loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انقلاب اسلامی و احیای هویت دینی شیعیان لبنان

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

لبنان یکی از کشورهایی است که در زمینه ی نفوذ انقلاب اسلامی و اندیشه ی دینی تأثیرپذیری مهمی داشته است ؛ ضمن اینکه آموزه های معنوی انقلاب اسلامی و حمایت از شیعیان لبنان در مواجهه با نیروهای اشغالگر و متجاوز اسرائیل بسیار مؤثر بوده است. اگر بر اساس تلقی رایج در ادبیات سیاسی جهان ، ایدئولوژی را نظام اندیشه ها و آرمان هایی که خواهان توضیح و تغییر جهان است فرض کنیم ، این نظام فکری و عملی در لبنان از انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی (ره) به طور مستقیم تأثیر پذیرفته است . پیام انقلاب اسلامی ایران و مواضع امام خمینی (ره) ، مردم لبنان را تکان داد و احساسات آنها را برانگیخت؛ خط فکری امام (ره) مورد توجه مردم لبنان قرار گرفت، اسلام گرایی را احیاء کرد و هویت دینی شیعیان لبنان را برانگیخت.

در این کتاب به تاریخچه ی شیعیان لبنان و وضعیت سیاسی و اجتماعی آنان در طی سالیان متمادی و محرومیت ها و ظلم ها و تبعیضاتی که درباره ی آنان اعمال شده است و ظهور امام موسی صدر در عرصه ی مبارزاتی شیعیان لبنان که منجر به تحولی جدی ایجاد شد ؛ به طور مفصل پرداخته شده است . در این پژوهش سعی شده است دامنه ی تحقیق محدود به جامعه ی شیعیان باشد و همه ی گروه های قومی لبنان را در بر نگیرد . فقدان اسناد و مدارک معتبر درباره ی سابقه ی عملکرد بعضی از گروه های شیعی ؛ عدم تسلط نگارنده به زبان عربی که زبان اصلی و مادری گروه های شیعی در لبنان است ؛ عدم دسترسی نگارنده به برخی از اسناد طبقه بندی شده و فقدان منابعی که به طور مستقیم به بررسی وضعیت شیعیان لبنان پرداخته باشد ، از مشکلات عمده فراروی این تحقیق بوده اند . این کتاب از شش فصل تشکیل شده است .

در فصل اول به بحث نظری پیرامون هویت و ابعاد آن و انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی هویت بخش در قلمرو جهان اسلام اشاره شده است.
فصل دوم به آشنایی با کشور لبنان اختصاص یافته و در آن ویژگی های جغرافیایی و انسانی لبنان مطرح شده است.
فصل سوم به لبنان در تاریخ معاصر و تاریخچه ی تشیع در لبنان تا مقطع ورود امام موسی صدر به صحنه ی لبنان و لبنان در عصر امام موسی صدر و تحولات لبنان تا زمان اشغال آن (1982) اختصاص یافته است.
در فصل چهارم انقلاب اسلامی و آشنایی با افکار امام خمینی (ره) تحت عنوان جهان وطنی دینی یا امت واحده بررسی و همچنین به صدور پیام انقلاب اسلامی اشاره شده است.
در فصل پنجم چگونگی گسترش اندیشه های انقلاب اسلامی در لبنان ، مطرح و به اعزام نیروهای سپاه به لبنان و تشکیل حزب الله و مقاومت اسلامی اشاره شده است.
در فصل ششم تأثیرات انقلاب اسلامی در لبنان در سه بعد فرهنگی – سیاسی – نظامی بررسی شده است .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما