loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رهبر انقلاب چه کتاب هایی را برای مطالعه پیشنهاد کرده اند؟

انتشارات مرتبط : صدرا

نویسندگان مرتبط : مرتضی مطهری

دانشجو در کنار وظیفه مطالعه دروس تحصیلی و تخصصی خود باید به کتاب‌های دیگری نیز بپردازد که در حوزه‌های دیگر نیز تخصص پیدا کند.

سه‌شنبه 10 بهمن 1402

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: دانشجو مهم است و کسب دانش، مهم دانشجو؛ این دانشجو نباید تنها به رشته‌ای که در دانشگاه می‌خواند بپردازد بلکه باید در کنار سیر مطالعه دروس تخصصی خود، کتاب‌های دیگری را هم جزو برنامه مطالعاتی خود قرار دهد. البته این تنها مختص به دانشجو نیست، بلکه برای طلاب حوزه علمیه و حتی دانش آموزان و عموم مردم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

بی‌شک مطالعه کتاب یکی از پله‌های رسیدن به موفقیت در هر زمینه‌ای است. اما از این که بگذریم چه کتابی بخوانیم! شاید سوال دانشجویان این باشد که: «من دانشجو در کنار درس‌هایم چه بخوانم؟». دانشجو در کنار وظیفه مطالعه دروس تحصیلی و تخصصی خود باید به کتاب‌های دیگری نیز بپردازد که در حوزه‌های دیگر نیز تخصص پیدا کند.

اما چه کتابی بخوانیم؟

این سوال را یک فقیه، مجتهد، عالم و اهل مطالعه جواب داده است. کسی که وقتی در دیدارهای اقشار مختلف، کتاب‌هایی که در آن حوزه خوانده را شرح می‌دهد، بسیاری مبهوت می‌مانند. مانند مطالعه کتاب “داروهای سرطان” توسط ایشان که باعث تحسین اساتید در دیدار فعالان حوزه‌ی علم و فناوری شد!

آیت الله خامنه‌ای کتب استاد شهید مطهری را پیشنهاد داده‌اند و در این باره فرموده‌اند: «از اول سال مثل یک درس، هر روزی یک ساعت بنشینند کتاب‌های آقای مطهری را شروع کنند به خواندن، این را بخوانند تمام کنند بعدیش را بخوانند، بخوانند بخوانند تا این پنجاه، شصت تا چقدر کتاب ایشان الان ازشان چاپ شده، همش را بخوانند. من خیال می‌کنم هر کدام از این‌ها یک مشعل نوری خواهند شد، البته به شرطی که پایه‌ سواد لازم و علمی لازم را داشته باشند. خیلی مطلب توی کتاب‌های ایشان هست انصافا، واقعا چقدر وجود ایشان مبارک بوده.» دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت دهمین سالگرد شهید مطهری،  1368/02/03

اما این وجود مبارک یعنی آقای مطهری چه کتا‌ب‌هایی را برای ما به یادگار گذاشته است؟

اگر بخواهیم به صورت موضوعی آثار شهید مطهری را دسته‌بندی کنیم، اصول عقاید، فلسفه، تاریخ، سیره معصومین، فقه و حقوق، اخلاق و عرفان، اجتماعی سیاسی و تفسیر از جمله عناوین این دسته‌بندی است که  تعداد کتب‌های ایشان به بیش از 70 عنوان می‌رسد؛ البته برخی از آثار ایشان متعلق به زمان حیات اوست و مابقی بعد از شهادت ایشان منتشر شده است.

عدل الهی، علل گرایش به مادیگری، انسان و ایمان، جهان بینی توحیدی، مدیریت و رهبری در اسلام، امدادهای غیبی در زندگی بشر، توحید، نبوت، امامت و رهبری، معاد، خدمات متقابل اسلام و ایران، جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام، سیری در نهج‌البلاغه، حماسه حسینی و رهبری نسل جوان برخی از کتب استاد شهید مطهری هستند.

چطور کتاب های شهید مطهری را بخوانیم؟

اما چطور این کتاب ها را بخوانیم؟ کتاب‌های ایشان زیاد است و موضوعات متفاوت، برای همین شاید سوال پیش بیاید که چگونه بخوانیم؟

رهبر معظم انقلاب در این باره به ما راهنمایی داده‌اند: «کتاب‌های آقای مطهری را [از] اول تا آخر فهرست‌بندی کنند. یک فهرستی از کتاب‌های آقای مطهری، از مطالب کتاب‌های آقای مطهری استخراج کنند؛ چون مرحوم شهید مطهری، درباره‌ مثلا توحید یا درباره‌ انسان، یا درباره‌ قیامت، در 10 جا ممکن است بحث کرده باشد و این بحث‌ها می‌تواند مکمل یکدیگر باشد. کسانی همت کنند این بحث‌ها را استخراج کنند تا نظریه‌ ایشان در باب مثلا انسان، یا در باب تاریخ، یا در باب توحید، یا در ابواب گوناگون از قبیل این، مشخص بشود. این توصیه‌ به جوان‌ها.» 1361/02/07

اصول و عقاید، فلسفه، تاریخ، سیره معصومین، فقه و حقوق، اخلاق و عرفان، اجتماعی و سیاسی و تفسیر را می‌توانید فهرست‌های این سیر مطالعاتی در نظر بگیرید که کتب استاد را در این باب‌ها تقسیم بندی کنید.

مثلا امروز کتاب‌های استاد را فهرست‌بندی کردم و مطالعه ‌آن‌ها را آغاز و تسلط بر روی مطالب را به اتمام رساندم. حالا چه کنم؟ آیا فقط باید برای خودم بخوانم؟ خیر! حالا نوبت این است که مطالب را به حراج بگذاری تا مشتری جذب شود، مشتری که با بحث‌های گرم این موضوعات مشتاق به خواندن کتب شهید می‌شود و حتی برای استحکام نظریه‌های خودتان هم خوب است.

دقیقا همان چیزی که آیت الله خامنه‌ای فرموده‌اند: « اگر فرضا در هر سال از سال‌های آینده، به مناسبت دوازدهم اردیبهشت که روز شهادت آقای مطهری است، موضوعی از افکار و آثار ایشان مورد توجه نقادانه قرار گیرد؛ یعنی حسابی نقد شود، دلایل و وجوهش ذکر گردد، همه‌ دقایق مورد نظر ایشان بیان شود و اگر کسی احیانا می‌تواند با نظری آنها را تکمیل کند، آن نظر هم ذکر شود، تا اگر در بعضی از نظرات، بر ایشان اشکالاتی وارد کردند، آن فرد بتواند با مطرح کردن آن نظرات، از نظر ایشان دفاع کند؛

و خلاصه یک حرکت نقادانه‌ علمی روی کارهای ایشان انجام گیرد که منتهی به استحکام هر چه بیشتر نظراتشان گردد، چنین حرکت علمی‌ای، یک مقطع برای کار علمی خواهد بود. البته بنده در سال‌های گذشته هم، پیشنهادهایی در مورد کار علمی در ارتباط با آثار ایشان داشتم که شاید پاره‌ای از آن پیشنهادها مورد توجه واقع شده و تحقق پیدا کرده است. اما امروز عرض من این است که افکار ایشان را به میدان بیاوریم.»

پس خلاصه‌ی این راه این چنین شد:

  1. فهرست بندی آثار استاد شهید مطهری
  2. مطالعه آثار استاد در کنار درس‌های روزانه
  3. کرسی‌های نقد و بررسی موضوعات کتاب‌ها

برای مشاهده و تهیه کتب شهید مرتضی مطهری از سایت پاتوق کتاب فردا اینجا کلیک کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط