عقلانیت؛ بحثی در مبانی جامعه شناسی توسعه (چاپ اول)
عقلانیت ؛ بحثی در مبانی جامعه شناسی توسعه
10,000
تومان
10 ٪
9,000
تومان
افزودن به سبد خرید

عقلانیت؛ بحثی در مبانی جامعه شناسی توسعه

مجمموعه گفتار طرحی برای فردا 5

دسته بندی: علوم اجتماعی

ناشر: دفتر نشر معارف

نویسنده: حسن رحیم پور ازغدی

سال نشر: 1393

تعداد صفحات: 104

6
فروش پیامکی این محصول
معرفی کتاب
مشخصات
نظرات کاربران
بریده های انتخابی شما

معرفی کتاب

مبحث اصلی این نوشتار شرح و تبیین این مدعاست که "عقلانیت غربی که در نظام"لیبرال-بورژوا"و تمدن کنونی مغرب زمین، نهادینه شده، مبتنی بر برداشتی شتاب‏زده از عقلانیت است که به شدت ناقص، ناتوان از تفسیر اصلی‏ترین مقاطع زندگی و مهم‏ترین نیازهای آدمی و قابل یک محاکمه تمام عیار علمی است و باید به دنبال عقلانیتی بودکه کلیه مزایای "عقلانیت ابزاری" و "صوری" را مد نظر بدارد اما بدان اکتفا نکرده و به حدودی بس جامع- تر و شامل‏تر بیندیشد، زیرا وقتی پروژه"زندگی و انسان"را با تاملی جدی‏تر و دقیق‏تر بنگریم، مفهوم "عقلانیت"، به همان نسبت دقیق‏تر شده بلکه پاک عوض می‏شود و چه بسا رفتاری که در دستگاه"هزینه- فایده"، در یک انسان‏شناسی غیر الهی، "عقلانی" تلقی می‏شود، در دستگاه "هزینه-فایده" جامع‏تر، که اسلام‏شناسی اسلامی، مدعی آن است، غیر مقرون به صرفه و کاملا غیر عقلانی از آب درآید و به عکس".
نگارنده در کتاب مفهوم "عقلانیت" و "کنش منطقی" در رفتار اجتماعی-اقتصادی(یکی از اصول توسعه سرمایه‏داری) را بررسی و بیشتر به آرای "ویلفر دوپاره‏تو" و "ماکس وبر" اشاره نموده در اصل قصد دارد مفهوم "عقلانیت" را در مبانی جامعه‏شناسی توسعه بررسی نماید. نگارنده برای عقلانیت سه جنبه معرفتی، اخلاقی و ابزاری قائل است.به زعم وی و بر اساس بررسی نظریات "پاره‏تو" و "وبر" در عقلانیت غربی تنها به عقلانیت ابزاری اکتفا شده است.
بخش دوم کتاب "عقلانیت اسلامی"نام دارد. در این باب از کتاب تصریح شده است که عقلانیت اسلامی" از انسان و حیات می‏پرسد و وقتی سنگ بنای "عقلانیت" را گذارد و مختصات و اهداف مبانی آن را معلوم کرد به تنظیم اخلاقیات(در راستای عقاید و فرهنگ)می‏نشیند و عاقبت به روش‏ها و ابزار تامین اهداف مادی و معنوی بشریت می‏پردازد".

اطلاعات کتاب

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام

برای ثبت بریده ای از کتاب لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام