loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شهید محمد منتظری به روایت اسناد ساواک

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

گردآورنده کتاب حجت الله طاهری | شهربانو رجبی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 348

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

تحولات اجتماعی و انقلاب ها معلول علل و عوامل مختلف و متعددی هستند . یکی از این عوامل نقش رهبران و نخبگان است که به واسطه ی توان تصمیم گیری ، قاطعیت ، ایده ها و توان ایجاد احساسات و هیجانات ، در کنش تاریخی جامعه مؤثر هستند و سرنوشت جوامع را رقم می زنند . انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به عنوان یک تحول عظیم سیاسی ، اجتماعی و تاریخی از این قاعده مستثنی نیست و نقش رهبری و عناصر فعال در آن از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است . در انقلاب اسلامی گذشته از رهبری های هوشمندانه و قاطعانه ی حضرت امام خمینی (ره) نقش سایر عناصر و نخبگان و تأثیر آنها در روند انقلاب به واسطه ی تصمیمات ، اقدامات و روش آنها در خور توجه است . از جمله ی این نخبگان و عناصر ، چریک سلحشور و طلبه ی پر شور " شهید محمد منتظری " می باشد که در این کتاب به زندگی و مبارزات وی پرداخته شده است .

باید متذکر شد که تاکنون درباره ی شهید منتظری آثاری نگاشته شده است . در این زمینه می توان به دو کتاب اشاره نمود که به طور خاص به این موضوع پرداخته اند : یکی کتاب " زندگی نامه ی شهید محمد منتظری " نوشته ی حجت الاسلام صادقی اردستانی ، که مجموعه ای گردآوری شده از شرح حال و زندگی و مبارزات شهید منتظری است . این کتاب عاری از هر گونه ارجاعات سندی است ، همچنین منابع و مأخذ آن با توجه به حجم کتاب اندک و در عین حال نیازمند بازنگری و ویراستاری اساسی است . این کتاب به علت کاربرد روش های علمی و تحقیقی آن طور که بایسته است قابلیت دفاع ندارد .

کتاب دوم تحت عنوان " فرزند اسلام و قرآن " از انتشارات واحد فرهنگی بنیاد شهید است ، که تقریبا شبیه کتاب اول است . با این تفاوت که توسط عکس ها و تصاویر مستندتر شده و تا حدودی ویرایش شده است و در عین حال نیز قسمتی از کتاب را عین متن عربی روزنامه های خارجی بدون ترجمه تشکیل داده است . گذشته از آنها در خاطرات افرادی چون : علی جنتی ، خانم دباغ ، مرحوم خلخالی ، عباس امیرانتظام ، جلال الدین فارسی و محسن رفیق دوست نیز مطالبی درباره ی شهید منتظری وجود دارد که بیشترین مطالب در خاطرات آقای جنتی ، خانم دباغ و عباس امیرانتظام آمده است . در این آثار اولا به طور منسجم به موضوع نپرداخته اند ، بلکه با توجه به تناسب موضوع ذکری به میان آمده است . ثانیا چون ذکر خاطرات از جهتی تحت تأثیر طول دوران زندگی راوی تا لحظه ی بازگویی است و از طرف دیگر حواس راوی در آن دخیل است . احتمالا دچار این نقیصه باشند که به مرور زمان قسمتی از آنها فراموش شده باشد ؛ یا اینکه به آنها شاخ و برگ داده شود . این کتاب ها به علت به کارگیری اسناد در متن ضعیف هستند ، اما کتاب حاضر به لحاظ استفاده از اسناد دست اول در متن و ارجاعات ، منابع و مأخذ آن از اعتبار علمی و تحقیقی برخوردار است . کتاب مذکور از دو بخش تشکیل شده است ؛ بخش اول مدخل پژوهشی است و دارای پنج فصل ، که هر کدام از آنها به چند قسمت تقسیم شده است .

فصل اول درباره ی محل تولد ، تحصیلات ، ویژگی های شخصیتی و دیدگاه شخصیت ها درباره ی محمد منتظری است . فصل دوم در بر گیرنده ی فعالیت ها و اقدامات وی از سال های 1341-1342 تا سال 1350 می باشد . فصل سوم به رخدادهای زندگی شهید منتظری از سال 1350 تا 1357 پرداخته است و نیز به مسئله ی فرار وی از ایران و ادامه ی فعالیت های انقلابی او در خاورمیانه و اروپا اشاره نموده است . فصل چهارم وقایع سال های بعد از انقلاب تا زمان شهادت وی ( 1357-1360 ) را بررسی می کند . و در نهایت در فصل پنجم به اندیشه ها و تفکرات ایشان که مبنای فعالیت و اقدامات انقلابی او بود ، پرداخته شده است .
بخش دوم کتاب در بر گیرنده ی ، فهرست تفصیلی اسناد ، گراور و متن بازنویسی شده ی اسناد و تصاویر می باشد . در بررسی اسنادی مجموعا 125 برگ سند از پنج پرونده ی مربوط به شهید منتظری انتخاب شده است که بر اساس اهمیت موضوع و ترتیب تاریخی تنظیم شده است .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما