loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درآمدی بر دانش تفسیر

ناشر دانش و اندیشه معاصر

نویسنده رسول نادری

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 312

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 85760 10003022
80,000 72,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

تحقیق پیش رو تحت عنوان« درآمدی بر دانش تفسیر»، به مباحث مقدماتی فلسفه دانش تفسیر می­‌پردازد؛ البته بسیاری از مباحث آن به صورت پراکنده در کتاب‌های علوم قرآنی یا کتاب‌هایی که به صورت مستقل به اصول و قواعد، مبانی یا روش‌­شناسی تفسیر پرداخته‌­اند، وجود دارد، اما یک‌جایی این مطالب با روش تحلیلی ـ تاریخی در این کتاب‌ها وجود ندارد. همین امر عزم نگارنده را بر پژوهش در این عرصه و تحت این عنوان راسخ‌­تر نمود؛ چراکه باید مباحث پیش‌­گفته در حیطه تفسیر به صورت کامل و یک‌جا و در قالب روش تحلیلی ـ تاریخی بیان شود تا به صورت نظام‌­مند، قابل عرضه به جامعه علمی چه اسلامی و چه غیر اسلامی باشد. اکنون دیگر در جامعه علمی مسلم است که برای بررسی مسائل بیرونی علم باید با نگاه درجه دوم به آن علم مراجعه نمود و تفسیر نیز نمی­‌تواند خود را از این قاعده مستثنا بداند و هر دانشمند و فاضلی با اصطلاح مخصوص به خود به چنین مباحثی بپردازد. با توجه به آنچه بیان شد، به جرئت می‌­توان گفت این پژوهش اولین پژوهش مبسوط و مستقل درباره تفسیر با نگاه درجه دوم با روش تحلیلی تاریخی است و البته طبیعی است که همیشه اولین کارها اشکال‌های فراوانی دارند و رسالت اولیه آنها گشایش راه جدید و بعد از آن در حد توان تنقیح و تعمیق مباحث است.

سؤال اصلی که در کتاب به آن پاسخ داده شده این است که مباحث مقدماتی دانش تفسیر با نگاه درجه دوم و با روش تحلیلی ـ‌ تاریخی چیست و چه ابعادی دارد؟ و در ذیل آن به سؤالات فرعی زیر نیز پرداخته شده است.

1.تعریف تفسیر و تفاوت آن با تأویل چیست؟

2.آیا تحقق دانشی به نام تفسیر امکان دارد؟ چگونه؟( امکان‌مندی علم تفسیر) و علل نیازمندی به این دانش چیست؟

3.علم تفسیر چه تطوراتی داشته و علت تکثیر و تحولات تفسیرها چه بوده است؟

4.روش‌شناسی علم تفسیر چیست؟
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما