loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه

5 (1)

ناشر بیان معنوی

نویسنده علیرضا پناهیان

تحقیق و تنظیم کتاب موسسه عصر بیان معنوی

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 352

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، نوشته علیرضا پناهیان است و در انتشارات بیان معنوی به چاپ رسیده است. گرچه کتاب های ارزشمند و فراوانی در باب مهدویت و انتظار نگاشته شده است، اما تجزیه و تحلیل سازنده ترین مفهوم در زمینه مهدویت، که همان انتظار فرج است کمتر مورد گفتگوی عالمانه قرار گرفته است.

نویسنده در کتاب انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، با توجه توامان به مفهوم انتظار در شبکه ی معارف دینی و مباحث انسان شناسانه، مباحثی استدلالی و کاربردی بر پایه ی معارف اهل بیت (ع) ارائه داده است.در عصری که توجه به مفهوم کلیدی انتظار بیش از هر زمانی فراگیر شده و علاقه مندی قشر دانشجو برای گفتگوی عالمانه از معارف مهدوی مشهود است، کتاب حاضر که بخش مهمی از معارف و مفاهیم عمیق انتظار به زبانی شیوا و در عین تحلیلی بیان کرده است، می تواند به عنوان یک متن درسی برای دانشگاه ها مورد استفاده قرار گیرد.در خصوص امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف آن چیزی که کتاب انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه را نسبت به آثار مشابه متمایز می کند چند مطلب است:

1. پیوند زدن مفهوم انتظار و وظایف منتظران به عمیقترین لایه های مبانی اعتقادی.
2. در گیر کردن ذهن خوانند به مطرح کردن پرسشهایی بسیار مبنایی و اساسی در خصوص ارتباط انتظار و تقدم و تأخر در مسئله ظهور و فرج اهل بیت، نظیر این سؤالات که:
به چه علت ظهور واقع نمی شود، یعنی در طول تاریخ دوران غیبت کبرا تا به امروز هیچگاه 313 نفر مؤمن حقیقی وجود نداشته است؟ مردم که از ظلم خسته شده اند و ظلم هم که سراسر عالم را فراگرفته، چرا حضرت ظهور نمی کنند؟ در برخی روایات بیان شده بعد از ظهور حضرت برخی از کسانی که مدعی انتظار فرج بودند در مقابل حضرت خواهند ایستاد، چه طور چنین چیزی ممکن است؟ چگونه عشق به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و آرمان ظهور را در دل ایجاد کنیم و آن را رشد دهیم و سوالات اساسی و بنیادین متعدد دیگر.
3. کاربردی بودن مباحث کتاب، به این معنا که در این کتاب انتظار به گونه ای مطرح و تبیین شده که به شدّت ابعاد مختلف زندگی روزانه آدم و تصمیمهای کوچک و بزرگ او را در زندگی روزمره از خود متأثر می کند!

فراز1:
بعد از 25 سال دوران غربت ... چرا امیرالمؤمنین در مقابل این همه اصرار برای خلافت امتناع می کردند؟...
علت اصلی امتناع حضرت این بود که هر چند مردم از ظلم خسته شده بودند، اما خواهان عدالت هم نبودند. آنها اساساً نه عدالت و لوازم آن را درست می فهمیدند و نه می توانستند آن را تحمل کنند. اگر مردم اهل تحمل عدالت بودند، آن گونه حضرت را در دوران حکومتش شکنجه نمی کردند!
الان مردم عالم از ظلم اسرائیل و آمریکا خسته شده اند، اما آیا این کافی است؟...
ص 34 تا 37

فراز 2:
حضرت آیت الله بهجت(رحمت الله علیه) نیز در مورد تأثیر قطعی دعا برای فرج می فرمایند: ... به طور یقین دعا در امر تعجیل فرج آن حضرت مؤثّر است، اما نه لقلقه زبان و (عجّل فرجه) خشک و خالی و ورد همیشگی که در آخر منبر برای این که مردم از جا بلند شود گفته می شود. ... دعای با حال و حزن و اندوه و تأثّر قلبی از مردم واقع نمی شود، اگر می شد قطعاً وضع این طور نبود.
ص 236 تا 372

فراز3:
کسانی که مایلند همه انسان ها، حتی مفسیدن، آنها را تحویل بگیرند و یا لااقل سر جنگ با مفسیدن را ندارند، نمی توانند جزء منتظران قرار گیرند. اساساً تمایل به صلح با ظالمان و مفسدان، گرایش پلیدی است که اگر در روح یک انسان مؤمن رسوخ کند، ایمان او را به تباهی خواهد کشید. این گرایش پلید می تواند کار مؤمنین را به آنجا بکشاند که حاضر شوند برای دل خوشی دشمنان بشریت و یا به دلیلی عافیت طلبی، سر از بدن فرزندان پیامبر خدا(صلوات الله علیه و آله) جدا کنند.
ص 121

فراز4:
دیگران با زبان بی زبانی از شما می پرسند: شما که امام زمان را می شناسی و به او علاقه داری، ... این علاقه و ولایتی که از آن دم می زنی... زندگی تو را با دیگران چقدر متفاوت کرده است؟ چقدر بانشاط تر، با انرژی تر و با آرامش بیشتری زندگی می کنی؟ اگر ما که مدعی انتظار هستیم، به این پرسش ها پاسخ در خوری ندهیم، نه تنها مبلّغ خوبی برای حضرت نخواهیم بودف بلکه وجود ما و ادعای ما ضد تبلیغ برای وجود نازنین او خواهد بود.
ص 93

فراز5:
در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که ایشان در ضمن پاسخ عده ای از شیعیان که ادعا می کردند منتظر و آماده برای قیام علیه ظلم هستند، فرمودند: یاران قائم(عج الله تعالی فرجه الشریف) به قدری با هم صمیمی و برادرند که وقتی یکی از آنها احتیاج مالی داشته باشد بدون اینکه نیاز به اجازه گرفتن باشد از کیف پول رفیقش به اندازه احتیاجش برمی دارد. این قدر با هم صمیمی و ندار هستند... ما اگر می خواهیم به مقام منتظر برسیم باید در رفاقت هایمان عملاً به سمت چنین فضایی حرکت کنیم.
ص 269 و 270
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

حسین ارضی

از همه نظر عالیه‌ یه کتاب جامع‌تا جایی که حتی‌ به سوالات اساسی ای که در ‌ زوایای ذهن ‌میتونه باشه هم پاسخ میده‌

7 آبان 1399

امیرحسین اقبال

با عرض سلام و خسته نباشید، لطفا این کتاب را موجود کنید.

6 مرداد 1399

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما