loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مثنوی و مردم: روایت های شفاهی قصه های مثنوی

ناشر سروش

تحقیق و تنظیم کتاب سید احمد وکیلیان | محمد جعفری (قنواتی)

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 429

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 17719 10003022
100,000 90,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در کتاب مثنوی و مردم که به کوشش سید احمدوکیلیان و محمد جعفری قنواتی تهیه و تنظیم شده است تلاش می شود تا روایت های شفاهی درمثنوی مولوی در 50 قصه مورد بررسی قرار گیرد
در واقع کتاب «مثنوی و مردم: روایت های شفاهی قصه های مثنوی» شامل دو بخش از روایت های شفاهی برخی از قصه های مثنوی است که در میان مردم ایران رایج اند. ترتیب و توالی این روایت ها منطبق با دفترهای شش گانه مثنوی است. در بخش اول کتاب قصه هایی آمده اند که مولوی شرح کامل آن ها را بیان کرده است. بخش دوم هم شامل تمثیل ها و قصه هایی است که بن مایه شان با چند بیت در مثنوی آمده است.

کتاب پیش رو، بیش از 50 قصه مولانا را در نظر گرفته است و هدف از چاپ آن، نشان دادن این نکته بود که قصه های مثنوی در ادبیات و فرهنگ مکتوب ما به گونه ای مکرر، بازروایی شده اند. حدود 50 درصد این روایت ها نتیجه کار میدانی 2 پژوهشگر مطرح فرهنگ عامه، محمد جعفر قنواتی و سید احمد وکیلیان است که برای بار اول به چاپ می رسند. به علاوه با استفاده از کتاب تیپ شناسی قصه های عامیانه جهان، کد بین المللی هر قصه تعیین شده و حسب مورد به روایت شفاهی آن در کشورهای دیگر اشاره شده است.

مرد بقال و طوطی، استاد و شاگرد احول، بیان توکل نخچیران و ترک جهد گفتن نخچیران به شیر، نگریستن عزرائیل بر مردی و گریختن آن مرد در سرای سلیمان، قصه بازرگان که طوطی او را پیغام داد به طوطیان هندوستان، کبودی زدن قزوینی بر شانه گاه صورت شیر و رفتن گرگ و روباره در خدمت شیر به شکار و... برخی از زیرمجموعه های بخش اول کتاب هستند.

توکل و عمل، عذر بدتر از گناه، چاه مکن بهر کسی اول خودت دویّم کسی، پالان خر را کوبیدن، حیله روباه و گرگ طمع کار، و... نیز حکایات و روایات مربوط به بخش دوم کتاب را شامل می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما