loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلسفه منطق

ناشر حکمت

نویسنده هیلاری پاتنم

مترجم مازیار چیت ساز

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 79

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب در حوره موضوعی خود از منابع مرجع به شمار می رود.
پروفسور "هیلاری پاتنم" فیلسوف معاصر و استاد فلسفه دانشگاه هاروارد در مورد فرضیه خود در این کتاب می گوید: این اثر دربردارنده دیدگاههای مختلف فیلسوفان در تاریخ فلسفه است.
برای نمونه دیدگاههای فیلسوفان نومینالیست (اسم گرایان) و تجربه گرایان انگلیسی در این اثر مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین آرای فیلسوفان برجسته اواخر قرن بیستم از جمله ویلفرید سلارز و نلسون گودمن در خصوص فلسفه منطق مورد بررسی قرار گرفته است.
کی از مسائل مهم در فلسفه منطق، نسبت گزاره های منطقی با واقعیتهای فیزیکی است. چگونگی تناظر میان گزاره های منطقی و ریاضی با واقعیت فیزیکی و چگونی اثبات و تصدیق آن از رهگذر واقعیات از مسائل مهم و پیچیده در علم منطق است. این موضوع توسط من در استدلال اجتناب ناپذیر بودن کواین-پاتنم مطرح است.
یعنی ما به همه هویت هایی که بودنشان در نظریات خوب علمی اجتناب ناپذیر هستند باید تعهد هستی شناختی داشته باشیم و چون هویت های ریاضی برای نظریات خوب علمی اجتناب ناپذیر هستند پس به این هویت ها نیز باید تعهد هستی شناسانه داشته باشیم.هیلاری پاتنم از تأثیرگذارترین فیلسوفان معاصر است که بر طیف وسیعی از حوزه های مطالعاتی و دانشگاهی تأثیرگذار بوده است. پاتنم تقریبا در همه شاخه های فلسفه تحلیلی (فلسفه ذهن، فلسفه زبان، فلسفه علم، فلسفه فیزیک، فلسفه ریاضیات و ...) تأثیرگذار بوده است.
پاتنم در کنار ریچارد رورتی و دیگر اندیشمندان پساتحلیلی جان تازه ای در پراگماتیسم دمیدند و آن را در چشم انداز همگان، از فیلسوفان تحلیلی گرفته تا مخالفان ایشان، قرار دادند.
هرچند او را می توان فیلسوفی پساتحلیلی به شمار آورد اما اهداف و روشهای وی همان اهداف و روشهای سنت تحلیلی یعنی دقت در استدلال و روشن بودن مفاهیم است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما