loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیری انتقادی در آراء داریوش شایگان

از مدعای «راه حل آسیایی» تا دعوت به سرسپردن به سلطه سرمایه داری نئولیبرال

5 (1)

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده شهریار زرشناس

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 71

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 14816 10003022
50,000 45,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نویسنده در این کتاب، آراء داریوش شایگان را به نقد کشیده است.

حیات فکری داریوش شایگان را به عنوان یک روشنفکر می توان به دو دوره کلی تقسیم کرد:

الف. دوران سالهای دهه 1350ش تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، که تبلور تئوریک آن را میتوان در کتاب «آسیا در برابر غرب» و نیز کتاب «بُت های ذهنی و خاطره ازلی» مشاهده کرد. شایگان در این دوران تا حد زیادی تحت تأثیر تفکر دکتر سید احمد فردید بود؛ هرچند که در برخی موارد مهم، تفاوت هایی میان اندیشه های فردید و آرای شایگان در کتاب «آسیا در برابر غرب» دیده می شود.

ب. سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، که شایگان به طور تامّ و تمام در مسیر ترویج غرب زدگی مدرن، سکولاریسم اومانیستی و سرمایه داری و دموکراسی نئولیبرال حرکت می کند. شایگان در این دوران، برخی تعلّقاتش به آن چه که خود «تجربه معنوی تمدنهای آسیایی»، «زمینه مشترک تفکر آسیایی» و «راهحل آسیایی» می نامید را کنار گذاشته و مخاطبانش را به تسلیم شدن و تلاش برای «وارد شدن به باشگاه جهانی» دعوت می کند.

اگر چه تفاوت های چشمگیری میان آرای شایگان در این دو دوره وجود دارد، اما نقاط محوری مشترکی نیز دیده می شود که زمینه استمرار سیر فکری او را از جایگاه یک «روشنفکر مروّج معنویت سکولاریستی به اصطلاح آسیایی» به جایگاه یک «روشنفکر نئولیبرالیستِ مدافعِ مدرنیته با برخی دلتنگی ها برای معنویت ممسوخ سکولار» فراهم می کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما