loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قمقام زخار و صمصام بتار

در ذکر مقتل سالار شهیدان علیه السلام

4.5 (2)

ناشر شرکت چاپ و نشر بین الملل

نویسنده فرهاد میرزا

مترجم غلامحسین انصاری

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 652

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 21646 10003022
350,000 332,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

قمقام ذخّار و صمصام بتّار، نام کتابی است در ذکر مقتل سالار شهیدان (علیه السلام) به قلم معتمدالدوله حاج فرهاد میرزا و با تلخیص و ترجمه ی غلام حسین انصاری از سوی انتشارات چاپ و نشر بین الملل منتشر گردیده است.

مولف این کتاب که معتمدالدوله فرهاد میرزا از خاندان قاجار و در زمره ی فرزندان عباس میرزا می باشد، از عنفوان جوانی علاقه ای وافر به کسب مهارت و دانش داشت و همین امر باعث آن گردید تا به مورخی کامل و دانشوری بزرگ در دوره ی ناصرالدین شاه قاجار مبدل شود. پس از مرگ پدر و در دوران حکومت محمدشاه، وی مأمور حفاظت از مرزهای فارس و عراق می شود و با کاردانی و تدبیر می تواند نظمی کامل در منطقه برقرار کند.
وی حتی مدتی در غیاب محمدشاه، نایب السلطنه نیز می شود. کتاب «قمقام زخّار» که به واقع از جمله آثار ارزشمند دینی – ادبی – تاریخی عصر قاجار به شمار می رود شامل شرح زندگی و مقتل حضرت سیدالشهدا (ع) می باشد.

فرهاد میرزا در مقدمه اثر خود می نویسد «این بنده ی «قلیل الحظّ کثیر الجهد» را از عنفوان جوانی و رَیُعان زندگانی در خاطر فاتر بود تا کتابی خالی از حشو و زواید در اصول خجسته مآل حضرت سیدالشهداء به رشته ی تألیف درآورد در عدد اصحاب کبار آن امام اخیار و تعداد سپاه کفار و مقتولین طرفین و حالات بعد از شهادت آن سید ابرار را به درستی بنگارد:
و به علت تزاحم اعمال دیوانی و اشتغالات سلطانی و تراکم آلام و مِحَن این منظور از مکض غیب جلوه ظهور و بروز نداشت و چون طلعت حور، همیشه در پرده خفا محبوب و مستور بود مع هذا هیچ وقت از وصول به مأمول مأیوس نمی شد و به نیل مسئول، قلب خود را تصنیت و تسلیت می داد که از رحمت پروردگار مباید ناامید بود، سپس پس از چندی قلم به دست گرفته و شروع به نوشتن این اثر می کنم باشد که این کتاب ذخیره ای برای دنیا و آخرتم قرار گیرد.»

کتاب قمقام زخار و صمصام بتار، همان گونه که ذکر گردید فضلی است در خصوص امام حسین (ع) و در حجمی بالغ بر 600 صفحه به بیان حوادث و وقایع زمان تولد تا شهادت حضرت سیدالشهداء (ع) می پردازد، مباحثی که در کتاب پیرامون آن حجت گردید.
سرفصل های کتاب قمقام زخار و صمصام بتار عبارتند از: «دوران بنی امیه و جلوگیری از نشر فضایل اهل بیت (ع)، ولادت امام حسین(ع)، آیاتی قرآنی که به شهادت امام حسین (ع)، تأویل شده است. خبر دادن برخی از ائمه چون پیامبر و علی (ع) از شهادت حسین بن علی، کشته شدن حجر بن عدی و عمرو بن حمق خزاعی، خروج امام از مکه و ورود ایشان به کربلا، آغاز جنگ و رویارویی سپاه امام حسین (ع) با سپاه یزید، شهادت امام (ع) و پاره ای از موعظه ها و خطبه های امام حسین(ع).

شایان ذکر است در پایان کتاب قمقام زخار و صمصام بتار به فضایل گریستن و مرثیه خوانی برای امام حسین(ع) اشاره شده است و اشعاری از دعبل خزاعی، سید رضی(ره)، محتشم کاشانی، وصال شیرازی و. .. که مرثیه گونه هایی در سوگ حسین بن علی(ع) می باشند آورده شده است.

در روز عاشورا، پس از آنکه آن شاهباز اوج شهادت از هدایت قوم مأیوس شد، به میدان عشق بازی قدم نهاد. بر یمین و یسار تاخت و از کشته پشته ساخت به شیطان رجیم به درگاه رب العزّه عارض شد: خدا، خدا، خدا، مقام حسین در درگاه احدیت مشهود است، پس از شهادت در اعلا علیین با جد و پدر و مادر و برادر خود از نعیم روضه ی رضوان بهره مند است.
در این میدان چه امتحانی از او شده است؟ ندا رسید ای لعین، نظر کن تا عشق بازی حسین را دریابی که سر و دستار نداند که کدام اندازد. به آفتاب جهان تاب حکم شد: با حرارتی سخت بر بدن مبارک بتاب، به زخم ها و جراحات امر آمد: با حُرقت تمام بر آن جسم پاک اثر کن. به تشنگی خطاب رسید با شدت خویش آن دل و جگر مطهر تفته ساز. با این همه الم و زحمت آن حضرت پیوسته بر زبان مبارک جاری می فرمود: «رضاً بقضاک لامعبودَ سواک.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما