loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

صحن سپید: گزیده ای از عکس های حسن توکلی

ناشر به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)

نویسنده حسن توکلی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 82

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب که در برگیرنده عکس‌های حسن توکلی عکاس پیشکسوت حرم مطهر امام رضا (ع) است توسط موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی منتشر شده است.
مدیر هنری این کتاب «کیارنگ علایی» است و در بخشی از مقدمه کتاب به قلم وی نوشته شده است: «انتشار کتابی برای نمایش آثار حسن توکلی از هر دیدی که به آن بنگریم اتفاقی خاص و نادر است. سال‌ها است مردم به دیدن عکس‌های خوش آب و رنگ از مکان‌های عمومی زیارتی مشغول‌اند، آن گونه که معیار سنجش چنین آثاری در اذهان عمومی خوش ترکیب و زاویه بودن و آسمان‌های خوب داشتن و کنتراست‌های بالا و درجات اشباع زیاد است. خصیصه‌هایی که الزاما نمی‌توان در آثار حسن توکلی جستجو کرد و اصلا جنس عکاسی او در محدوده این مرز‌ها و مولفه‌ها نمی‌گنجد. هیچ کجای تاریخ عکاسی دسته بندی واضحی در مورد این روش و مسلک عکاسی نشده است. عباراتی چون عکاسی آماتوری (به معنای عاشقانه و از سر ذوق) نمی‌تواند در کنار عکس‌های حسن توکلی قرار بگیرند. این کلمه‌ها نمی‌توانند حسن توکلی را توصیف کنند؛ درست به این دلیل واضح که برای این نوع عکاسی، کم‌اند. برای این عکاسی که در چارچوب‌های علمی نمی‌گنجد و یک مسیر تجربی وبر مبنای خواست و تصمیم گیری و تشخیص دلی پشت آن است، این واژه‌ها اب‌تر و ناقص‌اند.»
این کتاب در برگیرنده 37 اثر رنگی و سیاه و سفید از عکاس‌اند که در فاصله دهه‌های 1360 و 70 به مکان نگاری حرم مطهر رضوی پرداخته است.
گفتگوی مفصل «دکتر محمد ستاری» با عکاس از دیگر بخش‌های کتاب است و مقالاتی از «اسماعیل عباسی، ابراهیم بهرامی، مهدی فاضل و محسن بایرام‌نژاد» در این کتاب منتشر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما