loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی تاریخی تعامل فکری و سیاسی امامیه با فرقه های معتزله، حنابله و اشاعره در عصر آل بویه، در بغداد

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده محمدرضا بارانی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 430

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 25337 10003022
11,000 10,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بررسی تحولات فکری اعتقادی و فکری سیاسی امامیه در ارتباط با سه فرقه مهم و اثرگذار در بغداد موضوع این کتاب است. نویسنده در تلاش است تأثیرگذاری و تأثیرپذیری امامیه از سه فرقه ­فوق را تبیین کند. گرچه برخی مباحث فکری رنگ کلامی دارد اما تلاش بر آن است تا مسایل مورد نظر از منظر تاریخی و با ذکر شواهد تاریخی به بحث ­گذارده شود. همچنین تعامل مورد نظر، دربردارنده تعامل (هم­گرایی) و تقابل (واگرایی) بین آنان است. امامیه به عنوان محور اصلی پژوهش با رویکردی اعتدالی در صحنه اندیشه­ های اعتقادی و سیاسی ظاهر شد و در برابر آن، معتزله با رویکرد عقلانی، روشنگری و دوری گزیدن از محوریت سنت؛ حنابله با رویکرد سنت گرایی و پرهیز از عقل­ محوری و هر گونه اجتهاد و روشنگری در امر دین و در نهایت اشاعره به عنوان واکنشی در برابر اعتزال و برای جلوگیری از افراط و تفریط معتزله و حنابله، به اندیشه ­های اعتدالی روی آورده و محور تفسیر دین را سنت دانسته و توجه به عقل را نیز ضروری پنداشتند.

در بخشی از کتاب حاضر، با اشاره به تسلط و قدرت آل بویه می خوانیم:
«بغداد پایتخت جهان اسلام به دلیل جایگاه مهم و اثربخش، تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی آن در سده­های چهارم و پنجم هجری تأثیر بسیاری بر سراسر جهان اسلام داشت. قدرت­گیری آل بویه شیعی در بغداد و حضور اثربخش برخی فرقه­ های امامیه، معتزله، حنابله و اشاعره در این شهر، فرآیند تحولات را شتاب بخشید و در نتیجه می ­توان بغداد این عصر را شهر پیروان اندیشه­ های مذهبی و کلامی مختلف نام نهاد که زمینه تعامل و ارتباط این فرقه­ ها را فراهم ساخت و در تولید فکر و اندیشه گام های نویی برداشتند و ارتباط آنان با پیروان برخی ادیان نیز در این زمینه نقش داشته است.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما