loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

3 فضیلت ماه رجب

به مناسبت آغاز ماه پربرکت رجب، 23 دی ماه

به مناسبت آغاز ماه پربرکت رجب در 23 دی ماه، در این خبر به فضیلت ماه رجب و بهترین اعمال این ماه پرخیر اشاره خواهیم کرد و کتاب هایی برای درک این ماه عزیز و اعمال و دستورات عبادی و دینی و مراقبات اخلاقی به علاقه مندان پیشنهاد شده است.

چهارشنبه 20 دی 1402

رجب به معنای بزرگ داشتن و عظیم شمردن است. ماه رجب به معنای ماهی است که بزرگ و محترم شمرده می‌شود. رجب هفتمین ماه ازماه‌های قمری و نخستین ماه از ماه‌های حرام است. در این ماه انجام حج عمره، روزه‌ و عبادت توصیه شده است. پیامبر(ص) مهربانی ها می فرمایند: رجب ماه خداست، شعبان ماه من است و رمضان ماه امت من است. 

فضیلت ماه رجب 

در محضر الهی همه چیز دقیق و حساب شده است؛ اما برخی روز ها و ساعت ها، برخی مکان ها و زمان ها از امتیاز ویژه ای برخوردار هستند و در این فرصت های طلایی که خداوند در اختیار ما گذاشته است؛ می توانیم سیل نعمت و نور را صد چندان روزی سفره مان کنیم.

اولین فضیلت ماه رجب: قرب الی الله

خداوند متعال در فضیلت ماه رجب  می‌فرمایند: 

«من، همنشین کسی هستم که با من، همنشین باشد و مطیع کسی هستم که اطاعتم کند و آمرزنده کسی هستم که از من، آمرزش بخواهد. ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من. هر که مرا در این ماه بخوانَد، پاسخش می‌گویم و هر که از من [چیزی] بخواهد، عطایش می‌کنم و هر که از من هدایت جوید، راه نمایش باشم. این ماه را رشته ای بین خودم و بندگانم قرار داده‌ام. هر کس به این رشته (ریسمان) چنگ زند، به من می‌رسد».

دومین فضیلت ماه رجب: در نگاه رسول خدا

پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز در فضیلت ماه رجب فرمودند: 

خداوند متعال، در آسمان هفتم، فرشته ای گماشته است که به آن، «داعی» می‌گویند و چون ماه رجب فرا رسد، آن فرشته، هر شبِ آن ماه را تا صبح، ندا می‌دهد: «خوشا بر ذاکران، خوشا بر طاعت‌کنندگان.»

سومین فضیلت ماه رجب: پاداش چند برابر

امام کاظم(علیه السلام) در فضیلت ماه رجب می فرماید: رجب، ماه عظیمی است که خداوند، اعمال نیک را در آن چند برابر می فرماید و گناهان را در آن محو می کند. پس هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، به اندازه مسیر یک سال از جهنّم دور و هرکس سه روز از آن ماه را روزه بدارد، بهشت بر او واجب می شود.

اگر علاقه مند به مطالعه بیشتر درباره فضیلت ماه رجب هستید، پاتوق کتاب فردا مطالعه کتاب «فضیلتهای سه ماه (رجب، شعبان و رمضان)» را به شما پیشنهاد می کند.

 

بهترین اعمال ماه رجب

چگونه از ماه رجب استفاده کنیم؟ اعمال ماه رجب به دو صورت است که یک بخش از اعمال مشترک بین همه روزها است و می‌توان در طول ماه رجب آن را انجام داد و از ثواب آن بهره‌مند شد ولی برخی از اعمال مخصوص شب‌های خاصی از این ماه شریف است که باید در همان موقع انجام شود. در فضیلت ماه رجب همین بس که هر دعای آن، اجر بسیار ارزشمندی دارد. 

1. دعای ماه رجب

در تمام روزهای ماه‌ رجب خوب است که این دعا خوانده شود: 

«یا مَنْ یَمْلِکُ حَوآئِجَ السّآئِلینَ، ویَعْلَمُ ضَمیرَ الصّامِتینَ، لِکُلِّ مَسْئَلَة؛ ای که مالک حاجات خواستارانی و ای‌ که نهاد خاموشان دانی برای هر خواسته‌ای، 

مِنْکَ سَمْعٌ حاضِرٌ وَجَوابٌ عَتیدٌ. اللّهُمَّ وَمَواعیدُکَ الصّادِقَةُ واَیادیکَ الفاضِلَةُ؛ از جانب تو گوشی شنوا و پاسخی آماده است خدایا به حق وعده‌های راستت و نعمت‌های بسیار، 

وَ رَحْمَتُکَ الواسِعَةُ فَاَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد وَآلِ محمد؛ و رحمت وسیعت از تو خواهم که درود فرستی بر محمّد و آل محمد،

واَنْ تَقْضِیَ حَوائِجی لِلدُّنْیا وَالاْخِرَةِ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْء قَدیرٌ، و حوایج دنیا و آخرتم را برآوری که به راستی تو بر هر چیز توانایی.»

 

دعای ام داوود یا دعای اِستِفتاح نقل شده از امام صادق علیه‌السلام، جزء اعمال ام‌داوود است. ازجمله دعایی است که خداوند درهای آسمان را برای آن باز می‌کند، فرشتگان به اجابت آن بشارت می‌دهند و پاداشی کمتر از بهشت ندارد. اعمال ام‌داوود در پانزدهم ماه رجب به‌جا آورده می‌شود.

پاتوق کتاب فردا تهیه و مطالعه کتاب « ادعیه و اعمال ماه مبارک رجب به انضمام دعای ام داوود» را به شما پیشنهاد می کند. 

 

2. ذکر استغفار 

پیامبر اکرم(ص) نیز در رابطه با این ماه فرموده‌اند: هر کس در ماه رجب 100 مرتبه بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و در پایان نیز صدقه‌ای بدهد، خداوند کارش با رحمت پایان دهد و هرکس 400 مرتبه آن را بگوید، به فضیلت شهیدان نائل خواهد آمد.

 

3. خواندن سوره توحید در ماه رجب

چگونه از ماه رجب استفاده کنیم؟ «سید بن طاووس» خواندن سوره‌ی «توحید» در ماه رجب را از پیامبر اکرم(ص) روایت کرده است: هر کس با نیت پاک در ماه رجب، 10 هزار مرتبه سوره‌ی «توحید» را بخواند، هنگامی که وارد عرصه‌ی قیامت شود در حالی که همچون روزی که از مادر متولد شده است پاک باشد و 70 فرشته نیز به استقبال وی آمده و بشارت بهشت به او می‌دهند.

 

پاتوق کتاب فردا مطالعه کتاب استاد طاهرزاده «ماه رجب ماه یگانه شدن با خدا» در فضیلت ماه رجب، ماه یگانه شدن با خدا را به شما پیشنهاد می‌کند.

 

4. روزه گرفتن در ماه رجب

در روایتی دیگر از رسول خدا(ص) نقل شده است که ایشان فرموده است: «هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد و چهار رکعت نماز به‌جای آورد (هر دو رکعت به یک سلام) و در رکعت اول 100 مرتبه «آیه الکرسی» و در رکعت دوم 200 مرتبه سوره‌ی «توحید» بخواند، پیش از مردن جای خود را در بهشت خواهد دید و یا کسی جای وی را دیده و برای او توصیف می‌کند.»

 

پاتوق کتاب فردا به مناسبت ایام مبارک و پربرکت ماه رجب و برای پاسخ به پرسش چگونه از ماه رجب استفاده کنیم؟ و درک فضیلت ماه رجب ، کتاب « نفحات آسمانی؛ ماه رجب» و « ادب حضور 1: اسرار ماه رجب و مراقبات و مناسک آن همراه با آداب اعتکاف» را به شما پیشنهاد می کند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط