loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حقه بازها! مجموعه ای از افسانه های دلنشین آفریقای غربی

ناشر سوره مهر

نویسنده مارتین بنت

مترجم پروین علی پور

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 136

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 27495 10003022
25,000 23,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

هرآنچه در افسانه های آفریقایی کتاب «حقه باز ها!» روی می دهد، ریشه در شکم پرستی و حقه بازی دو شخصیت خیالی اما مشهور و افسانه ای دارد؛ کوکوآنانسی عنکبوت حقه باز کشور غنا و تورتای دومین حقه باز مشهور از نیجریه جنوبی و کامرون. این افسانه های تمثیلی و خیالی در رویدادهای پر رمز و رازشان، که همگی بر ساختار محکم و جذاب ادبی استوار است، علاوه بر ایجاد سرگرمی، در پی آموزش مفاهیمی اخلاقی و آموزشی نیز هستند؛ افسانه هایی که در تلاشند تا برای بیان مفاهیم واقعی پیرامون انسان، روایت هایی فراطبیعی و خیالی برگزینند و در همگی آن ها، نشانه هایی از میل رسیدن به دنیایی سراسر نیکی و صلح دیده می شود.

در اولین داستان کتاب یعنی «بدهی پرفایده»، لاک پشت مورد اشاره همواره در حال فریب دادن میمونی است که از او طلب دارد؛ تلاشی که منجر به موفقیت میمون می شود، بی آنکه سرنوشت بدی برای لاک پشت به همراه داشته باشد. «باد و باغ لیوک» افسانه ای از طمع کاری و شکم پرستی یک خرگوش صحرایی است که درپی آن است تا از باد به خاطر از بین بردن محصولات باغش خسارت بگیرد. قصه ای که در آن هم می توان مشاهده گر نمادهای افسانه ای آشنایی چون قالیچه سحرآمیز بود و هم تشبیهاتی مثل تشبیه هوای نامرئی غار به اتوبوس و یا خوردن ساندوچ اکسیژن توسط باد، که فضای قصه را امروزی تر می کند. داستان «انتقام ازتمساح» اولین حضور شخصیت های انسانی در برابر طبیعت و جانوران است.

افسانه ای که در آن، همه مردم روستا در پی از بین بردن تمساحی هستند که آن ها را از آب رودخانه محروم کرده است. شاید بتوان نقطه تمایز این افسانه با دیگر افسانه ها را عدم تشخص بخشیدن به یک حیوان دانست؛ تمساح دراین افسانه به عنوان موجودی کاملاً واقعی ظاهرمی شود که هیچ ارتباطی میان او و دیگر حیوانات و یا اهالی روستا شکل نمی گیرد. «چسب حرص و آز»، داستانی از آنانسی، قهرمان جهانی حرص و آز و تند خوری در دسته مگس وزن هاست که با سرنوشت بدی برای او ختم می شود. در مجموع، کتاب«حقه بازها» بی آنکه به دام کلیشه های رایج ادبیات کودک و نوجوان بیفتد، مخاطبان خود را به نیکی و درستکاری سفارش می کند و از طمع و حرص باز می دارد.

بد تر از همه اینکه چند هفته بعد آنانسی گرسنه و بینوا، به عنوان میهمان اجباری به ضیافتی که به افتخار کشاورز نمونه سال برپا شده بود، دعوت شد! ناگفته پیداست که تمام غذاهای آن ضیافت باشکوه از محصولات مزرعه آنانسی تامین شده بود! آنانسی با حسرت به سیب زمینی و سایر سبزیجاتش که چندین ماه برای پرورششان زحمت کشیده بود و اکنون به راحتی از گلوی میهمانان پایین می رفت، نگاه می کرد و خون دل می خورد. البته حاکم و لاک پشت هم نامردی نکردند و...
(صفحه ۱۰۱)
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما