loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جدال با مدعی

مباحثی پیرامون عقلانیت و فلسفه و عرفان و رابطه آنها با قرآن کریم و بیانات معصومین علیهم السلام

ناشر حکمت

نویسنده حسین غفاری

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 368

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در مقدمه این کتاب از زبان نویسنده چنین می خوانیم:
کتابی که پیش رو دارید مجموعه مباحثی است که به صورت چندین جلسه گفت و گوی مصاحبه گونه (و نیز نگارش و تلفیق بعضی مباحث در ضمن ویرایش متن مصاحبه) میان اینجانب و سردبیر نشریه تازه منتشره ی سمات انجام شده است. نشریه ی مزبور که با هویت و هدف وجودی مبارزه با فلسفه و عرفان اسلامی متولد شده است علی رغم اهداف تبلیغاتی آشکار خود برای نشان دادن جنبه ی آزاد اندیشی بنا بر درج یک مقاله یا مصاحبه از طرفداران فلسفه نیز دارد و بر همین اساس پس از انتشار اولین شماره ی خود توسط یکی از دوستان از اینجانب درخواست پاسخگویی به یک سلسله سوالات به صورت مصاحبه به عمل آمد.

اینجانب نیز با دو شرط این خواسته را اجابت نمودم: اول چاپ بی کم و کاست مطالب(که توسط طرفین ضبط می شد.) و دیگر عدم محدودیت وقت در پاسخگویی به مباحث که هر دو شرط پذیرفته شد و قرار شد پس از پیاده شدن مباحث هر جلسه و ارسال آن برای اینجانب و انجام اصلاحات چه به صورت افزایش یا کاهش متن نهایی در نشریه به چاپ رسد. این مصاحبات در سه جلسه ی طولانی (هر جلسه نزدیک سه ساعت و بیشتر) انجام شد و البته آنچه جای گلایه داشت اینکه در هنگام چاپ تیترهای درشت و برجسته مصاحبه که علی القاعده باید از مطالب اینجانب انتخاب شود تقریبا همگی از متن سوالات مصاحبه گر انتخاب شده بود به طوری که در نگاه اجمالی به مقاله عکس مطالب اینجانب به ذهن مخاطب القاء می شد که تذکر داده شد و در شماره ی بعد اندکی اصلاح شد. اما در جلسه ی سوم که مباحث بسیار مهم و اساسی بود و متن مصاحبه طولانی تر و اضافات اینجانب به دلیل لزوم نقل قول های مستقیم از متون ابن عربی بسیار طولانی تر شد ژس ار یک وقفه ی طولانی نه تنها بخش منتشره معادل مباحث شماره های پیشین (تقریبا ۳۰ صفحه) نبود بلکه به گونه ای عمل شد که عملا مقصود بحث القاء نمی شد. زیرا چاپ کمتر از ۱۵ صفحه از یک مقاله حداقل ۶۰ صفحه ای یعنی خواندن مطالب در طی چند سال آینده!! و دیگر چه کسی از چنین مباحثی سر در خواهد آورد!

البته توجیه نشریه ی سمات که به صورت یک توضیح کوتاه قبل از شروع مصاحبه آمده است علت عدم انتشار کامل (و یا حداقل ۵۰ درصدی) مصاحبه را غیرمتعارف بودن حجم این مقاله قلمداد کرده است که البته با توجه به ۱.قول و قرار ابتدای کار و ۲.حجم تقریبا ۳۰ صفحه ای قسمت های اول و دوم مصاحبه و ۳.اینکه در همین شماره مورد بحث اولین مقاله ی نشریه که نویسنده ی آن هم معلوم نیست ۴۲ صفحه از حجم نشریه را به خود اختصاص داده است توجیه وجیهی به نظر نمی رسد.

به هر حال کتاب کنونی متن کامل این مصاحبات سه گانه را در بر دارد که بدون هیچ گونه تغییر در مطالب (مگر تغییرات بسیار جزئی که مجموعا شاید بیش از دو سه صفحه از کل کتاب را شامل نمی شود و نیز حذف برخی اسامی خاص و نیز با افزودن یک مقدمه ی نسبتا مبسوط) ارائه می شود.

کتاب حاضر را می توان سومی اثر از یک مجموعه ی سه گانه (تریلوژی) دانست به این شرح: الف. جزء نخست به تبیین ماهیت الهی و توحیدی فلسفه ی یونان اختصاص دارد. بخشی از این جزء طی سه مقاله تحت همین عنوان در مجله ی فلسفه نشریه ی گروه فلسفه دانشکده ی ادبیات دانشگاه تهران منتشر شده است و با تکمیل آن با دو مقاله ی دیگر این جزء تکمیل خواهد شد. ب.جزء دوم کتابی است در دست انتشار با عنوان «فلسفه ی اسلامی یا فلسفه ی مسلمانان» که بحثی است تفصیلی در امکان و ماهیت و معنای فلسفه ی اسلامی و نیز استقلال و پویایی و گستره و محدودیت ها و رسالت و نقش آن در گفتمان جهانی فلسفی در عصر حاضر. مباحث این مجموعه با محوریت مباحث نسبتا مفصل اینجانب در یک مقاله ی بلند در مجموعه ی گفت و گوهای راجع به فلسفه ی اسلامی در یکی از پژوهشکده های قم تدوین شده است که با تشکیل جلسات نقد و بررسی توسط حلقه ای از دوستان اهل نظر به تمامیت و پختگی رسیده و به خواست خدا و به زودی منتشر خواهد شد. ج.و سومین جزء همین اثر فعلی است که تقدیم خوانندگان فرهیخته می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما