348,000
تومان
5 ٪
330,600
تومان
افزودن به سبد خرید

رجال تفسیری - جلد نهم

دسته بندی: معارف قرآن و حدیث - سایر

ناشر: اسراء

سال نشر: 1402

تعداد صفحات: 640

فروش پیامکی این محصول
معرفی کتاب
مشخصات
نظرات کاربران
بریده های انتخابی شما

معرفی کتاب

شیوه رایج درمیان محدثان،نقل حدیث باسند است وسند، مجموعه راویان در زنجیره نقل حدیث هستند که شناخت آنان برای پی بردن به درستی یا نادرستی گزارششان امری عقلایی است و پیشوایان معصوم علیهم السلام نیز فراگیر وبی تفکیک میان روایات فقهی وغیرفقهی برآن تاکید ورزیدند. درپژوهش کنونی تلاش شده است گزارشی از راویان روایات تفسیری درحوزه های گوناگون طبقه راوی، استادان وشاگردان،مذهب وگرایش فکری وجایگاه حدیثی او به دست داده شود.

با توجه اینکه تاکنون علما رجال بیشترین تحقیقات و پژوهش را در خصوص راویانی انجام دادند که روایت فقهی داشته یا در کتب اربعه حدیثی شیعه نام آنها آمده است و کمتر به راویانی که احادیث تفسیر معرفتی رانقل کرده اند توجه نموده اند لذا آیت الله جوادی آملی با توجه به نگاه ژرف وعلمی که دارند این خلا را احساس کرده و دستور تدوین معجم رجالی راویان تفسیر را به گروه حدیث دادند که اهداف پژوهشگاه معارج از پرداختن و تدوین این کتاب به شرح ذیل می باشد:
1- هدف از تدوین خارج کردن روایات تفسیری که دارای ضعف روایی می باشند
2- خارج شدن راویان کتب تفسیر از حالت مجهول و مهمل
3- رسیدن به توثیق راویان حدیثی

همچنین این کتاب با هدف اینکه احادیث و روایات از مهم ترین منابع معرفتی اصیل در فرهنگ دین می باشد که اگر استنادش به معصوم تام باشد بی تردید حجت الهی شمرده شده و بایستی از آن پیروی کرد لذا تاریخ شاهد است که چگونه جعالان حدیث و وضاعان روایت، با این گوهر وحیانی بازی کردند و با دس، وضع و جعل، سعی داشته اند تا مجوزی برای افکار و اعمال ناشایست خودشان فراهم آورند.

پس باید حریم حدیث از هر نوع آلایشی پاکسازی شود، در برخی از دانش ها ـ همانند فقه که عالمان دین بیشتر پیرامون آن تحقیق کردند ـ بیش از دیگر علوم است؛ لیکن در خصوص رجال و راویان تفسیری، تحقیق شایسته ای به عمل نیامده است.

کتاب رجال تفسیری که اختصاص به شرح حال «راویان روایات تفسیری» دارد، در نوع خودش یک اثر علمی جدید محسوب می‌گردد، زیرا تاکنون اثر مستقلی در خصوص راویان تفسیری نوشته نشده است.

کتاب رجال تفسیری جلد نهم با اشراف آقای جوادی از انتشارات اسرا منتشر شده است.

اطلاعات کتاب

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام

برای ثبت بریده ای از کتاب لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام