loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب تاملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی تجدید چاپ شد

انتشارات مرتبط : آل احمد (ع)

نویسندگان مرتبط : سید یدالله یزدان پناه | رضا درگاهی فر

کتاب تاملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی - دفتر اول: مباحث معرفت شناسی و روش شناختی برای اولین بار توسط نشر کتاب فردا چاپ شده بود که پس از اتمام چاپ اول توسط نشر کتاب فردا، برای دومین بار توسط انتشارات آل احمد علیهم‌السلام چاپ شده است.

جمعه 3 آذر 1402

کتاب تاملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی - دفتر اول: مباحث معرفت شناسی و روش شناختی تجدید چاپ شد. این کتاب برای اولین بار توسط نشر کتاب فردا چاپ شده بود که پس از اتمام چاپ اول توسط نشر کتاب فردا، با تغییرات اندک در محتوا و نیز تغییرات ظاهری برای دومین بار توسط انتشارات آل احمد علیهم‌السلام چاپ شده است.

دفتر اول از کتاب تأملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی که به مباحث معرفت شناسی و روش شناختی می‌پردازد. این کتاب حاصل تدوین و نگارش بخشی از درس گفتارهای استاد حجت الاسلام و المسلمین سیدیدالله یزدان پناه است، که در گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین پژوهشکده تمدن توحیدی فراهم آمده و با تدوین و نگارش حجت‌الاسلام دکتر رضا درگاهی‌فر به زیور چاپ آراسته شد. دانش فلسفه با دسته ای از پرسش ها در باب حقیقت خود رو به روست که امروزه از آن با عنوان «فلسفه فلسفه» یاد می کنند. از آنجا که فلسفۀ اسلامی، به ویژه حکمت متعالیه، در بستر عقلانی ویژه ای بالیده است، مباحث و دل مشغولی های روشی و معرفت شناختی خاص خود را دارد.

سرفصل های مهم کتاب تاملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی

در دفتر اول: مباحث معرفت شناسی و روش شناختی، برخی مباحث مهم دو حوزۀ معرفت شناختی و روشی از مسائل فلسفه فلسفه اسلامی، در قالب هفت جستار بررسی شده اند که عبارت اند از: معیار بداهت تصوری مفاهیم بدیهی، مولفه های معرفت یقینی، نوع برهان مورد استفاده در فلسفه، انواع کنش های عقل نظری، شهود عقلی، روش اشراقی و بهره گیری از دین و عرفان نظری در حکمت متعالیه.

برشی از کتاب تاملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی

در بخشی از کتاب تاملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی - دفتر اول: مباحث معرفت شناسی و روش شناختی آمده است: «فلسفه به معنای مابعدالطبیعه، علمی است که به موجود از آن‌ جهت که موجود است، می‌ پردازد و خواهان دستیابی به حقایق موجودات است. برای کشف حقایق مرتبط با علم باید از روش مناسب، که به اکتشاف بینجامد، بهره برد. روش علم فلسفه برای اکتشاف حقایق فلسفی، که حقایقی از منظر موجودیت بدون تقیّد به هر امر دیگرند، روش عقلی برهانی است.

دانش فلسفه یا مابعدالطبیعه با دسته‌ ای از پرسش‌ ها در باب حقیقت خود روبروست، که امروزه از آن با عنوان «فلسفه فلسفه» یاد می‌ کنند. فلسفه فلسفه به مسائل درونی دانش فلسفه و بررسی صدق و کذب گزاره‌ های آن نمی ‌پردازد، بلکه به خود فلسفه به سان امری عینی توجه می ‌کند. به بیان دیگر، فلسفه فلسفه به خود دانش فلسفه، به‌ صورت درجه دوم و فرامسأله ‌ای نظر می‌کند و مداقّه‌ هایی در باب آن دارد و پرسش ‌هایی را به ‌صورت پیشامسأله ای درباره فلسفه فراروی می‌ نهد.

مباحث فلسفه فلسفه را از منظری می‌توان به دو دسته مسائل «روشی و معرفت‌ شناختی» و مسائل «محتوایی» تقسیم کرد. مباحث روشی و معرفت ‌شناختی، ناظر به آن دسته نکات و تأملاتی ‌اند که شیوه بررسی و کاوش علم فلسفه و مبانی اساسی معرفت ‌شناختی آن را بررسی می‌ کنند، همچون روش خاص علم فلسفه، روش عام قابل استفاده در فلسفه و دسته‌ ای از مباحث روشی مطلق مرتبط با مسائل فلسفه فلسفه که در همه علوم برهانی و به ‌ویژه در فلسفه به‌ کار می ‌روند. نمونه ‌هایی از مباحث محتوایی عبارتند از: موضوع فلسفه، تعریف فلسفه، امکان فلسفه و ضرورت آن، مبادی آغازین فلسفه، کارکردهای فلسفه، گستره دانش فلسفه و مسائل آن و نسبت فلسفه با علوم دیگر.»

پیشنهاد کتاب تاملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی 

کتاب تاملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی - دفتر اول: مباحث معرفت شناسی و روش شناختی، بخشی از درس گفتارهای استاد حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه است است و در انتشارات آل احمد (ع) تجدید چاپ شده است. علاقه مندان می توانند این کتاب را از سایت پاتوق کتاب فردا تهیه کنند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط