loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نیلوفر نیایش: نگاهی نو به زندگی و شخصیت امام سجاد علیه السلام

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده حسین سیدی ساروی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 516

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 21457 10003022
14,000 12,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«نیلوفر نیایش» جلد ششم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم (ع)» یا «سبک زندگی معصومین (ع)» است که برخی از مجلداتش در دهه 80، برنده جایزه یا کاندیدای جایزه کتاب سال حوزه علمیه قم شدند. در این مجموعه سعی می شود مسایل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سئوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست ویکم چگونه اهل بیت (ع) می توانند الگو باشند و چگونه آنها می توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند.

این سیره کاربردی که بیش از 50 موضوع مثل سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی، حماسه عاشورا، خطبه های انقلابی حضرت(ع)، اهمیت صحیفه سجادیه، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، حقوق مخالفان و حیوانات و... را شامل می شود، برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نوشته شده است. نویسنده برای نگارش این کتاب از 170 منبع تاریخی بهره گرفته شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:
«ای روحِ لطیفِ پروانةِ پرنیانیِ نیایش در سنگستانِ غفلت!
ای کوهموجِ آزرده خاطرِ مردِ سرزمینِ سبزِ صحنِ نینوا!
ای اندیشه ساز علوی و اندیشه سوزِ اموی!
ای بهاراندیشِ انسان در برابر کژاندیشان و کم اندیشان و هیچ اندیشانِ قدرت!
ای آسمانیتبارِ آسمانیسرشتِ صاحبِ آسمانینامة صحیفة سجادیه!»

فراز 1:
عطر و مسواک زدن را از کارهای پیامبران بر می شمرند و رنگ کردن موی سپید را باعث تقویت نور چشم، رویش مو، خوش بویی بدن و آرامش بخش برای همسر اعلام می کرد.
خود نیز محاسن اش را همواره با حنا و گیاهی به نام (کتم) رنگ مشکی می زد.
صفحه 18فراز 2:
در هشدار بر نخوردن غذای حرام و میانه روی در خوردن غذای حلال تأکید می کرد و شکمبارگی را باعث ناراحتی معده و تنبلی و بازماندن از انجام عبادت ها و دیگر فعالیت ها دینی و نیکوکاری می دانست.
صفحه 21

فراز 3:
قرآن را چنان با آوایی خوش می خواند که سقّایان با همه سنگینی مشک های آب در کوچه می ایستادند تا به آن گوش فرا دارند.
صفحه 23

فراز 4:
عوامل آرامش و کامیابی را این چنین برمی شمرد:
خوش خلقی؛ برون آراسته؛ بخشش ثروت های افزون بر نیازهای زندگی؛ رهاکردن حرف بیهوده؛ انصاف ورزی با مردم، قناعت مندی؛ دوستان شایسته؛ تندرستی؛ دارا بودن خانه؛ همسر شایسته؛ خواب شبانه و...
صفحه 29 و30

فراز 5:
در خصوص آرامش و آسودگی این چنین دعا می کرد:
خداوندگارا! بر محمد و خاندانش درود فرست و آبرویم را میان مردم نگهدار. ارزشم را با نیازمندی به مردم کم نکن، تا از روزی خوارانت روزی بخواهم و دست نیاز به سوی آفریدگان تبهکارت دراز نکنم و به ستایش (و چاپلوسی) کسی که به من چیزی بخشیده و به نکوهش کسی که به من نداده گرفتار شوم.
صفحه 32

فراز 6:
امام سجاد علیه السلام از زبان پیامبر گرامی می گفت:
شش چیز را به من قول بدهید، تا من بهشت را برای شما تضمین کنم:
وقتی حرف می زنید، دروغ نگویید.
هرگاه وعده ای می دهید، انجامش دهید.
زمانی که شما را امین قرار می دهند، خیانت نکنید.
چشمان خود را از نگاه نابجای فرو بندید
شهوت خویش را از حرام بازدارید.
دستان و زبانتان را از آزار دیگران باز دارید.
صفحه 49

فراز 7:
درباره نقش کلیدی نماز در پیشگیری از لغزش ها، از نیاکانش روایت می کرد:
تا زمانی که بنده مراقب نمازهای پنجگانه خویش است، شیطان هماره از او می ترسد؛ اما زمانی که نماز را ترک می کند، شیطان بر او جرأت می یابد و وی را در گناهان بزرگ می افکند.
صفحه 229

فراز 8:
امام صادق علیه السلام می فرمود: اما سجاد علیه السلام همیشه با گروهی سفر می کرد که او را نشناسند. شرط می کرد که جزء خدمتکاران آن ها باشد و نیازهایشان را بر طرف سازد.
یک بار... مردی او را شناخت و به کاروانیان گفت...
شتابان به سویش دویدند و دست و پایش را بوسیدند و گفتند:
ای پسر رسول خدا! می خواهی ما را جهنمی کنی؟! اگر با زبان یا رفتارمان به تو بی ادبی می کردیم، برای همیشه جهنمی نمی شدیم؟!...
- یک بار با گروهی به مسافرت رفتم که مرا می شناختند. به خاطر پیامبر با من رفتاری داشتند که سزاوار آن نبودم. ترسیدم شما هم این گونه باشید. بنابراین، گمنامی محبوب من است.
صفحه 478 و 479 فراز 9:
از غیبت کردن دوری کن، چرا که آن، غذای سگ های دوزخ است و بدان که هر کس عیب دیگران را زیاد پی گیری کند، عمل او خود گواه بر این خواهد بود که در وجود او نیز عیب بسیار است.
صفحه 336
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما