loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درسنامه تاریخ تشیع

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 19483 10003022
47,000 42,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب درسنامه تاریخ تشیع، نوشته غلامحسین محرمی است و در انتشارات هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران) به چاپ رسیده است. کتاب درسنامه تاریخ تشیع، در 30 درس بصورت درسنامه تدوین شده است که مشتمل برتمامی مباحث تشیع می باشد. این کتاب شامل مباحثی همچون عزاداری امام حسین علیه السلام ، حکومت های شیعی، حوزه های علمیه شیعه، زیارت از نگاه شیعه، فرهنگ دعا درمیان شیعه حوزه های علمیه و حکومت های شیعی را نیز شامل می شود.
بررسی تاریخ شکل‌‌گیری شیعه از آغاز تا عصر کنونی است. در این نوشتار که به صورت آموزشی و برای آشنایی طلاب خواهر در حوزه‌های علمیه تدوین شده است، به فراز و نشیب‌های مذهب تشیع از زمان حیات رسول خدا تا قرن اخیر اشاره شده و ادوار مختلف تاریخی مربوط به آن مورد مطالعه اجمالی قرار گرفته است. نویسنده ابتدا تعریفی لغوی و اصطلاحی از شیعه ارایه نموده و پس از آن ارتباط وثیق شیعه با امامت و ولایت معصومین(ع) را مورد بحث و بررسی قرار داده است. وی پیدایش اندیشه‌ها و عقاید تشیع را از زمان حیات ‌یامبر اسلام(ص) دانسته و شواهد و قراینی از احادیث نبوی در این زمینه ارایه کرده است. آنگاه نویسنده به رد دیدگاه‌های مخالفان شیعه در مورد شکل‌گیری شیعه پرداخته و انتساب شیعه و تشیع با امام علی(ع) و اعتقاد به ولایت ان امام را شرح داده است. وی در ادامه به روند تاریخ حیات شیعه از زمان خلافت امام علی تا زمان قیام امام حسین(ع) اشاره نموده و قیام‌های شیعی شکل گرفته بعد از واقعه کربلا در عصر حکومت امویان و عباسیان را مورد تجزیه و تحلیل تاریخی قرار داده است. وی به هدایت مستقیم و غیرمستقیم شیعیان توسط امامان معصوم(ع) اشاره نموده و در همین زمینه به نهاد وکالت و موضع‌گیری امامان در قبال جنبش‌های شیعی پراکنده را که اغلب با شکست روبرو می‌شد، تحلیل نموده است. بررسی اوضاع شیعه در زمان حکومت آل‌بویه، صفویه و کانون‌های شیعی شکل گرفته در شهرها و سرزمین‌های مختلف اسلامی، شکل‌گیری برخی از حکومت‌های شیعی و رند آن، تأسیس حوزه علمیه شیعه در نجف و فراز و نشیب‌های آن تا عصر حاضر و بررسی فرهنگ تشیع در زمینه عزاداری و زیارت، از دیگر محورهای مهم بحث در این نوشتار است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما