loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کاروند نگارش فارسی - جلد اول

2 (1)
چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نویسنده «کاروند نگارش فارسی» کتابش را گامی به سوی فلسفه نگارش فارسی دانست. فولادی معتقد است فرآیندهای نگارشی و دستوری بر مبنای فرآیند اندیشگی به وجود می آیند و این کتاب در جست وجوی همین پایه های اندیشگی برای قواعد نگارش است.
به گزارش تارنمای «زبان فارسی» به نقل از خبرگزاری ایبنا دکتر علیرضا فولادی گفت: نگارش فارسی فاقد مبنای نظری واحد است و به همین دلیل هر یک از کتاب های این حوزه، پیشنهادهای مختلفی را ارایه می کنند. به عنوان نمونه، عده ای پیوسته نویسی و عده ای نیز جدانویسی را می پسندند، اما هیچ گاه مبنای نظری خاصی برای نظریه شان به دست نداده اند.
وی که این اثر را با همکاری چند تن از دانشجویان به نگارش درآورده است، ادامه داد: در این کتاب کوشیده ایم تا بر اساس طبیعت زبان فارسی، برای تمامی مباحث نگارش دیدگاه های مناسبی ارایه شود، از جمله درباره مبحث جدانویسی و پیوسته نویسی. بر اساس این نظریه، طبیعت زبان فارسی مبتنی بر سه مبحث جدانویسی، پیوسته نویسی و نزدیک نویسی در نظر گرفته و برای هر یک دلایل قابل قبولی ارایه شده است. می توان گفت که در سراسر کتاب، روند مباحث انتقادی و نظریه پردازانه نسبت به نگارش فارسی ادامه پیدا کرده است.
برگزیده بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب سال، این کتاب را مقدمه ای بر فلسفه نگارش فارسی برشمرد و گفت: مباحث این اثر را در صورت ادامه و گسترش جنبه های تحقیقی آن می توان فلسفه نگارش فارسی نامید، اما کتاب حاضر، بیشتر جنبه آموزشی دارد و به همین دلیل گامی در راه فلسفه نگارش فارسی به شمار می آید.
وی درباره جنبه های اندیشگی نگارش فارسی گفت: طبق نظریه های این اثر، هیچ فرآیند نگارشی یا دستوری بدون وجود یک فرآیند اندیشگی به وجود نمی آید و این مبنا سبب شده است که ما برای قواعد نگارش در جست وجوی پایه های اندیشگی باشیم تا دریابیم که آیا این فرآیند مطابق اندیشه فارسی زبانان و نوع عملکرد ذهن آنان هست یا خیر.
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و مولف این اثر خاطرنشان کرد: باید اذعان کرد که علایق نگارشی را نمی توان به صورت سلیقه ای طبقه بندی کرد، بلکه این طبقه بندی باید بر اساس عملکرد ذهن فارسی زبانان صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: این کتاب جلد دومی نیز خواهد داشت که به مبحث نگارش متن اختصاص دارد. کتاب حاضر که جلد نخست به شمار می آید، نگارش کلمه و جمله را بررسی می کند. نگارش صوری و معنوی کلمه و نگارش صوری و معنوی جمله، بخش های چهارگانه کتاب را تشکیل می دهند که ذیل هر یک از مباحث با توجه به مبنای در نظر گرفته شده، مباحث ریزتر مطرح شده اند.
کتاب «کاروند نگارش فارسی» به تازگی از سوی نشر هاجر منتشر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما