loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قصه هویدا

ناشر موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

نویسنده ابراهیم ذوالفقاری

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 488

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در بین دولتمردان رژیم پهلوی، امیرعباس هویدا از معدود افرادی است که در طی سی سال و اندی حضور در مصادر مختلف اداری و سیاسی ـ که مهم ترین آن نخست وزیری بود ـ هرگز از پیشینه ی خانوادگی خویش سخن نگفت. اولین باری که از گذشته ی تاریخی خاندان هویدا سخن به میان آمد زمانی بود که او در کابینه ی حسنعلی منصور، متصدی وزارت دارایی شد. در این زمان مشخص شد که پدربزرگ وی، میرزارضا قناد، از بهائیان مخلص عباس افندی است. هویدا پس از تحصیل در بلژیک به اشتغال در صلیب سرخ این کشور درآمد.

از جمله مشاغلی که وی تا پایان عمر متصدی آن بود چنین اعلام شده است: دبیر نمایندگی شاهنشاهی در ایران، منشی وزیر امور خارجه، کارمند سازمان ملل و رییس قسمت روابط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ژنو، مستشار سفارت شاهنشاهی در آنکارا، معاون رییس هیات مدیره ی شرکت نفت، وزیر دارایی، و نخست وزیر.

از جمله خصایلی که برای وی بر شمارده اند عبارت است از: غرب زدگی، تجمل گرایی، تملق گویی، رفیق بازی، زیرکی، عوام فریبی، محافظه کاری، و عیاشی. وی سرانجام در پانزدهم مرداد 1356 پس از 4572 روز از نخست وزیری استعفا داد و صندلی صدارت را به رقیب دیرینه ی خویش ـ جمشید آموزگار ـ واگذاشت. کودتایی که امیرعباس هویدا انتظار آن را می کشید با درایت امام خمینی (ره) خنثی گردید و فردای آن روز انقلاب به پیروزی رسید. در این حال وی به دست نیروهای مردمی افتاد و سرانجام در 1358/1/18 به اعدام محکوم شد.

از جمله موارد اتهام وی عبارت اند از: فساد در ارض؛ قیام علیه امنیت و استقلال کشور با تشکیل کابینه های دست نشانده ی آمریکا و انگلیس در حمایت از منافع استعمارگرایان؛ اقدام بر ضد حاکمیت ملی؛ عزل و نصب وزرا و فرمانده هان به خواست سفارتخانه های خارجی؛ واگذاری منابع زیرزمینی هم چون نفت و مس و اورانیوم به بیگانگان و... .

کتاب حاضر نگاهی است بر زندگی، اقدامات و سرانجام «امیرعباس هویدا» ـ نخست وزیر سابق ایران ـ که به همراه تصاویر و دست نوشته هایی از وی به چاپ رسیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

رضا فدائیه بافقی

سلام تاریخ صحیح اعدام این مزدور امریکا و بهائیت 58/1/18مباشد که 85 نوشته شده است تصحیح شود .

4 بهمن 1396

سلام
تشکر از دقت شما
مورد مذکور اصلاح شد
پاتوق کتاب فردا

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما