loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امام علی علیه السلام مردی فراتر از زمان و مکان

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده محمدباقر شریعتی سبزواری

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 224

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 111303 10003022
190,000 171,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

همزمان با ولادت امیرالمؤمنین (ع) کتاب «امام علی (ع) مردی فراتر از زمان و مکان» اثر حجت الاسلام محمدباقر شریعتی سبزواری، به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

علی در میدان رزم، شمشیرزن قهرمان و شیرافکن است، در عرصه سیاست، سیاست‌ مدار حساس و پرتلاش است و در خانواده، پدر و همسر بسیار مهربان. او در شب‌ های تاریک، عابد و عاشق بی‌ قرار است، در میدان علم و دانش، عالم جامع بی‌نظیر و حلّال مشکلات است، در صحنه قضاوت، قاضی بی‌نظیر و عادل است، از نظر عاطفه، فریادرس بیچارگان و پدر یتیمان است و در عرصه خطابه، خطیب قهّار و محیّرالعقول است. این اوصاف برای شیعیان تردید نیست؛ اما شایان توجه است که متفکران غیرشیعه و حتی غیرمسلمان نیز این اوصاف را دریافته و بدان گواه داده‌اند.

در این اثر تلاش شده از متفکران باانصاف مسیحی، یهودی، مادی و بی‌مسلکان آزاده و ظلم‌ستیز و عدالت‌خواه درباره امام علی و دیگر معصومان، مطالبی بازگو شود که مقبولیّت عمومی و جهانی داشته و حتی‌المقدور از منابع معتبر اهل سنت و غیراسلامی گرفته شده باشد.

سرفصل‌های مباحث مطرح شده در این اثر عبارت است از:
✅ حسب و نسب حضرت علی(ع)
✅ ولادت امام علی(ع) در کعبه از نظر مورخان و علمای بزرگ اهل سنت و مسیحیت
✅ فضایل امام علی(ع) در نگاه پیغمبر(ص) در منابع اهل سنت
✅ امام علی(ع) در نگاه خلفای صدر اسلام
✅ مسئله خلافت در نگاه خلیفه دوم
✅ فضایل امام علی(ع) از نظر امامان مذاهب چهارگانه اهل سنت
✅ امام علی(ع) در قرآن از نظر اهل سنت
✅ نهج البلاغه علی(ع) در نگاه شارحان اهل سنت
✅ امام علی(ع) از دیدگاه مخالفان و معاندان
✅ معاویه و غدیر خم
✅ علی(ع) در نگاه خلفای اُموی و عباسی و گواهی تابعین به اعلمیّت امیرالمؤمنان
✅ فضایل امام علی(ع) در گفتار بزرگان اصحاب
✅ علم علی(ع) در مورد حوادث آینده
✅ امام علی(ع) در نگاه دانشمندان و ادیبان اهل سنت

جمعی از پیشوایان دینی و رهبران سیاسی از انبیا و اولیا گرفته تا حکماً و عرفا، مردانی زاهد و باتقوا بودند، ولی مانند رسول خدا (ص) و امام علی (ع) اهل رزم و جنگ نبودند. آنها در صورت لزوم، فرمانده جنگ انتخاب می‌کردند و خود ناظر و مؤید بودند؛ مثل پیغمبری از بنی اسرائیل که در عصر خود، طالوت را انتخاب کرد تا با جالوت بجنگد. آری، بعضی پیامبران و مردان تاریخ در یک یا دو صفت، ممتاز و برجسته اند، اما در سایر خصلت‌ها ناقص و به زمین مانده اند. تنها رادمردی که هم اهل بزم است، هم مرد رزم، هم نویسنده قهّار، هم گوینده و سخنران ممتاز و محیّرالعقول، هم اهل عبادت و زهد و نیز اهل سیاست و حکومت، امام علی (ع) است.

کلامش فوق کلام مخلوق و مادون کلام خالق است. هم از نظر روحی، شجاع است و نیز از نظر جسمی، توانمند. در برابر آه یتیمان و بیوه زنان، عاجز بود، اما کشتن عمروبن عبدود و مرحب خیبری کار قهرمان معمولی نبود. کندن درِ پولادین و عظیم خیبر کار هر پهلوانی نبود. نوشته اند که آن را 40 تَن باز و بسته می‌کردند، ولی علی (ع) فرمود: والله ما قلعت باب خیبر بقوة جسمانیة ولکن قلعته بقوة ربّانیه؛ به خدا قسم! درِ خیبر را با قدرت جسمانی از جا نکندم، بلکه آن را با قدرت و قوۀ الهی و ربانی از جای کندم. (ابن عساکر، کتاب تاریخ مدینه دمشق / خوارزمی، کتاب مناقب)

آری، علی (ع) بشری فوق العاده بود که چنین قدرتی به او داده شده بود. در جنگ صفین به سنگ بزرگی برخورد کردند و لشکر برای برداشتن آن، عاجز و سرگردان مانده بود. علی (ع) یک تنه سنگ را برداشت و به یک طرف انداخت تا لشکریان به آسانی به آب دست یابند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما