32,000
تومان
افزودن به سبد خرید

خداحافظ عمو میر (نخستین ایستگاه فضایی بشر)

مجموعه داستان‌ هایی از تاریخ علم معاصر

دسته بندی: کودکان و نوجوانان

ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

نویسنده: حمید نوایی لواسانی

تصویرگر: ریحانه آل شیخ

سال نشر: 1401

تعداد صفحات: 32

امتیاز
1
نفر
5 از 5
فروش پیامکی این محصول
معرفی کتاب
گزیده کتاب
مشخصات
نظرات کاربران
بریده های انتخابی شما

معرفی کتاب

کتاب «خداحافظ عمو میر» از مجموعه داستان‌هایی از تاریخ علم معاصر و برای گروه سنی بالای 12 سال (گروه سنی نونگاه) نوشته شده‌است. این کتاب داستان یک ایستگاه فضایی قدیمی است. ایستگاه میر با اینکه تاثیر زیادی در پیشرفت علم و فناوری داشته‌ اما به دلیل کهنه شدن قطعاتش و هزینه بالای نگهداری از آن، باید تعطیل شود.

این کتاب یکی از مجموعه داستان‌هایی از تاریخ معاصر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و بینش علمی کودکان و نوجوانان را رشد می‌دهد و دریچه تازه و شگفت‌انگیزی به تخیل و کنجکاوی آنان باز می‌کند تا بتوانند با خودباوری و خلاقیت، نقش‌آفرین فردایی بهتر باشند.

گزیده کتاب

میر به دو معنای جهان و صلح است. ایستگاه فضایی یا مداری میر، متعلق به شوروی سابق و بعد از آن روسیه؛ اولین ایستگاه پژوهشی بشر است که ساخت آن در سال 1986 میلادی آغاز شد و تکمیل تدریجی آن حدود 10 سال ادامه یافت. بیشترین مطالعات انجام شده در این ایستگاه، مطالعات زیست‌شناسی، فیزیک، ستاره‌شناسی و هواشناسی بود.
فناوری‌هایی که با کمک ایستگاه میر توسعه یافت، تخیل بشر را گسترش داد و امکان زندگی دائم انسان در فضا را فراهم کرد. فضاپیماهای سایوز و پروگرس به ترتیب ابزار اصلی انتقال فضانوردان و بار مورد نیاز، به ایستگاه بودند.
والری پلیاکوف، پزشک و فضانورد روسی، طولانی‌ترین اقامت انسان در این ایستگاه را داشته‌است. در سوم فروردین ماه 1380 شمسی مطابق با مارس 2001 میلادی، ایستگاه میر بعد از 15 سال فعالیت مستمر، ارزشمند و تاریخی به دلیل هزینه هنگفت نگه‌داری و تعمیر که حدود 150 میلیون دلار در سال می‌شد از طریق مسیری کنترل شده وارد جو زمین شد و سوخت.
ایستگاه فضایی بین‌المللی یا RSS چند سال پیش از نابودی میر، طراحی و در نوامبر 1998 میلادی، توسط روس‌ها به فضا پرتاب شد. این قطعه، بخش هدایت ایستگاه بود. همانطور که از نام این ایستگاه مشخص است، RSS طرح بین‌المللی و با مشارکت کشورهای مختلف بود. آمریکا و روسیه سرمایه‌گذاران اصلی و کشورهای اروپایی، کانادا، ژاپن و ایتالیا در آن همکاری دارند.
در میان کسانی که موفق شدند به این ایستگاه بین‌المللی سفر کنند و از آنجا شاهد عظمت آسمان بیکران باشند، یک فضا نورد ایرانی هم دیده می‌شود. خانم انوشه انصاری به عنوان اولین زن گردشگر جهان در 18 سپتامبر 2006 با گذراندن تمرین‌ها و آمادگی‌های جسمی و روانی، موفق شد به همراه چند فضانورد از ملیت‌های مختلف، این رویا را تحقق ببخشد. او سال‌ها بعد در کتاب خاطرات خودش با نام رویای من به این سفر هیجان انگیز پرداخته است.

اطلاعات کتاب

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام

برای ثبت بریده ای از کتاب لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام