج دخالتهاى این کشور در امور داخلى ملل دیگر، چه در گذشته و چه درحال حاضر، در سراسر جهان می ‏پردازد . نویسنده تلاش دارد  تا زوایاى مختلف این حادثه هولناک را کشف نماید .

    7 - کتاب برچیدن امپراطوری

    نویسنده: چالمرز جانسون/ خسرو کلانتری

    ناشر: مهر ویستا

    توضیح: موضوع این کتاب، بررسی سیاست دولت امریکا در زمینه داخلی و مناسبات خارجی است. کتاب حاضر، مشتمل بر پانزده فصل است و طی آن نویسنده به نقد و تحلیل سیاست های دولت آمریکا در زمینه داخلی، روابط خارجی، و سیاست نظامی پرداخته است. از جمله عناوین مباحث مندرج در کتاب، می توان به این موارد اشاره کرد: دنیای واکنش؛ نابودی تمدن ها؛ کمدی امپریالیستی؛ امپراتوری پایگاه های امریکا؛ انسان نظامی ـ صنعتی؛ گرداب مرگ اقتصادی در پنتاگن و برچیدن امپراتوری.

    8 - کتاب دولت های فرومانده

    نویسنده: نوام چامسکی/ اکرم پدرام نیا

    ناشر: افق

    توضیح: چامسکی این کتاب را در ۷ فصل با نام های: «بی پرده، وحشت ناک، گریز ناپذیر»، «دولت های یاغی»، «غیرقانونی اما موجه»، «ترویج دموکراسی در خارج از کشور»، «خاورمیانه: دلیل آشکار»، «پیشبرد دموکراسی در داخل وطن» و «سخن پایانی» تالیف کرده است. نویسنده در این کتاب به مضامینی چون: «تهدید ویرانگر قدرت حاکم امریکا» و بررسی «نهادهای دموکراتیک» می پردازد.

    9 - کتاب قدرت پنهان در آمریکا

    نویسنده: مایکل کالینز پایپر/ علیرضا عبادتی

    ناشر: ساقی

    توضیح: این کتاب به قدرت و ثروت چشمگیر یهودیان نمی پردازد، بلکه چگونگی استفاده ی جامعه ی یهود ـ به اتفاق هسته ی مرکزی بنیادگرایی مسیحی ـ از ثروت، قدرت و نفوذ خود در سیاست های آمریکا در قبال اسرائیل و اعراب را بررسی می کند. حمله ی آمریکا به افغانستان و عراق، پس از حادثه ی تروریستی یازده سپتامبر، پی آمد مستقیم سیاست و خط مشی آمریکا در خاورمیانه است؛ سیاستی که “لابی یهودیان” در واشینگتن دیکته اش می کند و رسانه های انحصاری آمریکایی ـ یهودی به آن دامن می زنند.

    10 - کتاب دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال ایران

    نویسنده: فواد ایزدی

    ناشر: دانشگاه امام صادق(ع)

    توضیح: این کتاب می کوشد تا سیاست های دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران پس از حادثه یازده سپتامبر و ویژه سال های پایانی دولت بوش و نیز حلقه های سیاست ساز مرتبط با آن به گونه ای عمیق بررسی کند.



    11 - کتاب تاریخ آمریکا

    نویسنده: هاوارد زین

    ناشر: آمه

    توضیح: هاوارد زین در کتاب تاریخ آمریکا به روایت تاریخ از زبان آن کسانی پرداخته که تا به حال سخنگویی نداشته اند و البته او به جای قضاوت اخلاقی و سوگواری برای گذشته، تلاش دارد تا تاریخ از چشم دیگری هم دیده شود و راه برای اندیشه بهتر گشوده شود و آینده ما به تعبیر زین بر آن لحظات زودگذر مهر و شفقت گذشته پایه گذاری شود، نه بر آن قرون سراسر جنگ و خونریزی

    12 - کتاب اقتصاد سیاسی نظامی گری آمریکا

    نویسنده: حسین اسماعیل زاده/ پرویز امیدوار

    ناشر: نشر نی


    توضیح: کتاب اقتصاد سیاسی نظامی گری امریکا در جست و جوی علت تشدید تازشهای نظامی امریکا در سالهای اخیر نیروی تعیین کننده ای را معرفی می کند که سوق دهنده مبارزه برای پیشبرد جنگ و نظامی گری است: یعنی به رهبرداران پرنفوذ از توسعه نظامی و منافع جنگ، یا همان مجتمع نظامی صنعتی. نویسنده ضمن استنتاج از نظریه ها و گزارشهای تجربی ممتاز درباره امپریالیسم و نظامی گری، تمایز روشنی بین امپریالیسم کلاسیک و امپریالیسم ارتش سالارانه قایل می شود.

    برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

    ورود یا ثبت‌نام