35,000
تومان
افزودن به سبد خرید

دیدگاه های فقهی در مورد حکم متنجس

مباحثی پیرامون اقسام و احکام متنجس

دسته بندی: نظام رفتاری، احکام و اصول فقه اسلام

ناشر: خادم الرضا (ع)

نویسنده: محمدمهدی احمدی گلپایگانی

سال نشر: 1401

تعداد صفحات: 68

فروش پیامکی این محصول
معرفی کتاب
مشخصات
نظرات کاربران
بریده های انتخابی شما

معرفی کتاب

یکی از تکالیف مربوط به طهارت و نجاست آشنایی کامل با حکم «مُتَنَجِّس» است و منظور از مُتَنَجِّس چیزی است که با یکی از نجاسات عینیّه شرعیّه مانند بول و منی و خون ملاقات کرده باشد که به آن، «ملاقِی» و به آن چیزی که با آن ملاقات شده «ملاقا» گفته می‌شود.
برخی از افراد در اثر عدم آشنایی کامل به تفاوت متنجّسات بَدْوِی و واسطه‌ای ممکن است حکم بعضی از موارد را به عنوان احتیاط به تمام اقسام آن گسترش داده و تدریجاً به بیماری شدید و صعب العلاج وسواس مبتلا شوند، بنابراین، آشنایی کامل با حکم متنجّس و اقسام آن برای یک فردی که می خواهد وظایف خود را به نحو شرعی انجام دهد ضروری است.
برای تبیینِ بهتر و کامل‌تر موضوع این پرسش مطرح است که همان طوری که نجاست عینیّه و هم‌چنین مُتَنَجِّس همراه با آلودگی به نجاست عینیّه مُنَجِّس است، آیا این متنجّس هم اگر با غیرآب یا غیر مطهّرات دیگر آلودگی آن برطرف شد باز هم مُنَجِّس، و موجب تنجیس آنچه با او ملاقات نموده خواهد بود یا نه؟
نوشتار حاضر با عنوان «دیدگاه‌های فقهی در مورد حکم متنجّس» که در دو بخش با عناوین:
1. تقسیم‌بندی اقوال و احتمالات مربوط به تنجیس و عدم تنجیس متنجّس؛ 2. نقل متن عبارات عربی برخی از قائلین دسته‌های سه گانه آمده، به شرح و توضیح این موضوع پرداخته و ضمن نقل و طرح عبارات فقها، آنها را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
در خاتمه کتاب به منشأ و برخی علل ابتلای به وسواس در مورد طهارت و نجاست و راه‌های علاج و درمان آن پرداخته شده است.

اطلاعات کتاب

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام

برای ثبت بریده ای از کتاب لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام