loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گفتارهای ویژه در عقاید شیعه 3: مشعل خونین

ناشر علامه بهبهانی

نویسنده سید محمد یثربی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 208

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب مشعل خونین به بررسی شخصیت حضرت سید الشهدا علیه السلام و شرایط اجتماعی فرهنگی منتهی به حادثه عاشورا و نیز مسائل مربوط عزاداری اهل بیت علیهم السلام می پردازد.

آیت الله میرسید محمد یثربی در مناسبت های خاص، مانند موالید و ایام شهادت امامان علیهم السلام مباحث مرتبطی بیان کرده اند، که به صورت مجزا با نام (گفتارهای ویژه در عقاید شیعه) در حال است. از این مجموعه تاکنون دو عنوان با موضوعات غدیر و شخصیت حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام منتشر شده است. این کتاب سومین جلد از این مجموعه می باشد، که به بررسی شخصیت حضرت سید الشهدا علیه السلام و شرایط اجتماعی فرهنگی منتهی به حادثه عاشورا و نیز مسائل مربوط عزاداری اهل بیت علیهم السلام می پردازد.

هدف این نوشتار، پرداختن به دو موضوع مهم و پاسخ گفتن به دو پرسش اساسی و سرنوشت ساز است، که همواره حرکت عظیم عزاداری شیعیان با آن رو به رو بوده است.
1. چرا شیعیان بر مصیبت های اهل بیت علیهم السلام، به ویژه سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام، عزاداری می کنند و هدف آنان از این کار چیست؟
2. چگونه باید عزاداری کرد؟ اهمیت این پرسش به آن دلیل است که شیعیان همواره در انجام عزاداری دارای سنت ها، آداب، نمادها، روش ها، رفتارها و برنامه های خاصی بوده اند. باید بدانیم هر یک از امور تا چه حد مورد تأیید، خواست و تشویق از جانب رهبران معصوم شیعه علیهم السلام است و چه تعالیم و آموزش هایی از معصومان علیهم السلام برای شیعیان در این زمینه وارد شده است؟

در این نوشتار مختصر، سعی شده است احادیثی از اهل بیت علیهم السلام درباره دو سؤال فوق، انتخاب و تقدیم شود، تا مایه درک عمیق مقام این بزرگواران علیهم السلام شود. لازم به ذکر است که موضوعات جانبی و مرتبط با دو موضوع فوق هم مد نظر قرار گرفته است. مسائل مطرح شده در این نوشتار عبارت است از: فصل اول: شمه ای از فضایل حضرت امام حسین علیه السلام، فصل دوم: زمینه ها و اهداف قیام حضرت سیدالشهدا علیه السلام، فصل سوم: شناخت محور اتخاد، فصل چهارم: آیین ولایی عزا، و فصل پنجم: رسالت و وظیفه علما در برابر تحریف ها.

در بخشی مطلب فصل چهارم می خوانید: «تولی که مصداق بارز و آشکار آن زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام است در صورتی نتیجه می دهد، که با تبری و بیزاری جستن از دشمنان حضرت علیه السلام همراه شود. بر همین اساس، اهل بیت علیهم السلام همان گونه که مؤمنان را به زیات حضرت سیدالشهدا علیه السلام سفارش می کردند، به بیزاری جستن از دشمنان نیز تشویق و ترغیب می نمودند. دسته ای از روایات، اولین لعن کنندگان قاتلان حضرت سیدالشهدا علیه السلام را خداوند متعال و انبیای گرامی علیهم السلام معرفی می نماید. حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند:
أول من لعن قاتل الحسین بن علی علیهماالسلام إبراهیم خلیل الرحمان، لعنه و أمر ولده بذلک و أخذ علیهم العهد و المیثاق، ثم لعنهم موسی بن عمران، و أمر أمّته بذلک، ثم لعنه داوود و أمر بنی اسرائیل بذلک، ثم لعنه عیسی...

حضرت ابراهیم خیل الرحمان علیه السلام اولین کسی بود که بر قاتل سیدالشهدا علیهما السلام لعنت فرستاد و فرزندان خود را نیز به این عمل امر نمود و از آنان عهد و پیمان گرفت، سپس حضرت موسی بن عمران علیهما السلام بر او لعنت فرستاد و امت خود را نیز به این عمل امر نمود، سپس حضرت داوود علیه السلام بر او لعنت فرستاد و بنی اسرائیل را نیز به این عمل امر نمود و بعد از آن حضرت عیسی علیه السلام بر او لعنت فرستاد...».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما