loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شبیه سازی انسانی از دیدگاه آیین کاتولیک و اسلام

ناشر دانشگاه ادیان و مذاهب

نویسنده سید حسن اسلامی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 672

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 100804 10003022
250,000 237,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مساله شبیه سازی انسانی یکی از جدی ترین چالش های قرن بیستم بوده است که ذهن بسیاری ازعالمان اخلاق و الهی دانان را به خود مشغول داشته است.

آیین کاتولیک این عمل را نقض صریح کرامت انسانی و تحدی با پروژه خالق قلمداد کرده است. عالمان اهل سنت و برخی از عالمان شیعه نیز از منظری مشابه آن به نقد شبیه سازی انسانی پرداخته اند. در این کتاب سعی شده جوانب گوناگون پدیده‌ “شبیه سازی انسان” در هشت فصل مطرح شود؛ هم چنین زمینه برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و اتخاذ استراتژی برای دانشمندان دینی در حوزه‌های مختلف فراهم گردد.

“آشنایی اولیه با ژنتیک”، “راز تولید مثل”، “شبیه‌سازی و اطلاعات پیرامون آن”، “ساختار فرد و عوامل سازنده آن”، “شبیه‌سازی از منظر اخلاق پزشکی”، “شبیه‌سازی از نگاه ادیان الهی”، “بررسی دیدگاه موافقان شبیه‌سازی” و “بررسی دیدگاه مخالفان شبیه‌سازی” از مباحث کتاب هستند.

یان ویلموت، جنین شناس اسکاتلندی در سال 1996 موفق به ایجاد گوسفندی از راهی غیرجنسی شد و نام آن را «دالی» گذاشت. وی برای این کار از تکنیکی سود جست که بکلونینگ (cloning) یا شبیه سازی معروف شد.

این تنها یک دستاور علمی نبود بلکه به سرعت دامنه آن به مباحث الاهیاتی، اخلاقی و سیاسی کشیده شد، متفکران جهان را درگیر خود ساخت و پرسش هایی از این دست پدید آورد:
آیا پس از دالی نوبت به انسان خواهد رسید؟ و اگر بتوان چنین کرد، آیا این کار اخلاقی خواهد بود؟ آیا این کار به معنای از بین رفتن نهاد خانواده نخواهد بود؟ تکلیف خدا و مسئله خلقت در این میان چه می شود؟ و... پرسش هایی از این دست، عالمان دین، فیلسوفان اخلاق و سیاستمداران را به یک‌سان به خود مشغول داشته است. گروهی به شدت آن را عملی غیرانسانی و خلاف اخلاق شمرده اند، حال آن که کسان دیگری آن را عالی ترین دستاورد بشری قلمداد نموده اند.

این مسائل شبیه سازی انسانی را به «بحث قرن» بدل ساخت. کتاب حاضر بر آن است تا با ردگیری تاریخی این مسئله، ابعاد گوناگون آن را از دیدگاه مسیحیت و اسلام بکاود و به پرسش های پدید آمده پاسخ دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما