loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آموزش کلام اسلامی - جلد اول: (خداشناسی)

3.8 (4)

ناشر کتاب طه (موسسه فرهنگی طه)

نویسنده محمد سعیدی مهر

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 360

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 24174 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
225,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اهمیت علم کلام، به لحاظ دینی یا به عنوان یک علم و لزوم پاسداری از میراث گران قدر آن و نیز لزوم پویایی آن در برخورد با اندیشه های نو، موجب شده است که این علم به یکی از دغدغه های اصلی اندیشمندان و به عنوان یکی از دروس مهم حوزه و دانشگاه قرار بگیرد.
کتاب آموزش کلام اسلامی، حجت الاسلام محمد سعیدی مهر در دو جلد به منظور ارایه متنی آموزشی برای فراگیران علم کلام در سطح متوسط نگاشته شده است که جلد اول به بحث درباره توحید، صفات الهی و افعال الهی اختصاص دارد و در جلد دوم مباحث راهنما شناسی (نبوت و امامت) و معاد شناسی طرح شده است.
در این دو جلد مؤلف سعی کرده تا در حد امکان هندسه کلی مباحث کلامی در انگاره ای منجسم ارایه کند و در مواردی هم به پیشینه تاریخی آن پرداخته است.
بیان جایگاه و ربط بین مباحث، بیان ساده مباحث فلسفی، ارایه خلاصه مطالب در پایان هر فصل و تاکید بر نظریه مشهور علما از دیگر ویژگی های این کتاب کلامی است.
جلد اول کتاب بعد از بیان تعریف، روش و قلمروی علم کلام در چهار بخش به مباحث خدایابی، توحید، صفات الهی و افعال الهی می پردازد.
اهمیت، مراتب و ضرورت بحث خداشناسی، راه های عمومی و اختصاصی رسیدن به خدا در قالب راه فطرت، برهان نظم و برهان وجوب و امکان از عناوین مباحث بخش اول است که نویسنده در یک قالب منطقی و به شیوه روان و با بهرگیری از آیات و پدیده های جهانی این مباحث را اثبات و تبیین می کند.
نویسنده کتاب در بخش دوم بعد از بیان معنای توحید، اقسام و اهمیت آن توحید ذاتی، صفاتی، افعالی، عملی، توحید در الوهیت و توحید در تشریع و حاکمیت، مبانی توحید از دیدگاه قرآن و سنت و مباحث مربوط به شرک را مطرح کرده است.
مباحثی همچون تقسیم بندی صفات، نظریه های اندیشمندان پیرامون امکان شناخت اوصاف الهی، صفات الهی در آینه روایات، راه های شناخت اوصاف الهی و صفات سلبی در بخش سوم این کتاب آمده و همچنین ابعاد مختلف علم، قدرت، حیات، اراده، کلام، صدق و حکمت الهی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
افعال الهی آخرین بخش جلد اول کتاب کلام اسلامی است که حسن و قبح عقلی، حکمت الهی، عدل الهی، قضا و قدر و جبر و اختیار از سرفصل های این بخش است که در هر فصل نظرات مختلف مذاهب اسلامی مطرح و مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

سمیه حسنی پور

خوب. -

24 آذر 1396

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما