loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبانی دینی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محمد ملک زاده

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 548

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بازتاب طبیعی و میثاق بزرگ انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود که در شرایط خاص اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تحت تأثیر عقاید و افکار و آرمان های انقلابی تدوین شد و به تصویب نهایی رسید. این قانون که بنیان گذار جمهوری اسلامی به حق آن را بزرگ ترین ثمره ی جمهوری اسلامی نامید، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با اکثریت آراء نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی در 24 آبان 1358 به تصویب رسید و ملت ایران نیز در همه پرسی دوازدهم آذرماه همان سال با 5/99 درصد آراء به آن قاطعانه رأی مثبت داد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به دلایل گوناگون از ویژگی های منحصربه فرد و برجسته ای برخوردار است: نخستین و مهم ترین آنها این است که این قانون تجسم آرمان ها، عقاید و ارزش هایی است که مردم مسلمان ایران در پی تحقق آن بوده اند. کلیه ی محتوا و اصول این قانون که مبین نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ی ایران براساس اصول و ضوابط اسلامی است، در فضایی برخاسته از شرایط خاص انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت و تدوین یافت و به همین دلیل هرگز نمی توان رابطه ی علمی و منطقی بین درک صحیح و توجیه اصول آن را با تاریخ سیاسی ـ مذهبی انقلاب اسلامی نادیده انگاشت.

مردم ایران ابتدا در همه پرسی دهم و یازدهم فروردین 1358 پس از سال ها مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و کوتاه نمودن دست اجانب از ایران، به اسلامی بودن نظام و حکومت جدید در این کشور رأی مثبت دادند و سپس در همه پرسی بیست و چهارم آبان همان سال از محتوای اصول قانون اساسی این نظام که بر لزوم تطبیق کلیه ی قوانین و مقررات مدنی، جزایی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر این ها با موازین اسلامی تأکید داشت، به عنوان اصل حاکم بر سایر اصول و مقررات نظام استقبال شایان توجهی نمودند. ویژگی دیگر آنکه محتوای قانون اساسی جمهوری اسلامی ضمن برخورداری و به کارگیری صحیح عبارات و کلمات حقوقی جدید و به چالش کشاندن تازه ترین و پیشرفته ترین قوانین اساسی جهان مدرن، به تشخیص برجسته ترین عالمان و فقیهان اسلام از احکام الهی ریشه گرفته است.

بدین ترتیب ادعای گزافی نیست اگر بگوییم قانون اساسی ما یکی از بزرگ ترین نعمت های الهی است که خداوند به ملت مسلمان ایران ارزانی داشته است. هم اکنون این قانون پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب و پشت سر نهادن فراز و نشیب ها و تجارب ارزنده در اداره ی نظام و اجرای موفق سیاست های قضایی، اقتصادی و سیاسی، ارزش و توان علمی و دقت خود را اثبات نموده است. با این حال جایگاه واقعی آن همچنان برای بسیاری ناشناخته باقی مانده است. تاکنون به صورت پراکنده، تفسیرها و شرح هایی بر قانون اساسی به رشته ی تحریر درآمده است ـ که در جای خود غالباً مفید و سودمندند ـ اما در این میان جای پژوهشی که به صورت جامع به شرح مبانی دینی قانون اساسی بپردازد و تمام اصول و فصول قانون اساسی را دربرگرفته باشد، همچنان خالی است. پژوهش حاضر، ضمن بررسی اصول قانون اساسی، مبانی دینی آن اصول را به صورت مجزا و یا در چهارچوبی مشخص شرح نموده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما